תעמיס את המזומנים: כמה מרוויח נהג טרקטור בישראל?

לפני 6 שנים, חודשיים - 17 ינואר 2018, Walla!
תעמיס את המזומנים: כמה מרוויח נהג טרקטור בישראל?
8,000 שקל נטו לאחר הכשרה יחסית קצרה, ללא הקדשת שלוש שנות לימודים מפרכות נשמע לכם מפתה? על פי נתוני התאחדות בוני הארץ, זה השכר שמשולם 'לשופליסט" או טרקטוריסט, כבר בתחילת דרכו התעסקותית, אף שלא רכש כל ניסיון קודם. וזה רק יטפס משם

במהלך התקופה האחרונה סקרנו את השכר שמשולם בתחומים שונים בענפי התחבורה, והפעם התמקדנו בפרנסתנו של הטרקטוריסט ומפעיל המכונה הניידת, או כפי שהגדיר זאת המחוקק: כל מי שאוחז בידיעת ההפעלה של כלי רכב מיוחדים שמיועדים לביצוע עבודות ולא לגרירה, ובכלל זה: שופל, מוביל עפר, בגר, מחפרון, בובקט, מפלסת, מטאטא כביש וכן כלים חקלאיים שונים.

שורת הרווח, הסכום שמופיע בתלוש השכר בסוף החודש לנהגים והמפעילים של אותם כלים, בהחלט מרשימה. מנתוני ההתאחדות עולה, כי לאחר חמש שנות ניסיון, השכר מטפס לסכום ממוצע של מעל ל-10 אלף שקלים נטו, וזאת במקרים רבים, בנוסף לרכב צמוד אותו מקבל העובד. צביקה חודרלנד, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ: "מדובר על מאות רבות של משרות אותם מחפשים המעסיקים בתחום לאייש כבר היום.

עפ"י נתוני לוח המשרות job Master, במהלך עשר השנים האחרונות חלה קפיצה מטאורית במספר המשרות שהתפרסמו מידי שנה לאיוש תפקידי מפעילי מכונות ניידות, נהגי טרקטורים ומלגזנים, בשיעור של 287%. בהתאם לנתוני החברה, גם בשנה האחרונה המשיכה מגמת העליה, תוך שנרשמה קפיצה משמעותית בשיעור של 10% בעקומת הביקוש. חודרלנד מסביר כי ישנו ביקוש מתמיד למפעילי כלי צמ"ה. אתר בנייה לא יכול להתנהל ללא הכלים הללו "היקף פעילות תחומי התשתית והבנייה הציבורית זינק בשנים האחרונות וימשיך לזנק בשל הגידול המהיר בהיקפי הבנייה למגורים שבהם תומכות התשתיות הללו".

נתן לוי, מנכ"ל חברת ג'וב מאסטר מסביר כי מדובר על תחומים בהם נרשמה קפיצה אדירה בהיקפי הביקוש. משיחות רבות עם קבלנים ובעלי עסקים מצטיירת תמונה של מצוקה גדולה : הם משוועים לידיים עובדות ומוכנים פעמים רבות להעניק תנאים משופרים, הכל על מנת שיוכלו לעמוד בהתחייבויות ובלוחות הזמנים עליהם התחייבו.

אולם השכר הגבוה יחסית אינו ההטבה היחידה אותה מקבלים העובדים בתחום, מסבירים בהתאחדות. בנוסף,מכח צו הרחבה בתחום הבניין שחל על אותם נהגים, נקבע בין היתר כי בניגוד לחוק פנסיה חובה, המועסקים בתחום זכאים לקבלה כבר מהיום הראשון לעבודה כמו גם שהוותק נצבר בין מעסיקים שונים, זכויות הצמודות לוותק ענפי נמדדות בהתאם. בנוסף, שבוע העבודה בתחום קצר יותר מזה שנקבע במשק ועומד על 42 שעות במקום 43 שעות.

איך מתחילים?

אז איך מוציאים היתר להפעלת מכונה ניידת? אדם אבירם, מנכ"ל המרכז לבטיחות ונהיגה 'במבי' שמתמחה בין היתר בהכשרת נהגים בהפעלת מלגזות, טקטורים ומכונות הניידות, מסביר: "השלב הראשון הוא הוצאת טופס ירוק (רשל 18), למכונה ניידת, חתום על ידי אופטימטריסט ועל ידי רופא משפחה. בתום תהליך זה, יש לגשת למשרד הרישוי לצורך החתמת הטופס. על מנת להסמיך תלמיד, חייב שיהיה ברשותו רישיון נהיגה דרגה 1 ו/אוB נמשך שלושה עד ארבעה ימים (סה"כ 34 שעות) כאשר יום הלימוד הראשון מוקדש ללימוד עיוני ויתרת הזמן – לרכישת מיומנות נהיגה.

מי שמשלים את שעות הלימוד לדבריו, נדרש לעבור בחינה עיונית ומעשית שנערכת ע"י בוחן פנימי, שבסופה יקבל היתר להפעלת מכונה ניידת ללא הגבלה על סוג, גודל או משקל הכלי{ היתר מספר 125}, למעט מלגזה. "אולם ישנם כאלו שפטורים מחובת הוצאת היתר", מציין מנכ"ל חברת במבי : "כל מי שברשותו רישיון C למשא כבד, שניתן לפני 22/06/2010. כמו כן התקנה מתייחסת למכונה ניידת אופנית בלבד. ואינה חלה על כזו בעלת הנעה זחלית".

הוצאת רישיון נהיגה לטרקטור מצריכה מהתלמיד להצטייד בטופס הירוק ולהחתימו באותו האופן שמצויין בנוגע למכונה הניידת. על פי חוק, עליו ללמוד 36 שעות עיוניות, כאשר בעלי רישיון נהיגה מדרגה B צריכים להשלים 6 שעות לימוד מעשי והיתר 8 שעות. בתום הלימודים, מסביר אדם אבירם, יתקיימו מבחן עיוני ומעשי ע"י בוחן חיצוני. מי שהוצא רישיון לטרקטור וטרקטורון יכול לנהוג על : טרקטור, טרקטורון, רכב שטח וטרקטור משא.

בנוסף, קורס מקצועי ראשון מסוגו לחיילים משוחררים, נפתח לאחרונה בכפר הנוער הדסה נעורים בשיתוף האגף לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, התאחדות בוני הארץ ובפיקוח משרד העבודה, אולם לדברי צביקה חודרלנד, אין בזה למלא את הביקוש; "על המדינה להכניס את היד לכיס ולהקים בתי ספר להכשרות מקצועיות, לעודד תעסוקה ישראלית ולעזור במימון".

Support Ukraine