איך אומרים אירופה בסינית?

לפני שנתיים - 10 אפריל 2022, Walla!
איך אומרים אירופה בסינית?
אחרי הנורדן 901 והטוארג 660, מתקפת האדוונצ'רים המשולשת של חברת עופר אבניר מסתיימת לעת עתה עם הגעתו לארץ של ה-fc moto 800 MT. יצאנו למפגש התרשמות קצר עם אופנוע סיני שהוא בכלל לא יודע שהוא כזה

סוד גלוי הוא כי סגמנט אופנועי האדוונצ'ר הוא המניה הכי חמה היום בתחום האופנועים. כרבע מכלל האופנועים (לא כולל קטנועים) שנמכרו בישראל בשנת 2021 הוגדרו ככאלה, גם אם ההגדרה הזאת טיפה רחבה וכוללת לא מעט גרסאות ופרשנויות בתחום וקשת עוד יותר רחבה של נפחים החל ממנועי 125 ועד 1,300 סמ"ק. אין (כמעט) יצרן או יבואן שלא מחזיק כלים כאלה והסיבה פשוטה, זה מה שרוב הקהל רוצה כיום, קומבינת הגם וגם וגם וגם.

גם לתפור מרחקים ארוכים על הכביש וגם אפשרות להיכנס לשטח ואם אפשר, שיכולת הכביש תהיה ספורטיבית ויכולת השטח תזכיר אנדורו, שהנוחות תהיה של כורסא בסלון עם היכולת הטכנית של טורף סלעים ממוצע. ובכן, רצונות לחוד ומציאות לחוד ועד שלא ייוצר האופנוע המושלם, כל יצרן נותן את הפרשנות שלו בתחום, עם מאפיינים בולטים והתמקדות ביכולות מסוימות ופשרה בתחומים אחרים. כזה הוא גם הנציג החדש בקטגוריה של חברת fc moto הסינית.

למי קראת סינית?!

ובכן, בדרך כלל לא מייחסים לתוצרת הסינית תכונות-על של אמינות, איכות חומרים או רמת גימור. לא נכנס לפילוסופית התעשייה הסינית עתיקת היומין שגורסת ש"מה שאתה מייצר אני יכול לזייף", סליחה, לחקות, אבל בפועל, שמה של התעשייה הסינית לא יצא למרחקים והמושג "תוצרת סין" על פי רוב הוא לא מושג נרדף לאיכות ואמינות. אבל, הסיפור של חברת fc moto בעיקר בעשור האחרון הוא סיפור אחר לגמרי, זהו יצרן סיני שנהנה משיתוף פעולה הדוק וצמוד עם חברת ק.ט.מ האוסטרית וזה אומר טכנולוגיה, איכות, מכלולים ואפילו עיצוב.

לא מדובר על "כמו של" או "מבוסס על" אלא כמו במקרה למשל של מנוע ה-MT800, הרי שזה אותו מנוע בדיוק של הק.ט.מ 790, לא "אחד לאחד", אלא אותו אחד. וחשוב להדגיש את הנושא הזה שמדובר ביצרן הסיני הכי אירופאי שכנראה תפגשו לפחות בתחום הדו גלגלי. בשנתיים האחרונות FC moto מייצרת עבור ק.ט.מ את כל מגוון האופנועים שלה מ-125 ועד 1,290 סמ"ק לשוק המקומי וזה של המזרח הרחוק לרבות אוסטרליה, ניו זילנד וכו' והדבר חוסך ליצרן האוסטרי עלויות רבות של הובלה, מיסוי וכו' וכולם מרוויחים. כן, גם הקהל הישראלי. סיני באיכות אירופאית של יצרן מוביל במחיר נוח מאוד. Win win כבר אמרנו?! אמרנו, ואפשר להתקדם

הגיעה חבילה מסין

אז מה כוללת החבילה הזאת שנקראת fc moto 800MT? מדובר באופנוע אדוונצ'ר מוכוון בעיקר לכביש, הנושא בשלדת הצינורות שלו כאמור את מנוע הק.ט.מ 790, מנוע טווין מקבילי המייצר 95 כוחות סוס ב-9,250 סל"ד ומומנט של 7.8 קג"מ. המנוע מקורר נוזל בתקן יורו 5 ובעל שתי מפות ניהול; גשם וספורט, כשבחירת המצב נשארת קבועה גם אחרי כיבוי והנעה מחדש. מה עוד, זוג בולמים הפוכים מלפנים מתוצרת קאיאבה עם אפשרות לכיוון עומס קפיץ, החזרה וכיווץ, ומהלך מתלים מלפנים של 160 מ"מ, ו-150 מ"מ מאחור עם בולם יחיד, אף הוא של קאיאבה. על העצירה של המכונה הזאת אחראים זוג דיסקים בקוטר של 320 מ"מ מלפנים ומאחור זוג קליפרים בעלי ארבע בוכנות מתוצרת j.joan שגם מייצרים את הדיסק בקוטר 260 מ"מ.

מיכל הדלק בנפח של 19 ליטר, החישוקים יצוקים (בעתיד תגיע גם גרסה עם שפיצים) ונועלים גומי 100 אחוז כביש מתוצרת מקסיס בקוטר 19'' מלפנים ו-17'' מאחור. המושב מפוצל והאלקטרוניקה של האופנוע כוללת בין היתר מצערת חשמלית של בוש, ABS בפניה (קורנרינג), בקרת שיוט, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, מצמד מחליק, תאורת לד אוטומטית כולל תאורה בפניה, הפסקת איתות אוטומטית וזוג פנסי ערפל (בסטנדרט) כשהכל מנוהל ממסך TFT צבעוני בגודל 7 אינטש בעל קישוריות לסמארטפון שלכם וכל זה מראה על צג המשקל 231 ק"ג משקל רטוב.

החבילה בדרך

פגשנו את העולה החדש לסיבוב התרשמות קצר באזור ירושלים והרושם הראשוני הוא כמובן המפגש של העיניים והוא טוב. לאופנוע יש לוק מוצק, אתלטי וחטוב הודות לעבודת עיצוב מצוינת של סדנת KISKA. האופנוע יפה (עניין של טעם) ובעל מראה ספורט - אדוונצ'רי. הישיבה זקופה, המושב המפוצל רחב ונוח (ואפילו מחומם אם רוצים) והרוכב זוכה לתמיכה בגב התחתון. בנסיעות ארוכות, זה-מה-זה-חשוב. המשקף מתכוונן ידנית ועושה עבודה לא רעה, ישנם מגיני ידיים ומגיני אלומיניום בצדדים מלפנים ומאחור, שוב, כסטנדרט. המושב מתנשא לגובה של 825 מעל הקרקע ומסך ה-TFT הגדול מלפנים קל מאוד לניווט ומספק תצוגה ברורה.

לחיצה קלה על המתנע ואנחנו יוצאים לדרך. סיבוב קצר באזור לטרון, בית גוברין, עג'ור והסביבה. כבישים טובים, נמרצים, מסולסלים. נוף יפיפה ומזג אוויר קפוא. מה צריך יותר מזה? (אולי עוד כמה מעלות אבל לא נהייה קטנוניים). מתחיל דווקא בניסיון לרדת לשטח. טוב, לא ממש שטח, שבילים. אבל גם אלה, אחרי הגשמים מקבלים מרקם של מרגרינה והעדר צמיגים מתאימים, חישוקי שפיצים, בקרת אחיזה, מהלך מתלים, מרווח גחון וכו' אני מבין שטוב לא יכול לצאת מהסיפור הזה, נזכר בפתגם בערבית שטוען שהבריחה היא חלק מהניצחון ועושה אחורה פנה. בקרוב אמורה להגיע גרסת טורינג של האופנוע שתצויד כבר בחישוקי שפיצים, ויחד עם התאמה של צמיגים יותר ידידותיים לאדמה, אפשר יהיה לטייל איתו גם כשיגמר האספלט.

אז חוזר לכביש, ופה הסיפור כבר אחר לגמרי. הכלי הזה אוהב את הכביש ואת הפניות ושם הוא כמו דג במים ותפור עליו כמו הינומה על ראשה של כלה ביום חתונתה. הצמיגים אוחזים היטב את האספלט, הבולמים מגהצים את הדרך והבלמים נושכים היטב לפי פקודת מנוף. לגבי המצערת החשמלית, הרי שלא פעם במשיכה החלטית הורגשה השתהות של שבריר שניה, לא משהו אקוטי אבל עוד קצת טיונינג במעבדה וזה יעבוד חלק עוד יותר. גם בבורות וחריצים, שהם חלק מהנוף הסלול של כבישי ארצנו מתגלה האיכות של הכלי ורמת הגימור. הכל מהודק ויושב במקום, לא מרעיש, לא מתנדנד ולא מתנפנף ברוח. הכלי דינמי, רצועת הכוח טובה והכוח זמין כבר מסל"ד נמוך, אם כי צריך לעבוד קצת עם ההילוכים מעלה מטה כדי להישאר כל הזמן במגמת הסתערות לפנים כשמתחילות עליות. בכניסה לפניות הוא מגיב מצוין, משרה ביטחון, נאחז היטב, מתמודד מצוין עם העברות משקל ושינויי כיוון ובכלל, המתלים עובדים נהדר גם ברכיבה דינמית וגם לאורך כמעט שעתיים רצופות של טיול, כשתנוחת הרכיבה והמושב התומך מאפשרים זאת לאורך זמן ללא שום בעיה.

משבר זהות או ניצול הזדמנות

מצד אחד, ה-FC moto הוא אופנוע סיני אבל לחלוטין ברמה ואיכות אירופית והוא מוגדר כאדוונצ'ר למרות שהוא מתוכנן ומותאם בעיקר לכביש. מצד שני, הוא מציג תג מחיר נוח מאוד של 65 אלף שקלים לצד איכויות, מערכות ויכולות מצוינות. אז הוא לא אדוונצ'ר במובן הקלאסי של המילה, אחד כזה שיכול ללעוס סלעים ולחזור הביתה על הכביש בחתיכה אחת, אבל הוא כן מתאים מאוד להרפתקה של יחיד או בזוג לאורך שעות רבות על האוכף עם תוספת נחמדה של יכולת שבילים. שוק האדוונצ'רים עמוס מכל טוב, מכל יצרן וסמ"ק וה-FC moto 800 MT נכנס לזירה לא פשוטה של תחרות, אבל יש לו את הייחודיות שלו, המראה הקרבי ואת האיכויות הדרושות להתמודד כשווה בין שווים (למשל מול הויסטרום, הטרייסר וכו') והוא בהחלט עוד אופציה שכדאי לשקול, בעיקר למי שמחפש אופנוע כניסה ידידותי, כייפי ולא יקר.

Support Ukraine