שלום ספסר יקר: 2023 משנה את כללי שוק המשומשות

לפני שנה, חודשיים - 30 ינואר 2023, כלכליסט
שלום ספסר יקר: 2023 משנה את כללי שוק המשומשות
ב־2022 שגשג המסחר בכלי רכב יד שנייה וגם ברכבים שנרכשו אבל עדיין לא נמסרו. ב־2023 החגיגה נגמרה: היצרנים מקשים על המאכערים לגלגל את הרכבים, ובנוסף - הביקוש הכללי למשומשות ירד בגלל עליית הריבית

"יש לי טויוטה חדשה מהניילון למכירה, היא תגיע לישראל בעוד שלושה חודשים" - מודעות מכירה כאלה הפכו נפוצות במיוחד במהלך השנה שעברה. השיטה היא להפוך כל ישראלי למאכער: הישראלים מגיעים לסוכנות רכב, מזמינים מכונית חדשה שמועד האספקה שלה רחוק למדי — ואז כאשר המכונית החדשה מתקרבת לישראל שמים את ה"זכות להזמנה" למכירה, לרוב ברווח של אלפי שקלים תמורת מכירת "זכות ההזמנה".

מדובר בתופעה שהפכה כה נפוצה עד שלעתים במהלך השנה שעברה כרבע מן המודעות בלוחות מכירות מקוונים הציעו "זכות למכונית". אבל שנת 2023 היא שנה שונה לחלוטין. לאחרונה פורסמה באחד מלוחות המודעות המקוונים מודעה לפיה "אני מוכר זכות לסקודה אניאק בצבע לבן שיגיע ארצה בעוד שלושה חודשים". התגובה הבולטת ביותר למודעה זו היתה "אני חולם על סקודה אניאק ומוכר את הזכות לחלום תמורת עשרת אלפים שקלים".

ואכן, מתחילת שנת 2023 הולכים לוחות המודעות ומתנקים ממודעות של ישראלים אופורטוניסטים שהחליטו בין לילה להפוך לסוחרי מכוניות. על מודעות "זכות למכונית חדשה" כבר אין התנפלות וישראלים שצברו שלוש או ארבע הזמנות למכוניות חדשות בסוכנויות בתקווה למכור את הזכויות מוצאים עצמם לפתע בעלים של שלוש או ארבע מכוניות חדשות לחלוטין מהניילון "על הנייר" בלי יכולת למוכרן.

מה קרה בשוק הרכב הישראלי שניפה בן לילה את הסוחרים והמאכערים? קודם כל — יבואני הרכב שנקטו בשורה של צעדים "מתחת לשולחן" כדי לצמצם את מימדי הספסרות: ראשית, לא מעט יבואנים החליטו שמי שמזמין מכונית חדשה לא יכול לקבל את המקדמה בחזרה במקרה של ביטול ההזמנה. כלומר, מי שהזמין מכונית לצורך מסחר צריך לקחת בחשבון שאם המכונית, שלא היתה אמורה לשמש את הלקוח, לא יכולה להימכר, אז כספי המקדמה מחולטים. עבור מי שאינו בקיא בהלכות סחר ברכב משומש ורק רוצה להרוויח כמה שקלים, מדובר בבעיה. 

שנית, במהלך החודשים האחרונים שוק המכוניות המשומשות בישראל "התקרר", מה שמשפיע ישירות על שוק מוכרי המכוניות החדשות בשוק היד השנייה. הסיבות להתקררות מגוונות וכוללות חשש ממיתון, מעבר לאמצעי תחבורה חלופיים, עליית הריבית שייקרה את ההלוואות, ועוד, כך שאם לישראלים אין כסף לקנות מכונית משומשת ממוכרים בשוק היד השנייה — קל וחומר שלא יהיה להם כסף למכונית חדשה ממוכרים בשוק היד השנייה.

מעבר לכל אלה, שנת 2022 לא היתה באמת "שנה של מחסור": נמסרו במהלכה 268,145 מכוניות חדשות, ירידה של 7.9% בלבד ביחס לשנת 2021. כל הסחר בהזמנות של מכוניות שטרם הגיעו לישראל מבוסס על נקודת ההנחה שבשוק הישראלי קיים מחסור במכוניות. 

ואולם, כפי שנחשף ב"כלכליסט", ליבואני הרכב יש למעשה מלאי של מעל 50 אלף מכוניות מדגמים שונים ששוחררו ממכס במהלך דצמבר לפני עליות מסי הקניה של ינואר, מכוניות חדשות ש"יטפטפו" לשוק במהלך שלושת חודשי השנה הראשונים, לעתים גם במבצעים והנחות אשר מתחילים לצוץ בימים אלה אצל יבואני הרכב. בנוסף, לא ניתן להתעלם מן העובדה שהריבית עלתה במהלך מחציתה השנייה של 2022, מה שמייקר הלוואות והופך רכישה בתשלומים ישירות מהיבואן לעדיפה.

כל אלה תקפים לגבי ספסרי הרכב בכללותם ולגבי כל סוגי המכוניות. אבל בשוק הרכב הישראלי קיימת נישה הרבה יותר חשובה: המכוניות החשמליות. בשנה שעברה התרחשו בתחום זה שני אירועים. ראשית, לאחר דומיננטיות ארוכה של ג'ילי כמכונית החשמלית הסינית היחידה בישראל, מה שהוביל לעצירת הזמנות ביוני אשתקד, יבואנית ג'ילי חזרה לקבל הזמנות בנובמבר. ומעבר לכך, נכנסה לארץ בספטמבר מתחרה דומיננטית חדשה: BYD. במקרה של BYD, היקף האספקה היה כמעט בלתי מוגבל, מה שמנע ספסרות וגם "קבר" את היכולת לספסר בהזמנות של ג'ילי.

אבל מעבר לכך, ל־BYD יש יתרון נוסף — מדובר במכונית שהיא "עמוסה טכנולוגית", כלומר מצוידת במסך מסתובב, שפע של אפליקציות ועוד — ולכן "גנבה" הזמנות של מכוניות שנחשבות יותר "טכנולוגיות" ומשתייכות לקטגוריות מחיר יותר גבוהות, למשל יונדאי איוניק 5 או טסלה 3. 

לבסוף, כלמוביל, יבואנית יונדאי איוניק 5, הודיעה בספטמבר האחרון ש"תגלגל" ללקוחות את ההוזלה אשר תיגרם כתוצאה מהסכם הסחר שנחתם עוד בשנת 2021 עם קוריאה. המשמעות: "הבטחה" למי שרכש יונדאי בכלל, ויונדאי איוניק 5 חשמלית בפרט, שהמחירים יוזלו. כלמוביל אכן עמדה במילתה ורוכשי איוניק 5 קיבלו מהיבואנית החזרים נאים — מה שלמעשה פגע במי שניסה לספסר במכירת איוניק 5.

המכה הקשה ביותר שהונחתה על שוק החשמליות היתה ההוזלות של טסלה. שבועיים אחרי עליית מס הקנייה על כלי רכב חשמליים ב־10% בינואר, טסלה הוזילו את מחירי טסלה 3 וטסלה מודל Y לרמת מחיר שהחזירה את מחירי טסלה לרמת מרץ 2022.

מהלך זה הפיל לא רק את שוק המשומשות של טסלה אלא גם של כל מתחריה החשמליים. הספסרים גילו שערך הטסלות שלהם צנח בעשרות אלפי שקלים, מה ש"מחק" גל שלם של ספסרי הזמנות. כמו כן, הוזלת מחירי טסלה פגעה בכל יתר הספסרים. יבואני הרכב המתחרים בטסלה לא יורידו מחירים, אלא לכול היותר יתמקדו במבצעי מכירה נקודתיים, כדי לא לפגוע בלקוחות קיימים ובציי רכב.

  יבואני הרכב יכולים לספוג "מכה קטנה בכנף" ולוותר על הזמנות למשך כמה חודשים. לעומת זאת, הספסרים ששילמו דמי מקדמה כדי למכור ברווח נמצאים בבעיה: המחיר של מכונית כזו כחדשה באמת עלה בינואר, מה שמאפשר עשיית רווח נאה, אבל טסלה היא חלופה יותר זולה, חדשה, ונרכשת ישירות מן היצרן. 

הוזלת טסלה גם פגעה בספסרי המכוניות החשמליות העממיות: אחרי הוזלות טסלה בשוק המשומשות, המחירים של BYD חדשה (170 אלף שקל) ושל ג'ילי ג'יאומטרי C (‏165 אלף שקל) הולכים ומתקרבים למחירי טסלה 3 משומשת שהיא הרבה יותר "נחשבת" ממכונית חשמלית סינית עממית. גם כאן מדובר במצב שהיבואן יכול בקלות לספוג. מוכרים פרטיים שמחזיקים בהזמנה על מכונית שתגיע בקרוב, במיוחד כאלה שאפילו אינם רשומים כסוחרי רכב מורשים אלא סתם ישראלים אופורטוניסטים — מדובר בבעיה משמעותית.

Support Ukraine