נכשלתם בטסט? הרפורמה במבחני הנהיגה יוצאת לדרך

לפני 5 שנים, 9 חודשים - 16 יולי 2018, גלובס
Illustration
Illustration
מטרת הרפורמה היא לקצר את זמני ההמתנה למבחן נהיגה עם תום הלימוד ובעיקר למגר תופעות של כישלון לא ברור בטסט . הדרך: מאגר בוחנים פרטי ועצמאי ומערכת טכנולוגית שתבחר את מסלול הנהיגה במבחן ושתקבע את התוצאה . ועוד: מהלך הבחינה יצולם ויוקלט

הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים (טסטים) יוצאת לדרך: מטרת הרפורמה היא לקצר את זמני ההמתנה למבחן נהיגה עם תום הלימוד ובעיקר למגר תופעות של כישלון לא ברור בטסט. הדרך: מאגר בוחנים פרטי ועצמאי ומערכת טכנולוגית שתבחר את מסלול הנהיגה במבחן ושתקבע את התוצאה.

תקופת ההרצה לרפורמה הזו מתחילה מהיום (15 ביולי) במסגרתה יבוצעו כאמור המבחנים באמצעות זכיינים פרטיים. מטרת הרפורמה היא לקצר את זמני ההמתנה למבחני נהיגה ביחס למצב הגרוע כיום ולהשתמש בטכנולוגיות שאמורות לשפר את השירות לנבחנים תוך שקיפות מלאה של מבחני הנהיגה.

איך זה יעבוד? מורה הנהיגה יגיש בקשה לזימון מועד בחינה לכל תלמיד שהשלים את מכסת שיעורי החובה, עבר את המבחן הפנימי ועמד בכל הדרישות המחייבות. הבקשה תוגש באמצעות בית הספר ללימוד נהיגה, והתלמיד והמורה יקבלו את מועד הבחינה, באמצעות מסרון (SMS) לטלפונים הניידים שברשותם, בתוך 24 שעות ממועד הבקשה.

בוחן הנהיגה ("הטסטר״) ייבחר באופן רנדומלי לפני היציאה למבחן, במטרה למנוע כל אפשרות של הטיית תוצאות המבחן על סמך היכרות מוקדמת. מסלול הטסט יקבע באמצעות מערכת ממוחשבת, מתוך רשימה של מסלולים הכוללים פרמטרים אחידים.

מהלך הבחינה יצולם ויוקלט, באמצעות מצלמות המותקנות בכלי הרכב, ומתעדות את המתרחש בתוך הרכב ומחוצה לו. ההקלטות ישמרו במערכת ויסייעו בשמירה ופיקוח על טוהר הבחינות ורמת השירות. סוגיה חשובה מאוד היא שבמקרה של ערעור, ניתן יהיה לצפות בקלטות כדי לבדוק האם הפסילה היתה מוצדקת.

זאת ועוד אם התלמיד לא מצא חן בעיני הבוחן הרי שאין לכך שיקול מעתה: המערכת החדשה פועלת על סמך מדדים אחידים וקבועים ולמעשה היא מבטלת את הצורך בהתרשמות האישית של בוחן הנהיגה. בתום הבחינה, הבוחן יסמן את כל החריגות במבחן הנהיגה, והמערכת תשקלל אותן על פי דרגת חומרתן, ותקבע את התוצאה בהתאם לסיכום הכולל. הנבחן ומורה הנהיגה יקבלו את תוצאת המבחן ״עבר״ או "נכשל" בהודעה לטלפון הנייד בתוך שעתיים מסיום הבחינה.

בהודעת משרד התחבורה מפורט כי עד כה הותקנו יותר מ-4,500 מערכות טכנולוגיות ומצלמות בכלי הרכב להוראת נהיגה. מערכות אלה כוללות בין השאר מצלמה קדמית ומצלמה אחורית ומערכת ניווט לקביעת מסלול הטסט. עוד מבטיחים במשרד שהתלמידים לא ישאו בעלויות וכי מחירי המבחן לא ישתנה.

״המערכת החדשה מהווה קפיצת מדרגה בתחום מבחני הנהיגה, ומאפשרת בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולעקוב אחריו, תוך הקפדה על רמה מקצועית גבוהה. המערכת מציגה תמונה מלאה של כל היבטי הפעילות בכל הרמות: התלמיד, הבוחן, מורה הנהיגה, הרכב ובית הספר, ומאפשרת לשמור על טוהר הבחינות ועל רמת שירות גבוהה לנבחנים. המערכת החדשה תאפשר אחידות מלאה של הטסטים ברחבי הארץ, ותמנע אפשרות להטיות שונות״, כך הודעת משרד התחבורה שאפשר ללמוד ממנה על הכאוס המתנהל כיום.

במסגרת הרפורמה, הוקם מערך פיקוח על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. אתרי היציאה החדשים לטסטים יפתחו בהדרגה מהיום באמצעות החברות המפעילות את מערך מבחני הנהיגה. עד לסוף השבוע, יפתחו עשרות אתרי יציאה לטסטים בכל רחבי הארץ.

מכמה חודשים למספר ימים; קיצור זמן ההמתנה לטסטים יתבצע באופן מדורג, עד ליישומה המלא של הרפורמה ב-15 בספטמבר 2018. במהלך החודש הראשון (שיסתיים ב-15 באוגוסט), יקוצר זמן ההמתנה למבחן הנהיגה המעשי (טסט) ל-30 יום בלבד, לעומת המתנה של מספר חודשים כיום. מ-15 באוגוסט צפוי לחול קיצור נוסף בזמן ההמתנה לטסט, והוא יעמוד על 14 יום לפי הרפורמה. החל מ-15 בספטמבר יעמוד זמן ההמתנה למבחן המעשי הראשון על 2-5 ימים בלבד, וכן 7-14 ימים בלבד עבור מבחן חוזר.

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין כי מדובר ברפורמה המקיפה ביותר שנערכה אי פעם במערך מבחני הנהיגה המעשיים בישראל, ״הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לטסטים, שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי. "הרפורמה תשפר את השירות באופן דרמטי ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה המעשיים״.

מי שפיתחה את המערכת הטכנולוגית למבחני הנהיגה המעשיים היא חברת מוטורולה סולושנס ישראל.

Support Ukraine