רפורמת הטסטים מתחילה מחר: מבחן תוך 3 ימים, וחשש מגל של ערעורים

לפני 5 שנים, 8 חודשים - 15 יולי 2018, כלכליסט
רפורמת הטסטים מתחילה מחר: מבחן תוך 3 ימים, וחשש מגל של ערעורים
מערך מבחני רישוי הנהיגה עומד להשתנות, כשהמונופול ייצא מידיהם של הבוחנים הוותיקים לטובת גופים פרטיים; הרפורמה תתבסס על מצלמות שיותקנו ברכב וטאבלטים שישמשו את הבוחנים לסיכום תוצאות המבחן באופן ש"יבטל את הצורך בהתרשמות האישית"; מורי הנהיגה כבר מביעים חששות

לאחר תקופת המתנה ארוכה, עיכובים ובזבוז כספי לומדי הנהיגה, מחר (א') זה מתחיל: רפורמת מבחני הרישוי ("טסט") של שר התחבורה ישראל כץ יוצאת לדרך. למעשה, מדובר לפי שעה בתקופת הרצה של מבחני הרישוי, לצרכי הסתגלות ובדיקה של המתכונת החדשה.

רפורמת הפרטת מבחני הרישוי מיועדת בפועל לקצר את זמני ההמתנה לטסטים אך לא רק, אלא גם להוציא את המונופול על מבחני הרישוי מידיהם של הבוחנים הוותיקים ולהעבירם לידי גופים פרטיים שזכו במכרז של משרד התחבורה - מילגם וטלדור. לפי משרד התחבורה, הרפורמה מיועדת לקצר באופן משמעותי את זמני ההמתנה של תלמידים לטסט, עד לרמה של קבלת מועד למבחן שלושה ימים בלבד לאחר שהוגשה הבקשה להיבחן. כדי להשיג רמת אמינות גבוהה ייעשה שימוש במה שמשרד התחבורה מגדיר כ"טכנולוגיות מתקדמות", קרי מערכת מצלמות ברכב וטאבלט בו הבוחן מסכם את תוצאות המבחן.

כך תעבוד השיטה החדשה: המורה לנהיגה אשר מעוניין להגיש את התלמיד יגיש בקשה לטסט, זאת כמובן לאחר שהתלמיד עבר מבחן תיאוריה. בהמשך יתקבל מועד בחינה באמצעות הודעת SMS תוך פחות מיממה. הבוחן ייקבע באופן רנדומלי לחלוטין וכך גם מסלול הטסט - כדי שהתלמיד לא יוכל "להתאמן" על מסלול קבוע וילמד להכיר את כל מצבי הנהיגה. לפי משרד התחבורה, מדובר במערכת "המבטלת את הצורך בהתרשמות האישית של בוחן הנהיגה" - כי הבוחן רק יסמן בטאבלט את הציונים בפרמטרים השונים. הציון בטסט - נכשל או עובר - יתקבל תוך כשעתיים בלבד ומכיוון שההליך מצולם יהיה ניתן גם לערער על התוצאה. לפי המשרד, הותקנו עד כה כ-4,500 מערכות כאלה וזמני ההמתנה למבחני הרישוי יצומצמו בהדרגה עד ה-15 בספטמבר: כיום עומד זמן ההמתנה על חודש, והיעד הוא המתנה של כשלושה ימים.

חבלי לידה לרפורמה

עם זאת, למרות שהרפורמה מתחילה בפועל מחר, עדיין קיימים לא מעט חבלי לידה. ראשית, לדברי מורים לנהיגה, נכון לאתמול עדיין לא קיימים מועדים לטסטים. המורים גם לא יכולים לבקש עבור תלמידיהם טסטים בגלל כניסת השיטה החדשה לתוקף - "אין עם מי לדבר, הכל ממוחשב ואין לנו עם מי לברר טסטים. כעת מה נעשה, נדבר עם המחשב על התלמידים שלנו שצריכים להיבחן עד סוף אוגוסט?", תוהה אחד המורים. מכיוון שכך, נוצר "פקק" של לומדי נהיגה שהצטבר בחודש האחרון. להערכת המורים, מדובר בעשרות אלפי תלמידים, מה שצפוי לייצר מחר הסתערות של מורים לנהיגה על המערכת כדי לקבל טסט, וההמתנה עלולה להתארך הרבה מעבר לתאריך היעד שקבע משרד התחבורה.

עוד מתלוננים המורים על העובדה שהבוחנים החדשים אינם מכירים כראוי את נתיבי הטסטים, וגם שהמבחנים החדשים שוללים מן הבוחנים את היכולת להפעיל שיקול דעת אישי ומצמצמים את הטסט לשורה של ציונים: "השיטה הזאת לא לוקחת בחשבון את הניסיון הרב של בוחן נהיגה. היכולת שלו לאמוד את יכולת ההסתגלות וההתמודדות של תלמיד. הכל הופך לציון עבר או נכשל בטאבלט. זה תרחיש חדש שעלול לייצר או גל של תלמידים שלפתע יעברו בקלות את הטסט, או לסירוגין גל של תלמידים שבוחנים מבוהלים יכשילו מתוך רצון לצאת יותר בסדר. אין ספק שזו תהיה תקופת מבחן לשני הצדדים, למורים וגם לתלמידים ולבוחנים", מסכם גורם בתחום. בנוסף מביעים גורמים בתחום חשש מפני גל של ערעורים על תוצאות מבחני הרישוי לאור העובדה שהשיטה מאפשרת ערעורים, בהתבסס על ראיות המצלמות המותקנות ברכב.

כפי שפורסם שלשום ב"כלכליסט" רק השבוע הוגשה עתירה לבג"ץ בנושא הפרטת לימודי הנהיגה, לפיה ראשי הצוותים הנדרשים לפיקוח על מבחני הרישוי טרם גויסו. עוד נטען בעתירה שהוגשה על ידי דורון אליהו כהן כי המצלמות שיותקנו במכוניות שישמשו למבחן פוגעות בפרטיות. לדברי גורם במשרד: "זה מצב הגיוני, עדיף שיהיה עיכוב מאשר שלא תהיה רפורמה. תהליך שבו בהתחלה עדיין קשה לדעת מי הולך לאן הוא תהליך הגיוני וחבלי הלידה הם לגיטימיים. אנו משוכנעים שתוך כמה שבועות הכל ייפתר והתלמידים יהנו מטסטים שיבוצעו הרבה יותר מהר מכפי שהיה נהוג עד כה".

Support Ukraine