נכון לסוף חודש יוני עלו על כבישי ישראל מתחילת השנה 179,546 כלי רכב חדשים, במה שנדמה ברגע הראשון כמו התפוצצות של ביקוש בשוק הרכב, כזו שמגלמת עלייה של 9.4% במכירות לעומת התקופה המקבילה ב-2022.
אולם שני גורמים שלא מופיעים בנתוני משרד הרישוי המובאים כאן עשויים לשנות את ההתנהגות של השוק כולו במחצית השנייה של השנה. הגורם הראשון הוא העובדה שהרבה מהמכוניות האלו הן אספקות מאוחרות של מכוניות שהוזמנו עוד בשנה שעברה, ושחרור איטי של "פקק" המכוניות שנצבר בנמל אילת ושטחי האחסנה הסמוכים לו, שהעברתן למרכז וללקוחות התעכבה בשל מחסור במוביליות. השני הוא הזינוק בריביות בחודשים האחרונים, שייקר דרמטית את עלויות המימון לרכב חדש עבור מי שלא מתייצב בסוכנות עם כל הכסף ביד לרכב החדש, ורוב הקונים כיום נעזרים בהלוואות.
את שיעור הרוכשים בעסקאות מימון אין דרך וודאית לדעת, אבל יש לנו נתון מאוד מעניין שיכול להסביר את הסיבה לכך שמדובר בלא מעט קונים. המחיר הממוצע של מכוניות חדשות בישראל שתמיד היה גבוה, הפך השנה לגבוה הרבה יותר.
על פי נתוני אתר "קארזון" עומד המחיר הממוצע למכונית חדשה בישראל ב-2023 על 190,657 שקל, תנו לזה רגע לשקוע ואז נוסיף שזו התייקרות של 3.7% ביחס למחיר הממוצע של שנה שעברה ושנה חמישית ברצף של עליות מחירים במגמה שכלל לא נראה שעומדת לשנות כיוון בעתיד.
יצוין כי מכיוון שאנו מפרסמים את הנתונים של משרד הרישוי ולא אלו של איגוד יבואניות הרכב, נכללים בו גם כלי הרכב המגיעים לארץ ביבוא מקביל וזעיר, שם יש נוכחות גבוהה יותר של מותגי יוקרה. כך שאם מפלחים את הנתון הזה לייבוא רשמי מול ייבוא מקביל/זעיר המספרים הם 186,204 ו-333,371 בהתאמה. ערוצי הייבוא האלטרנטיבים לייבואנים לא ממש יצרו תחרות בשוק הרכב העממי כמו שהבטיח משרד התחבורה, רק בשוק המכוניות לעשירים.
עוד מגמות בשוק הישראלי הן התחזקות קלה של כוח הקנייה של ציי הרכב. אחרי שנים של דומיננטיות בשוק, שנה וחצי של קורונה ש"סגרו את הברז" לציי הרכב כאשר היבואניות העדיפו למכור ביוקר ללקוחות הפרטיים עם ביקוש משתולל, וגם שינויים במבנה ההעסקה עם עבודה מהבית שגרמו ללקוחות הליסינג המסורתיים לשקול שוב את כדאיות ההטבה של "רכב חברה", הביאו לכך ששיעור הרוכשים הפרטיים טיפס מ-44% ב-2019 ל-56% ב-2022, ירד מעט ל-53% בחציון הראשון של 2023.
אבל בתחום אחד אין עוררין על נתון מובהק ובולט - המכוניות החשמליות ממשיכות להרחיב את האחיזה שלהן בשוק המקומי, כאשר עד כה אלו מהוות 16.6% מהשוק. זהו גידול של 177% מהשנה הקודמת שבעצמה המשיכה רצף גידולים בן 3 שנים.
היצרניות המובילות
בראשות הטבלה הכללית של יצרניות הרכב הנמכרות ביותר בישראל במחצית השנה הראשונה אין שינויים מרחיקי לכת. אבל מכיוון שאנחנו פה כדי לתת לכם את התמונה המלאה, כרגיל, מה שמעניין אותנו ואתכם היא לא הרשימה הראשונה שתוצג פה אלא זו שתבוא אחריה, בה נחשוף כאן לראשונה ובלעדית את הרשימה החשובה באמת, בניכוי המכוניות שנרשמו על שם חברות, כלומר - המותגים הנמכרים ביותר ללקוחות הפרטיים. לא אלו שהעניקו את ההנחה הגדולה ביותר לציים, אלא אלו שמר ישראלי בחר לשים עליהם את כספו שלו. כפי שניתן לראות הסינון הזה פולט מהרשימה את פיג'ו וצ'רי שבקרב הלקוחות הפרטיים נמצאות במקומות ה-16,17 בהתאמה. במקומן נכנסות ג'ילי (מקום 12 בדירוג הכללי) וטסלה (מקום 15).
היצרניות המובילות - כללי
היצרניות המובילות - פרטיים
היצרניות המובילות - חשמל
הדגמים המובילים
בפירוק של הנתונים האלו לרזולוציה של הדגמים הנמכרים ביותר, דבר אחד ברור מאוד - יש את BYD אטו 3 ואז את כל השאר. רק כדי לסבר את האוזן, אם בין כל 49 הדגמים שמתחת לאטו 3 הפערים הם של מכוניות בודדות, כמה עשרות עד כ-500 יחידות לכל היותר, בין הקרוסאובר החשמלי הסיני לבין המקום השני מפרידות לא פחות מ-4,000 מכוניות. כך שנכון למחצית הראשונה של השנה, תחת ההגדרה "דגם דומיננטי" צריכה להופיע התמונה שלו.
10 הדגמים המובילים:
10 הדגמים החשמליים המובילים:
"למרות הקשיים שחווה השוק בחודשים האחרונים, בעיקר בגלל עליית הריבית והמצב הפנימי במדינה, תחילת השנה נרשמה עליה משמעותית של מעל 9% יחסית לשנה קודמת" מסביר אמיר ווינשטוק, מייסד אתר CARZONE. "מהניתוח שלנו אודות פלחי השוק של יבואניות הרכב, בולטות שתיים - העולה החדשה, שלמה מוטורס עם מותג BYD ונתח שוק מרשים של 5.4% ולצידה פריזבי (קרסו מוטורס), שבאמתחתה לא פחות מ-7 מותגים (רנו, אלפין, EVeasy, דאצ'יה, ניסאן, אינפיניטי וצ'רי הסינית) ונתח שוק של 7.8%, שם נרשם זינוק של 4.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אך אם בשלמה מוטורס, בעלת מותג בודד ודגם עיקרי (אטו 3) שנמכרו בעיקר ללקוחות פרטיים, בפריזבי נסמכו בעיקר על צ'רי
- הטיגו 8 עם סך של 4,581 יחידות - המוביל החדש של קטגורית הרכבי 7 מקומות עם 28 אחוז מכלל המסירות בקטגוריה".