גולדמן זאקס: רווחי יצרניות הרכב היפניות ייחתכו ב-1.6 מיליארד דולר ב-2020

לפני 4 שנים, חודש - 6 מרץ 2020, כלכליסט
גולדמן זאקס: רווחי יצרניות הרכב היפניות ייחתכו ב-1.6 מיליארד דולר ב-2020
לפי התחזית, היקף המכירות של כל יצרניות הרכב הגלובליות יירד ב-3.5% בינואר-אפריל; בתוך כך, פורד, FCA וג'נרל מוטורס מטילות מגבלות על טיסות של עובדיהן

רווחי יצרניות הרכב היפניות - טויוטה, ניסאן, הונדה-מאזדה ומיצובישי - צפויים להיחתך ב-1.6 מיליארד דולר ב-2020 - כך עולה מתחזית שפרסם גולדמן זאקס.

לפי התחזית, חמש היצרניות היפניות ייצרו בינואר-אפריל 580 אלף מכוניות פחות מאשר בתחזית הקודמת. 

עוד לפי גולדמן זאקס, היקף המכירות המשולב של כל יצרניות הרכב הגלובליות צפוי לרדת בכ-3.5%, וזאת בהתבסס על המצב הקיים כיום. 

התחזית של גולדמן זאקס אינה מתיחסת למצב בו מפעלים ייסגרו במהלך השנה או שיתעורר מחסור בחלפים. 

לפי נתוני הבנק, גם מצב בו המפעלים הגדולים יוכלו לשוב לפעילות מלאה בעוד כמה חודשים אינו בטוח, זאת לנוכח מחסור בעובדים.

מטבע הדברים, יצרני הרכב היפניים הם הנפגעים העיקריים מהמשבר, לנוכח השבתת מתקני ייצור במדינה. ואולם בעיית הייצור ביפן נחשבת פעוטה יחסית, לנוכח יכולת היצרנים למלא את מקומם של עובדים חסרים במהרה. הבעיה העיקרית עמה מתמודדים היצרנים היפניים נוגעת למחסור בחלפים וברכיבים שאמורים להגיע מסין.

תעשיית החלפים הסינית צפויה, לעת עתה, להתאושש יחסית במהירות - כבר לפני כשבוע שבו מפעלים רבים לקיבולת ייצור - אך הבעיה היא "אפקט הגל" שנגרם, במסגרתו נדרשו מפעלים בעיקר במזרח הרחוק להשבתות שארכו כמה ימים, מה שבתורו יצר בעיות בשינוע יבשתי, ולאחר מכן בשינוע ימי של מכוניות. הסיבה לכך היא שחברות הספנות הגדולות פועלות במתכונת של עצירות קצרות ומתוכננות בנמלים מסוימים לצורך העמסה של מכוניות. בדומה למטוסים - גם האוניות פועלות לפי "סלוטים", כלומר פרקי זמן מוגדרים מראש שבהם הן עוגנות לצורך איסוף רכבים. במידה שהרכבים אינם בנמל, עקב השבתת מפעל לכמה ימים, האונייה נדרשת להמשיך הלאה במסלולה. 

פורד וג'נרל מוטורס מגבילות תנועת העובדים 

בתוך כך, יצרניות הרכב פורד, FCA וג'נרל מוטורס (GM) הטילו מגבלות טיסה על עובדיהן. 

לפי פורד, רק "טיסות קריטיות" מותרות מעתה, ורק לאחר אישור מסודר מהנהלת החברה. על פי פרסומים באירופה, שני עובדים במטה החברה בסין נדבקו בוירוס הקורונה ונמצאים בבידוד.

במקביל הודיעה FCA, החברה האם של פיאט וקרייזלר, כי עובדיה יוכלו לטוס רק "לצרכים חיוניים". בנוסף הדגישה החברה כי עובדים שלה לא נדבקו.

GM מצידה הודיעה כי החברה תידרש לבדוק אינדיבידואלית כל מבקר חיצוני שיגיע למתקני החברה. מעבר לכך, החברה האמריקאית אסרה לחלוטין על כניסה של מבקרים למתקניה אם ביקרו שבועיים קודם לכן בסין, איטליה, יפן, איראן וקוריאה הדרומית.

ל"כלכליסט" נודע כי צמד משלחות מתחום האוטו-טק שהיו מיועדות להגיע לישראל בשבוע הבא נדרשו לבטל את הגעתן לנוכח מגבלות התנועה, זאת אף שאחת מהן מגיעה לארץ מארה"ב, מדינה שישראל אינה אוסרת כניסת מבקרים ממנה.

Support Ukraine