חודש וחצי אחרי שענקית הקורקינטים השיתופיים Bird הכריזה על כניסתה לישראל, המתחרה הגדולה שלה, ליים בייק (LimeBike), מחממת מנועים לקראת כניסה לארץ.
ליים מחפשת מנכ"ל לניהול הפעילות שלה בישראל. במסגרת הגדרות התפקיד שפרסמה החברה, היא מצהירה כי בכוונתה לזרוע בישראל פעילות ענפה בדומה להתפשטות שלה ברחבי העולם. ומדובר בטרנד צומח: אחרי האופניים השיתופיים, גם הקורקינטים החשמליים כבר כבשו ערים רבות,ו בין היתר הם נפוצים בארה"ב למשל בלוס אנג'לס, בוושינגטון ובסן פרנסיסקו.
ליים לא עוצרת בירוק - לאחרונה פורסם כי החברה כרתה הסכם לשיתוף-פעולה עם Uber. חברת המוניות לקחה חלק בסבב הגיוס האחרון של ליים בהיקף של 335 מיליון דולר. אחרי הסבב הזה שווי החברה עומד על 1.1 מיליארד דולר. שיתוף-הפעולה יכלול את השכרת הקורקינטים של ליים דרך האפליקציה של אובר (בדומה למיזם של אובר בתחום האופניים החשמליים במסגרת שיתוף פעולה עם חברת ג'אפמ בייק).
ליים קמה לפני כשנה וחצי בקליפורניה, ומאז היא גייסה 467 מיליון דולר - היקף דומה לזה שגייסה בירד המתחרה שיושבת בלוס אנג'לס.
מול שתי הענקיות הללו תתמודד גם שחקנית ישראלית, חברת קורקינטים החשמליים אינוקים שמציעה שירות דומה של השכרת קורקינטים חשמליים במרחב הציבורי ותשלום לפי השימוש.
כאמור, באוגוסט האחרון הכריזה בירד על כניסתה לישראל אז הודיעה כי בכוונתה להחל בפיילוט עם אוניברסיטת תל-אביב, ולאחר מכן להתרחב בפריסה הדרגתית באזורים נוספים. פיילוט דומה, אגב, ערכו גם חברות ההשכרה של האופניים השיתופיים עם כניסתן לקמפוסים, דוגמת Ofo הסינית שכבר הספיקה לצאת מישראל.
בשונה ממנה, חברת האופניים השיתופיים MOBIKE מוסיפה דווקא לגדול - היום (א') הכריזה חברת האופניים השיתופיים אותה מפעילה CAR2GO על הגדלת הפריסה ברמת-גן. כבר כעת, עשרות זוגות אופניים בגווני הכתום אפור כבר פזורים ברחבי רמת-גן ורבים מהם מקשטים גם את רחובות תל-אביב, למרות שהחברה רשמית לא נכנסה לתל-אביב שבה פועל המיזם העירוני תל-אופן.
נציין כי כניסת מובייק לתל-אביב נעשית דרך שיתופי-פעולה עם ארגונים עסקיים (דוגמת חברת וויקס בנמל תל-אביב). בנוסף, לאור העובדה שהאופניים לא נעזרים בתחנות עגינה עם תום השירות, זוגות רבים פולשים לתל-אביב ומשמשים את תושביה. מובייק הסינית נכנסה לישראל בחודש מאי, ורשומים לשירות שלה 45 אלף משתמשים.
בדומה לאופניים השיתופיים, השימוש בקורקינטים של בירד, כמו גם של ליים, נעשה באמצעות אפליקציה הסורקת קוד לתחילת השימוש, ואשר דרכה ניתן לבדוק את מיקומי הקורקינטים הזמינים לשימוש. כדי לטעון את הקורקינטים לשימוש מציעות בירד וגם ליים מיזם נחמד - אספני קורקינטים שיאספו את הקורקינטים לביתם לטובת טעינה לילית, ואשר יחזירו אותם בבוקר לנקודת איסוף חמה בעיר. תמורת השירות מקבלים האספנים סכום שיכול להגיע ל-10-20 דולר.
ליים החלה את דרכה בהשכרת אופניים ופרצה עם כניסתה לתחום השכרת הקורקינטים. את המוצרים שלה להשכרה היא מחלקת בין שתי קטגוריות: Lime-E לקטגוריית השכרת האופניים ו-Lime-S לתחום השכרת הקורקינטים החשמליים. במודעת הגיוס שלה למנכ"ל לשוק הישראלי כתבה החברה כי מטרתה היא לחולל מהפכות ניידות בערים ובקמפוסים באמצעות תחבורה ידידותית יותר לסביבה ולמשתמש במרחב העירוני. עוד צוין במודעה כי המנהל שימונה יהיה אחראי על גיוס והגדלת צוות מקומי והתרחבות עסקית ל"סטארט-אפ שגדל בקצב הכי מהיר בשנת 2018".
הקורקינטים של בירד כבר פזורים ברחבי תל-אביב. מחיר הנסיעה כולל תשלום קבוע של 5 שקלים ועוד 50 אגורות לדקה של רכיבה. לפי התחשיב הזה, 10 דקות רכיבה יעלו 10 שקלים, וחצי שעה של שימוש תעלה 20 שקל. יש מי שמלין על המחיר, כך למשל משתמשים שביקשו לסגל לעצמם מנהג של שימוש קבוע דוגמת הצורך להתנייד מהבית לתחנת הרכבת וחזרה. בתחשיב של שימוש יומי קבוע אפילו ל-10 דקות, שימוש לכיוון מצטבר למאות שקלים בחודש: 20 שקל ליום ב-20 ימי שימוש יצטברו ל-400 שקל, כרבע ממחיר של קורקינט חשמלי (דוגמת שיואמי).
למרות שהחוק בישראל מתיר רכיבה בקורקינט חשמלי מגיל 16, לפי תנאי השימוש הרשמיים של בירד, ההשכרה של הקורקינטים מותרת לבני 18 ואילך. המטעינים של בירד, אותם החברה מכנה "צפרים", מקבלים עד 20 שקל לטעינה. השיקול שהביע מנכ"ל בירד ישראל, יניב ריבלין, עם השקת השירות בחודש שעבר, כנראה נלקח בחשבון על-ידי ליים. ריבלין אמר בשעתו כי "ישראל נבחרה על-ידי מנהלי החברה כאחד היעדים הראשונים להתרחבות מעבר לגבולות ארה"ב. תל-אביב בפרט וישראל בכלל מתאימות בצורה יוצאת דופן למוצר ולשירות אותו אנחנו מביאים".