מיולי - ביטוח החובה לאופנועים יתייקר ב-10%

לפני שנה, 8 חודשים - 22 מרץ 2023, כלכליסט
מיולי - ביטוח החובה לאופנועים יתייקר ב-10%
העלאת התעריף נובעת מזינוק בעלויות של אירועים ביטוחיים שאופנועים היו מעורבים בהם. לפי רשות שוק ההון, הם היו אחראים ל-90% מהפסדי הפול - גוף ייעודי שמבטח רכבים בסיכון גבוה. המשמעות: תוספת של מאות שקלים בשנה לנהג

ביטוחי האופנועים יתייקרו ביולי הקרוב ב-10% בממוצע, זאת לאחר שלא עודכנו למעלה מעשור. רשות שוק ההון הודיעה היום (ג') על עדכון תעריפי הביטוח בפול - מאגר ביטוחי החובה למסורבי ביטוח, שמבטח את רוב הכלים הדו-גלגליים בארץ. העלאת התעריף נובעת מזינוק בעלויות של אירועים ביטוחיים שאופנועים היו מעורבים בהם והיא נועדה להפחית את גובה הסבסוד של נהגי רכבים פרטיים את נהגי האופנועים. 

הפול הוא גוף שממומן על-ידי חברות הביטוח ונועד למכור ביטוח-חובה לנהגים שחברות הביטוח מסרבות להעניק להם ביטוח, למשל בשל פרופיל סיכון גבוה בעקבות ריבוי תאונות. לאור רמות הסיכון הגבוהות ברכבים דו-גלגליים ובמרכזם אופנועים, מרבית חברות הביטוח מסרבות לבטחם ישירות ונהגי האופנוע נאלצים לרכוש ביטוח חובה באמצעות הפול. 

באופן טבעי, תעריפי הביטוח בפול גבוהים מן התעריפים בחברות הביטוח, אך כדי לוודא שנהגים יוכלו לעמוד בעלויות ולא ימנעו מלרכוש ביטוח חובה, רשות שוק ההון קובעת תעריפים ומגבילה את עלותם, כך שהתעריף נמוך מעלות הסיכון. הגבלה זו מביאה לכך שהפול מפסיד מדי שנה קרוב ל-400 מיליון שקל. למעשה, הפרמיה שבעל אופנוע משלם על ביטוח החובה מכסה כשליש מעלות התביעה הממוצעת. כך לדוגמה, אם הפרמייה הממוצעת עומדת על 3,000 שקל, עלות התביעה הממוצעת היא 9,000 שקל. 

בעוד שהאופנועים מהווים 43% מסך הכלים המבוטחים בפול, הם אחראים לכ-90% מההפסדים. נכון לשנת 2021 היו מבוטחים בפול כ-290 אלף כלים, מתוכם כ-125 אלף אופנועים. לעומת זאת, לפי הדוחות הכספיים של הפול ב-2021 הפסדי החברה הסתכמו ב-384 מיליון שקל, מתוכם כ-344 מיליון בשל עלויות ביטוח האופנועים. 

את הפסדיות הפול מממנים לקוחות חברות הביטוח שהינם בעלי ביטוח הרכב. בכל שנה, חלק מהסכום שכל לקוח משלם לחברת הביטוח שלו נועד לסבסד את הפסדיות הפול. החוק מגביל את אחוז הסבסוד ב-8% מ-"עלות הסיכון הטהור" - העלות הנדרשת לכיסוי סכום התביעות הצפוי. מכיוון שהוצאות הפול שקשורות לביטוחי האופנועים עלו בשנים האחרונות, ורמת הסבסוד נושקת למגבלה, לרשות שוק ההון לא נשארה ברירה אלא להעלות את תעריף הביטוח ב-10%, כלומר במאות שקלים בשנה לנהג. 

לפי רשות שוק ההון, הגידול בעלויות בשנים האחרונות נבע מעליית השכר הממוצע במשק (שמשפיעה על גובה הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים), עלייה בעלויות הטיפול בנפגעים, עלייה במדד המחירים לצרכן ופסיקות בית משפט ותקדימים הקשורים לחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. 

מעבר להתייקרות של ביטוח האופנועים, רשות שוק ההון קבעה גם שהביטוח בפול לרכבים פרטיים ומסחריים עד 3.5 טון יעלה בממוצע ב-22%, כאשר גם בכלים מיוחדים שונים כגון טרקטורונים תחול התייקרות בהתאם לסוג הרכבי הספציפי.

Support Ukraine