בעקבות המלחמה: משרד התחבורה משנה את תקנות הגרירה

לפני 6 חודשים, שבועיים - 16 אוקטובר 2023, כלכליסט
בעקבות המלחמה: משרד התחבורה משנה את תקנות הגרירה
תקנות התעבורה ישתנו כך שבעלי רכב פרטי או מסחרי במשקל של עד 3.5 טונות יוכלו לשאת עוד מטען בעת הצורך. על פי התיקון, המשקל הכולל של הרכב הגורר והנגרר יוכל להיות 5 טונות

במהלך המלחמה, משרד התחבורה משנה את תקנות הגרירה לרכב כך שיוכל לשאת בשעת הצורך עוד מטען, כך עולה משינוי לתקנות התעבורה (מכלול החוקים הקובעים בפועל את ההיבטים הטכניים של השימוש ברכב) אשר מתפרסם השבוע. עיקרי הדברים נוגעים למשקל שמותר לבעלי רישיון נהיגה למכוניות נוסעים ולטנדרים מדרגה B (כלומר רכב פרטי או מסחרי במשקל של עד 3.5 טונות) לגרור מאחוריהם.  

כך, עד כה לפי החוק יכלו בעלי רישיון נהיגה מסוג B (כלומר רוב הישראלים) לנהוג במכונית נוסעים או בטנדר שהמשקל של שהנגרר מאחוריו הוא עד 1.5 טונות. הסיבה לכך היא חישובית: לפי חוק המשקל של הרכב והנגרר אינו יכול לעלות על חמישה טונות בגלל שיקולי בטיחות (למשל יכולת הבלימה) ומכיוון שמבחינה טכנית המשקל של הרכב שמופיע ברישיון הוא 3.5 טונות אז המשקל המותר הנוסף הוא 1.5 טונות, כלומר ה"השלמה" לחמישה טונות. אך בפועל מבחינה טכנית חלק ניכר מן הרכבים כלל אינם שוקלים בדיוק 3.5 טונות ולכן במשרד התחבורה מבצעים את התיקון, כך שהמשקל הכולל של הרכב והנגרר יהיה חמישה טונות. כלומר לדוגמה אם מכונית או טנדר שוקלים שלושה טונות, משקל הנגרר יהיה עד 2 טונות.

זאת ועוד: בכל מקרה, לא כל רכב הוא אכן כזה שמותר לו להגיע למשקל כולל של חמישה טונות בדיוק מכיוון שיצרני הרכב מפרטים בכל דגם מהו המשקל המותר לגרירה, כך שקיימים רכבים שהיצרן שלהם בכל מקרה אינו מאפשר גרירה של משקל של 1.5 טונות. 

באופן מעניין, ה"נפגעים" העיקריים מהשינוי יהיו הטנדרים החשמליים שיגיעו לישראל בעתיד. משקלם של רכבים חשמליים בדרך כלל גבוה משמעותית ממשקל רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית בגלל משקל הסוללה. במכוניות נוסעים כדוגמת טסלה 3 ויונדאי איוניק 5, משקל הרכב בכל מקרה אינו מגיע ל 2.5 טונות, אך במקרה של טנדרים חשמליים המשקל עשוי לעבור את רף 3 הטונות כולל הסוללה, מה שלא יותיר מרווח רב למשקל הנגרר מעבר ל 1.5 טונות.

Support Ukraine