למי שלא שם לב, לפני שבוע אחד בלבד רוב חברות הסחר ברכב משומש פרסמו מבצעים והוזלות למכביר. חלקן עדיין מפרסמות את המבצעים האלה, אבל כעת רובן פועלות במתכונת מצומצמת בלבד עקב גיוס של אנשי צוות ועקב חוסר רצון של הצרכנים להגיע בזמן מלחמה. העיתוי של המבצעים וההוזלות של השבוע שעבר לא היה מקרי: הרבעון האחרון של כל שנה הוא קריטי לא רק בשוק המכוניות החדשות אלא גם בשוק המשומשות - והחגים נחשבים בדרך כלל למועד שבו עושים "פוש אחרון", לקראת השיממון של חודשי השנה האחרונים.
נובמבר־דצמבר נחשבים באופן מסורתי לחודשים חלשים בעיקר מפני שלקוחות רבים מחכים להגעת שנת דגם חדשה, שאמורה להוריד בן לילה את מחירי המכוניות המשומשות (אם כי בפועל זה לא תמיד קורה). אבל מעבר לכך, החודשים האחרונים של 2023 הם גם חודשים שבהם לקוחות רבים העדיפו להמתין לדבר שהוא נדיר גם במונחי ענף הרכב הישראלי: הגעה של מספר גדול של דגמי מכוניות חדשים, רובם חשמליים. ניאו, סמארט, XPENG, וולוו, זיקר וגם כמובן BYD. לכל היצרניות האלה יש מכוניות חשמליות חדשות בדרך לישראל, והן יצרו מצב שבו אלפי ישראלים מחכים לדגמים החדשים, החשמליים והמסעירים. מבחינת הלקוחות האלה וגם לקוחות אחרים שממתינים לקבל את המכונית החשמלית החדשה שלהם שהוזמנה כבר, המכוניות הלא חשמליות המשומשות שעומדות במגרשי חברות הטרייד אין הן דינוזאורים.
ולתרחיש הבעייתי הזה נוסיף עוד עובדה: הריביות על הלוואות הרכישה של כלי רכב, גם חדשים וגם משומשים, זינקו לגבהים חדשים. לכך יש להוסיף כמובן את האקלים הפוליטי בשנה החולפת. כך שעוד לפני המלחמה, שוק המכוניות המשומשות היה כאוטי. ועכשיו יש מלחמה.
את המכוניות המשומשות שעומדות למכירה ניתן לחלק בגסות לשניים: אלה של הציים ואלה שלא. לכל אחת מהקבוצות האלה יש בעיות משלה. במקרה של הציים, כלומר חברות הליסינג, חלק מן הרכבים שמוצעים למכירה הם רכבי ליסינג של חברות גדולות במשק שאמורות להצטייד ברכב חשמלי. עובדתית, במהלך החודשים האחרונים התקיימו לא מעט אירועי עובדים בחברות גדולות שבהם עודדו החברות את העובדים לבחור רכבים חשמליים לפני סוף השנה הנוכחית – והמגרשים בנמל אילת וסביבותיו עמוסים במכוניות חדשות מהמזרח הרחוק, חלק נאה מהן חשמליות שצריכות להימסר לציי רכב בקרוב.
גם במקרה של חלק מן המכוניות שאינן חשמליות, כפי שכבר פורסם ב"כלכליסט", יש כיום יבואני רכב שמעל מחצית ממכירותיהם מיועדת בכל מקרה לציי הרכב. עם הגעת חודשי השנה הקרובים לסוף שנת הדגם, עם ההידרדרות המובנת במצב הרוח הלאומי, היקף המכירות של יבואני הרכב לחברות הליסינג כנראה יגדל ואלה יצטרכו להוציא מכוניות משומשות מהמחזור ולמכור אותן לציבור, שלא ברור כעת כמה מוטיבציה תהיה לו לקנות מכוניות משומשות משלל הסיבות שהוזכרו.
באשר למי שאינו משתייך לציי הרכב, כלומר רשתות הסחר והלקוחות הפרטיים, כללי המשחק דומים אבל האמצעים המכירתיים שונים, כלומר ללקוח פרטי אין יכולת להעניק מימון ואין לו תקציבי פרסום.
בינתיים האלטרנטיבה של רכב חדש מנצחת. נתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב מוכיחים שעד סוף ספטמבר, שנת המכירות הנוכחית היא שנת שיא (240,606 מכוניות חדשות בתשעה חודשים), וגם כעת יש לקוחות רבים שממתינים לקבל מכונית חדשה - ויצטרכו למכור מכונית משומשת. בנוסף, יבואני הרכב מבקשים להיפטר מכמות משוערת של מעל 50 אלף מכוניות בלתי מכורות שקיימת כיום במחסניהם ובנמלים. כל אלה יקשו על בעלי משומשות להיפטר מהן, בוודאי כשיותר ויותר ישראלים מעדיפים רכב חשמלי. הגורמים האלה יחד, במקביל לשינוי בהלך הרוח הלאומי, צפויים "לקבור" את שוק המשומשות בחודשים הקרובים ויאלצו את המוכרים הפרטיים להוריד את המחיר.
שינוי אפשרי עשוי להתחולל בינואר הקרוב, והוא יקרה בגלל רשות המסים ויבואני הרכב. בינואר מס הקנייה על מכוניות חשמליות יזנק מ־20% ל־35%. מס הקנייה על רכבי פלאג־אין הייבריד יזנק מ־55% ל־83%. המשמעות היא שבשבוע הראשון של 2024 יפורסמו מחירוני רכב חדש, והרכבים האלה יתייקרו באופן ניכר. מכיוון שמדינת ישראל אינה מאפשרת לציבור לדעת כמה מס קנייה הוא משלם על רכב, לא ניתן לדעת בכמה המכוניות האלה יתייקרו, אבל ההתייקרות מובטחת.
וההתייקרות אינה מוגבלת רק לרכב הירוק. עליית שער הדולר מבטיחה שמכוניות שיבואני הרכב יזמינו כעת להגעה בחודשים הבאים שלפני סוף השנה יהיו גם יקרות יותר, בין שהן חשמליות ובין שלא. וכך בינואר עשוי להיווצר מצב שבו מחירן הרשמי של חלק מן המכוניות החדשות, במיוחד החשמליות, יהיה גבוה באופן שיהפוך את רכישתן של מכוניות משומשות לכדאית.
פלח השוק שככל הנראה ייהנה באופן הכי משמעותי מן השינוי יהיה זה של ההיברידיות. מס הקנייה על המכוניות ההיברידיות כבר עלה בשנת 2022 לרמתו המרבית, כלומר אם הן יתייקרו יותר, זה יהיה בגלל הדולר וההתייקרות לא תהיה משמעותית כמו בחשמליות.
בשוק הרכב הישראלי התייקרות של רכב חדש גוררת תגובת שרשרת במחירו של רכב זה בשוק המשומשות, כלומר אם רכב חדש מדגם מסוים מתייקר, למשל, בעשרת אלפים שקל, אז ערכו של רכב כזה בן שנה עולה בכ־5,000 שקל. וההיברידיות כאמור לא יתייקרו באופן משמעותי.
ולמי שלא שם לב, מחירי הטעינה של רכב חשמלי, במיוחד בעמדות הטעינה המהירות, זוחלים למעלה ונקודת הכדאיות של רכישת רכב חשמלי (שבכל מקרה אינו זול בהשוואה לרכב בנזין מקביל) עומדת להשתנות בינואר באופן שעשוי להפוך מכונית היברידית משומשת עם צריכת דלק נמוכה לעסקה כדאית יותר מחשמלית חדשה.