נהיגה ראשונה: סקודה קודיאק RS

לפני 5 שנים, חודשיים - 21 דצמבר 2018, Walla!
נהיגה ראשונה: סקודה קודיאק RS
הקודיאק הוא ג'יפון שבעה מושבים מוערך, מהוגן ובורגני להפליא. גרסת ה-RS שלו מבקשת לקלף את התדמית הזו ולהחזיר לבעליו את ניצוץ השובבות מבלי להתפשר על שימושיות. זה עובד?

חודשי החורף, הופכים את עיירות התיירים בדרום מערב ספרד לשכונות רפאים של מלונות ובתי נופש. מגרשי גולף שוממים, מגרשי חניה מיותמים ובעיקר הרחוב בו אני מעמיד את הקודיאק RS, מנתק את הבקרות, רגל על הבלמים ורגל על הגז - קודיאק RS מבין את הרמז - בקרת הזינוק מופעלת, הסל"ד עולה ואז אנחנו מזנקים...

עכשיו, מנוע דיזל הוא לא ההקשר הראשון שעולה לראש כאשר מדברים על גרסאות ספורטיביות. לעומת זאת מנוע דיזל וסקודה כן מעלים הקשר, אחר מאוד - של מוניות. סקודה קודיאק RS בא לשבור את שתי המוסכמות האלו ויש לו 240 סוסים בשביל זה. אז נכון, 240 סוסים הם כבר לא מספר שמקפיץ לנו את הדופק, זה גם לא הדגם החזק ביותר של סקודה מהבחינה הזו. אבל הוא כן מעניין בגלל נתון אחר - המומנט שלו - המושג שהופך את הסוסים מתאוריה לפרקטיקה.

אנחנו גומרים את ההילוך הראשון מהר מאוד ותיבת ההילוכים כפולת המצמד יורה את ההילוך השני שגם הוא ממצה את עצמו, אבל רגע לפני ההילוך השלישי אני מספיק לשמוע חריקת צמיגים, כאשר ארבעת המישלנים נכנעים ל-51 הקג"מ שלו.

אבל למה?

כדי להתחיל להבין את סקודה קודיאק RS, שהוא SUV שבעה מושבים עם מנוע דיזל וכיוון ספורטיבי ומה המשמעות שלו עבור היצע הדגמים שלה, צריך להבין מה זה קודיאק עבור סקודה.

מעל רבע מיליון קודיאקים נמכרו בשווקים השונים מאז שהושק ב-2017, כך שעם ההצלחה לה הוא זוכה ובצדק, קשה להתווכח. מכאן גם החשיבות שלו לחברה.
רמת הגימור "סטייל" שהיא גרסת הביניים המאובזרת היא הנמכרת ביותר ובאופן משמעותי – עם 63 אחוזים מהמכירות. כך שאנשים בהחלט מחפשים את ההידור בדגם הזה.
החלוקה בין מנועי הבנזין והדיזל נוטה לכיוון הדיזל עם 57 אחוזים מהמכירות ו-87 אחוזים מלקוחותיו הולכים על תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמד.

קחו את כל הנתונים האלו, הוסיפו להם מלוא החופן הופעה ספורטיבית והספק גבוה והנה לכם, SUV, דיזל, מאובזר ואוטומטי – במילים אחרות סקודה קודיאק RS.

אבל איך?

ה"איך" של סקודה קודיאק RS מתחיל באיך שהוא נראה. הג'יפון הנאה מאוד והאלגנטי של החברה עובר כאן טיפול קוסמטי לחיזוק האטרקטיביות. זה לא רק הגוון הכחול העמוק שלו, אלא גם גימור שחור מבריק לגריל מלפנים, תאורת הלד המלאה, סופיות אגזוזים רבות רושם מאחור שגם מחביאות מאחורה מגבר צליל שאחראי להמיר את טרטור הדיזל לסאונד בנזיני בשרני. אלו חישוקי 20 אינץ' נמוכי חתך ומתוכם מציצים דיסקים גדולים עטופים קאליפרים אדומים – בקיצור – לא הופעה מצטנעת, אפילו לא קצת.

ה"איך" הוא גם בתא הנוסעים, שבסקודה בזקו עליו שלל סממנים ספורטיביים, חלקם מרשימים למגע ומראה כמו דיפון הגג המלא בבד שחור, חלקם שטחיים כמו גימור פלסטיק דמוי סיבי פחמן, חלקם רציניים יותר כמו מושבי ספורט עטופי עור ובתיפור אדום וחלקם מיותרים כמו גלגל ההגה הקטום בחלקו התחתון – למה זה טוב, אלוהים שישמור.

הוא גם מקבל את המופע המודרני והמרשים של לוח המחוונים הדיגיטלי עם תצוגה מרהיבה ולצידו מסך מולטימדיה גדול שבצימוד לנייד מספק לא רק קישוריות לאפל אלא גם נקודת WI-FI ליושבי הרכב.

מעבר לתוספות האלו, הוא בבסיסו אותו רכב מרווח, שימושי ועם שלל פתרונות אחסון בתא המטען, תא הנוסעים וכמובן – המטריות בדלת – אחד הסמלים המסחריים של תפיסת ה"פשוט חכם" של סקודה.

עם 279 ס"מ בבסיס הגלגלים, כאשר שורת המושבים השנייה מוסטת לאחור מתאפשרת ישיבה מרווחת באופן יוצא דופן. אפשר להתרווח בשני מושבי העור והאלקנטרה העמוקים ולשים רגל על רגל. אם נוסע שלישי יבקש לשבת פה הוא יידחק באמצע על מושב מוגבה ותעלת גל ההינע שמפריעה לרגליים – אבל השליטה על בקרת האקלים המפוצלת תהייה שלו. שורת המושבים השלישית מוגבלת אך ורק לילדים ובמחיר ביטול אותו מרווח מפואר בשורה השנייה.

תא המטען בשימוש שלושת השורות עומד על 230 ליטרים ובקיפול השורה השלישית עולה ל-530 עד 725 ליטרים בהתאם למיקום השורה השנייה.

אבל כמה מהר?

כבר בעשרות המטרים הראשונים מרגישים את מנוע הדיזל והיתרונות שלו. הוא בשרני ו״עבה״ מאוד, הוא מתחיל לשלוח כוח כבר מהמטר הראשון וממשיך לדחוף הרבה אחרי שמנועי דיזל רגילים כבר מתחננים להילוך הבא.

זהו אמנם לא המנוע החזק ביותר של סקודה, אבל בהחלט הדיזל החזק ביותר שלה. שורת שיפורים במגדש הטווין טורבו ומערכת הזרקת הסולר של מנוע ה.2.0 ליטרים שלו מעלה את ההספק ל-240 סוסים ו-51 ק"מ. הם מצד אחד מאוד מורגשים, והוא באמת זריז, ו-7 שניות ל-100 קמ"ש זה טוב מאוד לחתיכת מכונית בגודל שלו (אם תרצו למהר אפילו יותר, קחו את גרסת חמשת המושבים שתאיץ ב-6.9 שניות). מצד שני צריכים להתמודד עם 1.9 טונות של גרסת שבעת המושבים וזה הרבה משקל. כך שיש פה כלי מרשים, אבל לא איזו איילת ספורט קלת רגליים.

ההנעה הכפולה פה, שאליה עובר הכוח דרך תיבת מצמד כפול עם שבעה יחסי העברה, הינה קדמית בבסיסה, מערכת ההאלדקס תעביר עד 85 אחוזים מהכוח לחלק האחורי, או למעשה אפילו לגלגל אחד לפי רמת האחיזה שלו. על הכביש זה בעיקר אומר שהוא הצליח לייצר הורדה רציפה ויעילה מאוד של הכוח לקרקע. גם כאשר המשטח היה חלקלק, כל עוד היה אפשר להוריד אותו העסק עבד מצוין.

גם במצב הנהיגה הנוח, במעבר בעיר המתלים האדפטיבים לא הצליחו לייצר נוחות נסיעה שאפשר לכנות טובה, אבל זה המחיר של מכונית כזו. הצד השני של המטבע הוא תמיכה טובה מאוד של הגוף בזוויות הגלגול. פעם אחרי פעם הופתעתי מהנכונות שלהם לתמוך במשקל הזה, אולם גם להם הפיזיקה שמה גבול וכאשר העסק מערב העברות משקל חריפות מדי, צריך להיות מהיר כדי לתפוס את החלק האחורי. זה כמובן היה הרבה יותר כיף במשטח החול התחוח שמצאתי בדרך, שם משחק העברות המשקל אפשר להחליק אותו במעגלים.

ההיגוי, הוא אחת מנקודות התורפה של מכוניות כאלו, בטח בעידן החשמלי המודרני. התגבור המשתנה שלו משאיר את ההגה כבד מאוד רוב הזמן, אבל מצד שני מאבד דיוק ומשקל בדיוק בנקודות הקריטיות שעל המגבלות.

יעלה ויבוא?

בניית גרסה ספורטיבית, כל גרסה ספורטיבית היא מלאכה לא פשוטה, כדי לעשות אחת כזו ל-SUV המשימה הופכת לקשה מאוד. נכון להיום קומץ יצרניות מחזיקות באמת בפיצוח הזה של רכב גבוה, גדול וכבד שגם יודע לתפור פניות בקצב ובהנאה גדולה.

סקודה קודיאק RS, על אף המספרים המרשימים ותואר ה-"SUV שבעה מושבים המהיר ביותר על הנורבורגרינג", מה שזה לא אומר ללקוח הקצה – לא שם, לא בדיוק. הוא כן מרשים חיצונית, הוא כן מרשים פנימית, יש לו ביצועים מצוינים והוא גם תוספת מצוינת להילה של הקודיאק שזה התפקיד העיקרי שלו – אבל הוא לא מצליח להצטיין בפן הדינאמי של נהיגה.

לישראל הכוונה להביא אותו לקראת הרבעון האחרון של 2019, מאובזר מאוד, כך נאמר לי. השאיפה היא להצמיד לו תג מחיר של פחות מ-300 אלף שקלים. אולם לא ברור איך זה יתאפשר בהינתן שהמחירים שפורסמו בבריטניה למשל, ועומדים על 43 אלף פאונד מתורגמים בקלות לגזרת 350 אלף השקלים וצפונה. טריטוריה שבה מסתובבים מותגי פרימיום כמו ב.מ.וו, אודי ואפילו פרימיום-משנה בתפיסה שלהם כמו וולוו.

אנחנו יודעים שבישראל כבר לא עושים עניין גדל מסכומי כסף גבוהים עבור סקודה – לראיה ההצלחה של הגרסאות הבכירות והחזקות של הסופרב, אבל כאן, זה פשוט עלול להיות גשר אחד רחוק מדי.

על הצד הטכני: סקודה קודיאק RS
מנוע, הנעה: טורבו-דיזל, כפולה

נפח: 1,968 סמ"ק

הספק/סל"ד (כ"ס): 240/4,000

מומנט/סל"ד (קג"מ): 51/1,750

תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 470
רוחב (ס"מ): 188
גובה (ס"מ): 168
בסיס גלגלים (ס"מ): 279
תא מטען: 230 (בשימוש בכל המושבים), 530 (בשימוש חמישה מושבים)
משקל: 1,913 ק"ג

ביצועים:
תאוצה 0-100: 7 שניות
מהירות מירבית: 220

מועד הגעה משוער:
רבעון אחרון 2019

מחיר:
טרם נקבע

Support Ukraine