המיתון הצפוי בשוק הרכב דוחף את היבואנים לליסינג הפרטי

לפני 4 שנים, 11 חודשים - 14 מאי 2019, כלכליסט
המיתון הצפוי בשוק הרכב דוחף את היבואנים לליסינג הפרטי
בחודשים האחרונים כבר הפכו יבואני טויוטה, קיה, יונדאי והונדה את פעילות הליסינג הפרטי שלהם לפומבית - מדובר במהלך שנועד להתמודד מול חדירתן של חברות ליסינג גדולות כדוגמת אלבר ושלמה SIXT לשוק הפרטי

התשובה של יבואני הרכב לכניסת חברות הליסינג למימון הרכב הפרטי: במחצית השנייה של 2018, באופן כמעט מחתרתי, נכנסו כמה יבואנים לענף הליסינג הפרטי.

בחודשים האחרונים, כשהלך והתברר היקף המיתון שאליו ענף הרכב הישראלי צפוי להיכנס ב־2019, כבר הפכו יבואני טויוטה, קיה, יונדאי והונדה את פעילות הליסינג הפרטי שלהם לפומבית.

מחלקים סוכריות על הדרך

המסלול דומה אצל כל היבואנים: הלקוח משלם מקדמה, תשלומים חודשיים נמוכים, ותשלום סופי, שאותו הוא יכול להמיר בסופו של דבר גם למקדמה על מכונית חדשה, שירכוש כמובן מיבואן הרכב. לחלופין, הלקוח יכול לא לשלם מקדמה כלל, לשלם תשלומים חודשיים ובסוף התקופה, שלוש שנים בדרך כלל, לשלם תשלום סופי בגובה עשרות אלפי שקלים שניתן להמיר למקדמה לרכב חדש. 

ה"סוכרייה" היא תוכנית תחזוקה הכוללת טיפולים ובחלק מהמקרים העברת טסט, מחירי ביטוח מוזלים, החלפת גלגל וכיוצא בזאת. יבואני הרכב מדגישים כי המכונית היא של הלקוח, ולא של היבואן, זאת בניגוד לחברות הליסינג שבהן מסלולים דומים מותירים את הרכב בבעלות חברת הליסינג.

מדובר במהלך שנועד להתמודד מול חדירתן של חברות ליסינג גדולות כדוגמת אלבר ושלמה SIXT לשוק הליסינג הפרטי, שמציעות מתווה דומה: החוכר משלם מקדמה, תשלום חודשי, ותשלום סיום שניתן להמרה. "כשיבואני הרכב הבינו שבנק ישראל משגיח וחברות האשראי עושות בעיות, חברות הליסינג השתלטו על השוק הזה והן חייבות לעבור מחסום פסיכולוגי ולהיכנס לתחום בעצמן", מסביר גורם באחד הבנקים.

לדבריו, "כיום בענף הרכב מתמודדים עם הרבה חוסר ודאות וגם עם העובדה שחברות הליסינג כבר לא עושות רק ליסינג לעובדי הייטק. בפועל מדובר במהלך שנועד להתמודד עם המציאות החדשה שבה ענף הליסינג גוזל מיבואני הרכב פרנסה".

אלא שהמהלך השיווקי החדש של היבואנים עלול להוביל בעתיד לתוצאות הרסניות, שאינן שונות מאלה שכיום מעיבות על שוק המשומשות. "לקוח של יבואני הרכב מגיע לאולם, מתחיל עם תשלום נמוך, ממשיך עם תשלומים חודשיים נמוכים וכמובן שבעתיד יש לו עשרות אלפי שקלים לשלם, אך אנחנו חיים את הרגע. מצד אחד, אנחנו חיים בכלכלה שמבוססת כל הזמן על החרדה הקיומית של לא לדעת מה יהיה מחר. מצד שני, אנחנו מתחייבים להלוואה שתוקעת לנו עשרות אלפי שקלים שנצטרך לשלם בהמשך הדרך. אין בזה הרבה היגיון", מוסיף הגורם.

לצד אלה קיימת עוד בעיה: יבואני הרכב מציעים ללקוח שאינו מעוניין להמשיך במסלול ההלוואה ו"למחזר" את ההלוואה למכונית חדשה, פשוט למכור את מכוניתו בעתיד ולהחזיר את הכסף. אלא שהתרחיש אינו כה פשוט: בהתחשב במצבו הבעייתי של שוק הרכב הישראלי כיום בהיבטי השוק המשני, כלומר שוק המשומשות, אין לדעת מה צופן העתיד. "במידה מסוימת, לקחת כיום הלוואה בידיעה ברורה שעוד שלוש שנים תצטרך למכור את האוטו ולהחזיר 50–60 אלף שקל, זה קצת טירוף", מסביר אותו גורם במערכת הבנקאית.

"סיכון בסיום ההלוואה"

לדברי הגורם במערכת הבנקאית, "התופעה מתחילה עכשיו. כלומר עוד שלוש שנים יהיה גל של סיום הלוואות וישראלים שירצו לצאת מההלוואה. עוד שלוש שנים יהיו אגרות גודש קשות, המוביליות האישית עשויה לפרוח, כלומר לא יהיה צורך נרחב ברכב משומש, וכמובן שהשוק שעשוי להיות חנוק לא ירצה לשלם על רכב משומש כשיש רכב חדש ב־500–800 שקל בחודש.

אולי בארה"ב השיטה הזו עובדת, אבל בהתחשב במצבו של השוק בארץ, לקחת הלוואה על סחורה עם שחיקת ערך כה גבוהה בידיעה שבתוך שלוש שנים נצטרך לשלם את עיקר הסכום, זה סיכון מהותי. מכונית אינה בית והערך שלה לא יעלה".

Support Ukraine