האיחוד האירופי קבע היום (ד') באופן סופי כי אחרי שנת 2035 לא יימכרו באירופה מכוניות חדשות בעלות מנועים מזהמים, ובכלל זה מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג אין הייבריד. כלומר, יהיה ניתן למכור רק מכוניות המבוססות על הנעה חשמלית ומימנית, שפולטות אפס מזהמים.
התוכנית אושרה לאחר מעל ל-15 שעות דיון, זאת בין היתר לאחר שחמש מדינות הביעו את התנגדותן למהלך: איטליה, פורטוגל, סלובקיה, בולגריה ורומניה, וביקשו לדחות את החלת התקנות החדשות לשנת 2040, כל אחת מסיבותיה. כך למשל, במקרה של איטליה היה מדובר ככל הנראה בלחץ מכיוון תעשיית הרכב, ואילו במקרה של יתר המדינות, שהתל"ג שלהן נמוך ביחס למדינות מרכז אירופה, מדובר בחשש מפני מצב בו אמצעי תחבורה עממיים לא יהיו זמינים לציבור.
מהלך שכזה עלול ליצור של "העברת משקל" של דגמי ליבה לשווקים גלובאליים אחרים, כלומר עשוי להיווצר מצב בו מדינות העולם המתועש ייהנו ממכוניות נקיות, אך מדינות העולם השלישי ימשיכו לסבול מזיהום אוויר, כפי שלמשל התריעה טויוטה.
טרם החלת האיסור על מכירת מכוניות מזהמות בשנת 2035 צפוי האיחוד האירופי להציג גם תוכנית מדורגת להפחתת זיהום האוויר של מכוניות, שתקבע יעדים להפחתת זיהום אוויר ממוצע לרכב לשנים הקרובות. התכנית האמורה טרם גובשה, ובשנת 2025 צפוי האיחוד האירופי לבחון את האמצעים הטכנולוגיים הקיימים בקרב יצרני הרכב על מנת לקבוע יעדים ישימים, שייכנסו לתוקף עוד לפני 2030.
חדשות קשורות