יבואני הרכב יידרשו לתת תעודות מקור גם למכוניות שהגיעו לישראל ביבוא אישי ויבוא מקביל, כך הוחלט בדיון שקיימה היום ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן. בדיון עלתה הצעה לדרוש מיבואני הרכב הישירים לספק תעודות מקור לרכבים מקוריים. על פי המתווה שהוצג על ידי נציג רשות המיסים דוד חורי, משרד התחבורה יתנה את קבלת רישיון היבואן הישיר במכתב מיצרן הרכב, שמתחייב להעניק תעודות מקור גם לרכבים שהגיעו לישראל ביבוא מקביל.
כיום רכבים חדשים מיובאים לישראל בשלוש דרכים: יבוא ישיר, כשיבואן הרכב רוכש את המכוניות ישירות מיצרן הרכב, יבוא עקיף, כשהיבואן רוכש את המכוניות מ"דילר" בחו"ל ויבוא זעיר - כשיבואן מייבא עד 20 מכוניות בשנה. ואולם, אחת הדרישות בפניה ניצבים היבואנים המקבילים והזעירים היא הצורך בתעודת מקור.
תעודות המקור מונפקות לסחורות שמיובאות לישראל ומשמשות לקביעת הטבות במסגרת תשלומי מכס על בסיס הסכמי סחר חופשי. כיום מדינות מסוימות, כמו ארה"ב, חתומות על הסכמי סחר חופשי עם ישראל. במסגרת זו ישנם מוצרים שמיובאים מארה"ב ופטורים ממכס בשיעור של 7%. בכל הקשור ביבשת אמריקה, הפטור ממכס במסגרת הסכמי סחר, ניתן למכוניות שיוצרו במקסיקו, ארה"ב וקנדה – ונשלחו מנמל אשר נמצא באותה מדינה. כלומר, ליבואן רכב ישיר יש קשר ליצרן הרכב והיצרן מספק לו תעודת מקור שמאפשרת לו ליהנות ממכס מופחת (בהינתן הסכמי סחר). ואילו ליבואן עקיף אין את היכולת לקבל את התעודה מיצרן הרכב כי הוא רוכש מ"דילר". כלומר שולי הרווח שלו מצטמצמים. כצפוי, ח"כ ביטן ציין כי היבוא המקביל מיועד להוריד את מחירי המכוניות, מה שכנראה לא יקרה. לדברי גורם אשר עוסק בשילוח: "לחשוב שיבואני רכב מקבילים יעבירו את ההוזלה ללקוח זו תמימות. כמו יבואני הרכב הישירים, הם פשוט יגרפו את ההפרש לכיסם".
חדשות קשורות