טויוטה הודיעה היום (ג') על הפסקת ייצור בכל מפעליה ביפן. לפי הודעת היצרנית הפסקת הייצור נובעת מ"תקלת מערכות". לפי פרסומים ביפן, התקלה במתקני הייצור של טויוטה אינה מאפשרת ליצרנית לבצע הזמנות של חלפים. טויוטה הודיעה כי ההפסקה "ככל הנראה אינה נובעת ממתקפת סייבר". לפי הפרסומים בסין, בעקבות התקלה השביתה טויוטה את הייצור ב-12 מפעלים אתמול, והיום הוסיפה לרשימה שניים נוספים. כלומר, 14 מפעלי יצור של טויוטה ביפן מושבתים.
הבעיה העיקרית עמה מתמודדת טויוטה אינה המחסור המידי בחלקי חילוף אלא גל שייווצר בשרשרת האספקה: בניגוד למצב שהיה נהוג בעבר, בו יצרני הרכב הגדולים נהגו לייצר בעצמם את רוב חלקי הרכב, כיום כל מכונית חדשה מבוססת על אספקת מאות, לעתים אלפי חלקי חילוף מספקים בכל רחבי העולם.
בעשורים האחרונים נאלצו יצרני הרכב לקבל את החלפים ולאחסן אותם במחסני ענק, לעתים למשך שבועות ארוכים, מה שעלה לא מעט בתקורות, לכן יצרני הרכב הגדולים מסתמכים בשנים האחרונות על שיטה שנקראת JIT - JUST IN TIME המבוססת על עיקרון לפיו היצרנים אינם מחזיקים יותר במחסנים עמוסים בחלפים לבניית הרכב – אלא מקבלים את החלק וישר מתקינים אותו ברכב.
טויוטה ויתר יצרני הרכב היפנים נחשבים למובילים בפיתוח טכניקות לייעול JIT מכיוון שרעידת האדמה בפוקושימה ששיתקה בשעתו את יצור הרכב ביפן גרמה להשמדת מתקני יצור – ויצרני רכב כדוגמת טויוטה פשוט ביצעו את השינויים הנדרשים בטכניקות JIT כדי להטמיע את האפשרות "לדלג" בין ספקים במקרה של אסון טבע. כעת כל השיטה שמבוססת על היכולת להזמין את החלק כדי להתקינו מידית ברכב- נמצאת בסכנה.
יתרה מכך, גם כשתוכל להזמין חלפים תשוב, טויוטה תצטרך לפצות על הפערים שנוצרו. עם זאת יש להדגיש: הסיכוי שהשיבושים ישפיעו על שוק הרכב הישראלי אינם משמעותיים. חלק ניכר מדגמי טויוטה המיובאים ארצה אינם מיוצרים ביפן ובנוסף- בין ישראל ליפן קיים "באפר" של הובלה ימית שאורכת שבועות, כך שהמשלוחים המיועדים לישראל ככל הנראה בכל מקרה כבר בדרכם בים - ועד לאונייה הבאה שתצא ארצה, פערי הייצור יטופלו.
חדשות קשורות