קולות הנהגים: מה תקבלו בתמורה לקול שלכם?

לפני 3 שנים, חודש - 22 מרץ 2021, Walla!
Illustration
Illustration
בדיקת מצעי המפלגות השונות מעלה התייחסויות מוגבלת לתחום התחבורה. מעט מהן רואות בתחום ובבעלי הרכב הפרטי סיבה טובה מספיק להתחייבויות ויש לזה סיבה טובה מאוד. קראית חובה בדרך לקלפי

שלוש נקודות מוצא לפני שנצלול פנימה לנושא הכתבה הזו:
1. ההוצאה של בית אב על רכב היא השנייה בגובהה אחרי דיור.
2. גם כאלו שהיו שמחים לוותר על התענוג המפוקפק הזה לא יכולים לעשות את זה בהיעדר תחבורה ציבורית מהימנה בהיקף ימים מלא.
3. מעשה החליבה של הנהג הישראלי מכניס לקופת המדינה 40 מיליארד שקלים בשנה.

אז הנה לכם המניע (כסף), האמצעי (הרעבת התחבורה הציבורית) והפשע (ייסורי הבעלות על מכונית בישראל). אבל היי, יש בחירות, הזדמנות פז לשפר את מצבנו על ידי אלו המבקשים את בזבוז הפתקים, הזמן והכסף של כולנו מדי כמה חודשים. אם אתם בכל זאת הולכים להצביע, ולא מנצלים את יום החופש ומזג האוויר המצוין הצפוי בו לפעילות מועילה - זה מה שמציעות לכם המפלגות. אצל רובן מצאנו התייחסות כוללת, בחלקן גם יותר מקריאה כללית לתעדוף תחבורה ציבורית, במיעוטן תפיסת עולם מסודרת הרואה בתחבורה רכיב כלכלי, חברתי, בריאותי שראוי לדיון עומק. התוצאות לפניכם.

הערה: סדר ההופעה של המפלגות הינו אקראי, מקור המידע במצעי המפלגות כפי שפורסמו לציבור.
מפלגות שס ויהדות התורה לא מפרסמות מצע בחירות או אתר אינטרנט עם תוכניות שלהן בתחומים אלו.

העבודה

במצע מפלגת העבודה המרוכז בחוברת "חזון עקרונות היסוד" שתי התייחסויות לתחבורה. הראשונה בתחומי הדת והמדינה שם מצהירה המפלגה כי תפעל להסדרת התחבורה הציבורית בשבת בערים ובשכונות המעוניינות בכך תוך שמירה על זכויות העובדים בשבת. ההתייחסות השנייה תחת סעיף "סביבה ואקלים" נוגעת להקטנת התלות ברכב פרטי "נקדם פיתוח פתרונות חלופיים בני השגה, כמו תחבורה ציבורית ראויה, רכבים חשמליים ושיתופיים, אופניים וגם עבודה מרחוק. נקדם האצת פרוייקטי תשתית להסעת המונים".

המפלגה הכלכלית

כמפלגה ששמה את הנושא הכלכלי במרכז, לא באמת היה מפתיע לגלות שהמפלגה הכלכלית בראשות פרופ' ירון זליכה היא זו שבמצעה מופיעות הרבה התייחסויות לתחום הרכב והתחבורה. ואלו יש לציין מפורטות מאוד ובעיקר יכולות לשמש כלי מצוין להבנה כיצד התדרדר שוק הרכב למצבו הנוכחי ואת מי זה משרת.

רשימת הפעולות אותן מציינת המפלגה נובעות ברובן מהוועדה משנת 2011-2012 שמונתה אחרי המחאה החברתית על יוקר המחיה על ידי שרת התחבורה בזמנו ישראל כץ ובראשה עמד... ירון זליכה. מסקנות הוועדה היו ברורות וכך גם ההבנה שהיא תיקבר ולעולם לא תיושם. בין הרפורמות שממליצה המפלגה במצעה: פירוק מבנה הבעלות על זיכיונות רכב כך שיבואן לא יוכל לייצג מספר חברות כדי להגביר תחרות, הכרזה על יבואנים כמונופול, הפרדת הבעלות הצולבת של יבואן על רשת מוסכים, הגבלת פערי המחירים בין לקוח פרטי ללקוחות ליסינג, תיקון שווי השימוש לרכב חברה. בתחומי התחבורה הציבורית והתשתיות קוראת המפלגה להקמת קבינט תחבורה שירכז את המשאבים, הפרויקטים והתעדוף שלהם, הקמת מערכי הסעת המונים והמשך המעבר לבניית פרויקטים בשיתוף המגזר הפרטי במודלים של BOT ו-PFI בהם הקבלן מקים ומתפעל את התשתיות תמורת תמלוגי השימוש בהם ומעביר אותם לבעלות המדינה לאחר זמן קצוב. עוד במצע המפלגה תמיכה במעבר לשימוש בכלי רכב חשמליים לתחבורה פרטית וציבורית ועידוד מאסיבי של זו האחרונה.

הליכוד

מפלגת הליכוד מזה שנים אינה מפרסמת מצע, התפיסה היא שהציבור צריך לשפוט לפי העשייה בפועל. בשנים האחרונות בראש משרד התחבורה עמדו שרי הליכוד למעט תקופה קצרה בראשותו של בצלאל סמוטריץ' בתקופת ממשלת המעבר.

השנים האלו אופיינו בהשקעות עתק בפרויקטים אדירים בתחום התשתיות ובניית מחלפים רבים, בעיקר כאלו בפריפרייה, אך מנגד ייבוש של תחום התחבורה הציבורית. רק בשנים 2015-2016 חל שינוי מגמה ויותר ויותר תקציבים הופנו גם לתחבורה הציבורית. החודשים האחרונים, לאחר מינוי מירי רגב לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים התאפיינו בהמולת עשייה. חלק מהפרויקטים מבורכים אך לוקים באופטימיות להיתכנות מעשית כמו הקמת "מחירון העם" עמו מסרבות לשתף פעולה מי ששולטות בשוק המשומשות - חברות הליסינג. חלקם נראים רחוקים מיכולת יישום כמו מיזם השאטלים הימיים. חלקם בעלי כוונה מבורכת וביצוע מרושל כמו התקנות לחיוב מערכת מניעת שכחת ילדים במכונית. היינו שמחים להתנהלות מסודרת יותר בשדה התעופה ובתחבורה הציבורית בתקופת הקורונה, וחלקם מסתמנים כסכנה שהמחירים שנשלם עליהם יתבררו בשנים הקרובות כמו היוזמה למעבר למבחן רישוי לרכב אחת לשנתיים למכוניות עד גיל 10 (יוזמה שהחל לגלגל השר סמוטריץ').

יש עתיד

תוכנית העבודה המפורטת והמחולקת לפרקים של יש עתיד מתייחסת לרכב ותחבורה במספר היבטים. בפרק הנוגע לעסקים קטנים ובינוניים מוזכר הצורך לתקן את ההכרה בהוצאות רכב של עצמאים העושים בו שימוש ככלי עבודה ועומדים על 45 אחוזים בלבד, שיעור שאינו משקף את ההוצאה הריאלית. בנושאי דת ומדינה מוזכרת תחבורה ציבורית ככזו שהמפלגה תפעל לאפשר באיזורים חילוניים, בהתאם לנסיבות וצרכי התושבים ותישקל הפעלה שלה על ידי זכיינים מיוחדים שיעשו שימוש בכלי רכב מיוחדים דוגמת מיניבוסים חשמליים שקטים. התייחסות לתחבורה מובאת גם בפרק הגנת הסביבה והקיימות עם הגדרת הצורך להשקיע בפתרונות תחבורה חדשניים לצמצום זיהום האוויר ותאונות הדרכים.

כמי שח"כ משורותיה (בועז טופורובסקי) פעיל מזה שנים בתחום הבטיחות ועומד בראש ועדת המשנה לבטיחות בדרכים - מקדישה המפלגה פרק שלם מתוך המצע שלה לתחבורה. הפרק מציג את ההתייחסות המפורטת ביותר לסוגיות התחבורה, החל משילוב תחבורה חכמה ואוטונומית מלאה עד 2030 (אופטימיות זה חשוב), צמצמום הגודש בכבישים עם פתרונות אפקטיביים ומפורטים, רישות המדינה בתחבורה ציבורית, שיפור מעמד הנהגים ותנאי ההעסקה שלהם. פרק המאבק בתאונות הדרכים גם הוא מפורט בתוכנית עבודה מסודרת ומובנית, החל מאכיפה, חינוך, תשתיות, תקציבים, הרחבת סמכויות הרלב"ד, רכב כבד ועד טיפול בבטיחות והתאמת התשתיות לרוכבי דו גלגלי. עוד מתייחס מצע המפלגה לקידום נגישות לבעלי מוגבלויות בתחבורה ציבורית, פיתוח תשתיות תחבורה ציבורית והשקעה בפריפרייה.

בסוגיית שדה התעופה המשלים לנתב"ג מצהירה המפלגה כי תתמוך בהקמתו בנבטים ולא ברמת דוד.

תקווה חדשה

במפלגת תקווה חדשה מציינים את ענפי התחבורה תחת התוכניות לשיפור התשתיות וכן בפרק הנוגע לפריפריה. בסעיף הראשון, המתייחס לתחום התשתיות מצהירה המפלגה כי בכוונתה לבנות תשתיות אסטרטגיות בדגש על תשתיות לאומיות בתחבורה. שם גם מופיע המשפט "נשקיע בתשתיות לאומיות בתחבורה ונחבר את רשת הרכבות לערים הגדולות בישראל תוך 5 שנים". למיטב ידיעתנו, בערים הגדולות בישראל כבר יש רכבת. ההתייחסות השנייה היא השקעה בפריפרייה על ידי חיזוק המטרופולינים העירוניים והנגשה של התחבורה בהם.

ישראל ביתנו

במפלגת ישראל ביתנו מטופלת סוגיית התחבורה הציבורית תחת סעיף דת ומדינה. שם מצהירה המפלגה על מחויבות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בין הפריפריה לערים המרכזיות וכן העברת ההחלטה על הפעלת תחבורה ציבורית מהמשרדים הממשלתיים לידי השלטון המקומי.

התייחסות נוספת לתחבורה מופיעה תחת הפרק של איכות הסביבה, שם אומרים שיפעלו לצמצום השימוש ברכב פרטי וקידום תחבורה ציבורית בשבת. צמצמום הנסועה ברכב פרטי, הרחבת מסלולי אופניים, עידוד הטבות למיזמי רכב שיתופי ועוד.

בתחומי הכלכלה מוזכרת תחבורה ציבורית כמנוע צמיחה, כמו למשל השקעה בקו רכבת שיקיף את עיר הבה"דים ויאפשר לתושבי האיזור להגיע למרכז הארץ בנוחות. בתחום הבטיחות קוראת המפלגה להרחבת כביש 90 לדו מסלולי בשני הכיוונים לכל אורכו מאילת לקריית שמונה.

הרשימה המשותפת

במצע הרשימה המשותפת מופיעה ההתייחסות לתחבורה בשני פרקים. הראשון הוא "סוגיות הציבור הערבי" שם מדובר על שוויון אזרחי מלא, שוויון הזדמנויות, התנגדות לאפליה ועידוד העדפה מתקנת בשלל תחומים בהם גם תחבורה. כמו כן הרשימה תפעל למען תחבורה ציבורית שתענה על צרכי האזרחים הערבים. יש גם איזו אמירה כללית על הפניית תקציבים לגישור על הפער בתשתיות. בצער נציין שממפלגה שרוצה לייצג את הציבור הערבי המעורב בתאונות דרכים הרבה מעל לשיעור היחסי שלו באוכלוסייה היה מצופה ליותר. נציגי המפלגה פעילים מאוד בתחום זה בוועדות הכנסת, למצע זה לא הגיע. יש לציין כי במצע של חד"ש, אחת ממפלגות הרשימה, בפרק ההגנה על הסביבה יש התייחסות למתן עדיפות ופיתוח התחבורה הציבורית והפחתת מחירי הנסיעה בה, על פני המשך פיתוח תשתיות הכבישים.

כחול לבן

מפלגת כחול לבן מזכירה את תחומי התחבורה בסעיפי הדת והמדינה, שם מצוין במצע המפלגה כי היא תפעל לאפשר תחבורה בשבת באופן מצומצם ומוגדר על ידי הרשויות המקומיות. בפרק התשתיות מתחייבת המפלגה להשיק תוכנית לאומית שתביא תחבורה ציבורית איכותית, חיזוק מערך הרכבות, הוספת מסילות, הקמת רשתות מטרו בערים צפופות, סלילת נתיבי תחבורה ציבורית עם תגבור האכיפה למשתמשים בהם שלא כחוק וכן מיקוד קווים ייעודיים למוקדי תעסוקה בשעות הבוקר ואחה"צ.

מרצ

מהבדיקה שלנו עולה כי לצד יש עתיד, גם למפלגת מרצ יש את ההתייחסויות הגבוהה ביותר והמפורטת ביותר לסוגיות התחבורה בישראל. החל בקריאה לחיבור יישובים ערביים לרשת התחבורה הציבורית, הצורך לשלב פתרונות תחבורה ציבורית להגעה למוקדי תעסוקה, מניעת הדרת נשים בתחבורה ציבורית, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת תוך התחשבות באופי האוכולוסיה וצרכיה. הפחתת התלות והשימוש ברכב פרטי הן כפתרון בתחומי הקיימות ואיכות הסביבה והן כגורם נזק כלכלי בשל גודש בכבישים וזיהום האוויר. סבסוד של עד 80 אחוזים במחירי התחבורה הציבורית לאוכלוסיות מיוחדות, סלילה של נתיבי תחבורה ציבורית, שיפור תנאי העבודה של נהגים בחברות האוטובוסים, הכבדה של המיסוי האגרות וההיטלים על מחזיקי הרכב (מסתבר שתמיד יכול להיות יותר גרוע), מס מוגדל על רכב שני למשק בית, צמצום ההשקעה בכבישים חדשים ומקומות חניה, צמצום ההקלות לליסינג, מגבלות ק"מ לרכב צמוד, הטבות כלכליות למשביתים את רכבם ליום אחד בשבוע (ללא ציון אם מדובר ביום עבודה), מדיניות של צמצום ייבוא ומכירת רכב חדש ותעדוף מכוניות ירוקות. התנגדות נחרצת להקמת שדה תעופה באיזורים חקלאיים (רמת דוד) והקמת השדה בחלופה הדרומית בנבטים.

היא גם מביאה התייחסות קצרה אך מתומצת ואופרטיבית לבטיחות בדרכים: אימוץ דו"ח שיינין, הפיכת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לרשות עצמאית והגברת החינוך וההסברה לבטיחות בדרכים בכל המגזרים בישראל.

ימינה

המצע של מפלגת ימינה נוגע בסוגיות התחבורה בפרק "הגנת הטבע והסביבה" (למרות ההיבטים הכלכליים הישרים המובהקים של סוגיה זו). שם ההתמקדות היא בזיהום האוויר הנגרם מתחבורה, לפי הכתוב היא תפעל לקידום תחבורה ציבורית שיתופית וחכמה באמצעות תוכנית הקמת מטרופוליני תחבורה מקומיים שיחוברו ביניהם. על ידי יצירת תחבורה ציבורית יעילה ותחרותית מקווים להביא להפחתה בשימוש ברכב הפרטי. קידום תכנון שמוטה לתחבורה ציבורית ושימוש באופניים ואף קידום עבודה מהבית כאמצעי לחיסכון בנסיעות וזיהום האוויר.

Support Ukraine