+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1328, סה"כ - 22477

המכונית מזהמת? בקרוב לא תוכלו להיכנס לתל אביב

21 ספטמבר 2020 - כלכליסט

המכונית מזהמת? בקרוב לא תוכלו להיכנס לתל אביב

תוכנית של המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב תאסור מעוד שנה על כניסה לעיר לעיר עם כלי רכב המוגדרים כמזהמים. באזורים מסוימים של העיר תותר כניסה לרכב חשמלי בלבד. החשש: הרכבים המזהמים ייעצרו בערים השכנות ויגרמו גם לזיהום וגם לפקקים

עיריית תל אביב והמשרד להגנת הסביבה מקדמים תוכנית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה. אמנם תל אביב אינה העיר הראשונה בישראל שנוקטת בכזו תוכנית, גם בחיפה וגם בירושלים קיימות תוכניות דומות, אלא שהן שונות בהיקפן מהתוכנית התל־אביבית.

בחיפה ובירושלים כבר בוצעו מהלכים להגבלת כלי רכב מזהמים בכניסה לערים, וכיום לא ניתן להיכנס לשטחן במשאיות ורכבי דיזל מסחריים ישנים (אלא אם הותקן ברכב מסנן מיוחד בעלות של אלפי שקלים). בתל אביב מכוונים הרבה יותר גבוה וצפויים למנוע לחלוטין כניסת מכוניות, אלא אם מדובר במכוניות שאינן פולטות זיהום, כלומר מכוניות חשמליות.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל אמרה ל”כלכליסט” כי הסכם ההבנות יגובש בשבועות הקרובים יחד עם עיריית תל אביב וגופים נוספים, וההערכה היא שכעבור שנה מחתימתו לא תותר כניסה של רכבים מזהמים לתחומי תל אביב. “במקביל נערוך במהלך אותה שנה הסבה לחשמול של האוטובוסים ברחבי העיר על מנת לצמצם את השימוש בבנזין. התוצאות יורגשו במיוחד בדרום העיר תל אביב, שיחד עם פינוי התחנה המרכזית נפתור את בעיית זיהום האוויר באזור“, הוסיפה גמליאל.

לפי עיקרי התוכנית, בשלב הראשון תיאסר נסיעה של מה שמוגדר כ"רכב מזהם" בכל רחבי העיר. אותו "רכב מזהם", כפי שמכנה אותו המשרד להגנת הסביבה, מהווה טיפה בים של רכבים שנכנסים לתל אביב מדי יום. הכוונה היא לרכבים מסחריים בעלי מנועי דיזל שיוצרו לפני כניסתו של תקן הזיהום העולמי "יורו 4". תקני זיהום אלה קובעים ליצרני הרכב כמה מזהמים יוכל רכבם לפלוט. תקן יורו 4 לרכב מסחרי נכנס לתוקף בינואר 2006. כלומר, רכבים מסחריים שיוצרו לפני 2006, כולל טנדרים, רכבי שטח שמוגדרים כ"מסחרי" ומשאיות, לא יורשו להיכנס לשטחי העיר כולה, אלא אם יותקן ברכב מסנן מיוחד. בעיריית תל אביב מעריכים שמדובר בכ־40 אלף כלי רכב.

המשך התוכנית של עיריית תל אביב כולל השלכות הרבה יותר כבדות עבור העיר שבנתיב התחבורה העיקרי שלה, נתיבי איילון, נוסעות מדי יום כ־850 אלף מכוניות. לפי התוכנית, ייקבעו אזורים ספציפיים בעיר שאליהם תותר רק כניסה של רכבים, כולל מכוניות נוסעים רגילות, שעומדים בתקן הזיהום יורו 6, כלומר כאלה שיוצרו אחרי שנת 2014. בהמשך יוטמע השלב האחרון — אזורים ל"רכב נקי בלבד", שאליהם יוכלו להיכנס רק כלי רכב חשמליים.

דוגמה מלונדון

ואולם תוכנית זו, הגם שנראית טוב על הנייר, אינה כוללת פרטים חשובים רבים שצפויים להשפיע על חייהם של מיליוני הישראלים שמתגוררים בגוש דן ועל המבקרים מבחוץ. כמו כן, התוכנית אינה מתייחסת להשפעה שתהיה לה על חיי התושבים בערי הלוויין של תל אביב — ערים שאליהן יגיעו הרכבים המזהמים שלא יכולים להיכנס לתל אביב, יזהמו אותן, יחנו ואז הנהגים ימשיכו לתל אביב באמצעות תחבורה נקייה.

תל אביב עדיין נמצאת בשלב ההצהרות. בלונדון נכלל רוב מרכז העיר בתוכנית LEZ (אזור פליטה נמוכה), שמכביד על כניסת משאיות בתקן יורו 3 ואוטובוסים בתקן יורו 4. בנוסף מכביד התקן גם על כניסת רכבים. בניגוד לישראל, התקן הלונדוני אינו אוסר כניסה באופן גורף אלא גובה תשלום של 100 עד 200 ליש"ט עבור נסיעה באזור הנקי. התקנות הבריטיות היו אמורות להחמיר השנה ולכלול רכבים בתקן יורו 6, אך הן נדחו למרץ 2021 בגלל הקורונה. לצד אלה יש בלונדון אזור פליטה אולטרה נמוכה (ULEZ) — אזור במרכז העיר שאליו נדרשים להיכנס רק רכבים נקיים לחלוטין. גם כאן לא קיים איסור מוחלט על כניסתן של מכוניות אלא שיטה מורכבת של חישוב מזהמים לכל רכב, שתוצאתה הישירה היא חיוב של כ־12 ליש"ט ליום לרכב מזהם שייכנס לאזור הנקי.

רבות מהשאלות על אופי התוכנית התל־אביבית, אופייה ומועדי היישום שלה נותרו פתוחות: מתי יוטמע השלב הבא של התוכנית שבו רוב המכוניות לא יוכלו להיכנס, באילו אזורים המהלך יתרחש ועד כמה תושבי תל אביב והמבקרים בעיר צריכים לדאוג שלא יוכלו להגיע הביתה עם המכונית.

אין לוחות זמנים

משיחות עם בכירי המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב עולה כי גם הגופים האחראים עדיין אינם יודעים בדיוק מתי יתרחשו השלבים הבאים בתוכנית השאפתנית, מה יהיה היקפם ומי בדיוק יושפע. "כרגע קיימת הסכמה שיש להגיע למקום של אוויר נקי, כלומר הטלת מגבלות על רכב מזהם, גם כזה שרמת הזיהום שלו אינה גבוהה, כולל מגבלות על רכבי בנזין”, אומר אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה.

מתי זה יתרחש? זלצברג לא מוכן להתחייב על תאריכים. “זה טרם סוכם. לאחר סיכום הנושא תהיה הודעה על התאריך. יש רף שנקבע בכמה מדינות בעולם ואנחנו מודעים לו. הכוונה לעת עתה היא לצמצם את היקפי כניסות הרכב המזהם, לצמצם את היקפי פליטות הדיזל, אך אין לנו לוחות זמנים", אמר.

לדברי זלצברג, הליך התכנון מוגדר היטב. “העירייה מכינה תוכנית לצמצום של זיהום האוויר בתחומה, והתוכנית עוברת גם לאישור של רשויות שכנות. בשלב זה הרשויות השכנות זוכות להזדמנות ללמוד את כל פרטי ההסדרים המתוכננים ולהבין כיצד התוכנית תשפיע עליהן מבחינת הסדרי תנועה וזיהום אוויר. זהו גם השלב שבו הרשויות מסביב מתעוררות ורוצות להצטרף. אם זה ילך הפוך – זה יהיה בעייתי. אם עיר סמוכה לתל אביב מגבילה את כניסת הרכבים, היא מסתכנת בבריחת עסקים, אך לעיר החזקה ביותר זה מתאים לעשות".

מהלך כזה, שבו רכבים מזהמים לא יורשו להיכנס לתל אביב, צפוי להסתיים בעוד כמה שנים כאשר גם רכבים שאינם מזהמים כבדים לא יורשו להיכנס לעיר. התוצאה בעייתית: הרכבים המזהמים יגיעו לגוש דן ויעצרו בערי הלוויין – רמת גן, גבעתיים, בת ים וחולון – מה שיגרום גם לזיהום אוויר וגם לפקקי תנועה.

יורם הורוביץ, מנהל מחוז תל אביב במשרד להגנת הסביבה, אינו מודאג מכך. "לאחר שתל אביב תתקדם לרכב נקי, נראה הצטרפות של ערים נוספות”, אמר. “ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, כבר סיכם איתנו על תוכנית דומה".

בשלב זה, לאחר שההכרזות החגיגיות בוצעו, עדיין לא ברור אילו תושבים בתל אביב יזכו לנשום אוויר נקי, מי לא יורשו כלל לחנות ליד הבית במכונית שאינה חשמלית ואילו תושבים יישארו מקופחים. הצהרות המשרד להגנת הסביבה ציינו במפורש אזורים שבהם רכב שאינו חשמלי לא יוכל לנסוע, אך לא סיפקו תשובה לשאלה באילו אזורים מדובר – האם מדובר במרכז העיר, או דווקא בשכונות המבוססות מצפון לירקון.

מצלמות אכיפה בכניסות

לדברי איתן בן עמי, מנהל הרשות לאיכות סביבה וקיימות בעיריית תל אביב, אין כוונה להגיע לקביעה האם מדובר בשכונה זו או אחרת, או ברחוב כלשהו. “כל השכונות חייבות להיות נקיות. זה היעד שלנו, וזיהום אוויר אינו מבדיל בין ערים ושכונות. בעיר יותקנו מצלמות אכיפה וברגע שנסיים את מזכר ההבנות ויתקבל אישור משרד משפטים, נדע לעשות את העבודה בכל הקשור למה שיוכרז כרכב מזהם בשלב הראשון”, אמר.

לאחר התקנת מערכת תשתיתית יוחלט עם משרד התחבורה אילו רכבים ניתן להוסיף לאכיפה. “כרגע איננו יכולים לומר היכן יהיה אזור כזה. כאשר יינתנו האופציות להגיע באופניים, ברכב שיתופי או ברכבת – נוכל לפעול בהתאם. כשיהיו לנו חלופות ותשתית לאכיפה, נוכל להגדיר היכן בעיר יש אזורי זיהום אוויר – ושם נטיל מגבלות נוספות”, אמר בן עמי.

“יש שלבים וצריך להשיג הסכמה עם משרד התחבורה ומשרד המשפטים על התקנת מצלמות היכן שצריך — מדובר על מעל 50 מצלמות בכל הכניסות לעיר. אנו מאמינים שברגע שבעל רכב יידע שהוא לא ייכנס לתל אביב, הוא גם לא ייכנס לרמת גן", הוסיף.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4volvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкиИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТсервисскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית