יש לכם מכונית מודל 2023? גנבי הרכב בעקבותיה

לפני 6 חודשים, 4 שבועות - 29 ספטמבר 2023, Walla!
יש לכם מכונית מודל 2023? גנבי הרכב בעקבותיה
לצד המשך הזינוק בניסיונות הגניבה, גדל פי 3 שיעור הניסיונות לגנוב דווקא מכוניות מדגמי 2023. בחברת האיתור פוינטר מזהירים מאובדן הפחד של הגנבים, שלא בורחים גם כאשר מזהים אותם, ועלולים לעבור להשתמש בנשק חם

יש לכם מכונית משנת 2021? גשו רגע לבדוק שהיא עדיין בחוץ, כי על פי נתוני חברת פוינטר הגנבים מגלים עניין מיוחד במכוניות מהשנתון הזה כאשר הן מהוות 24% מכלל הגניבות ברבעון האחרון. אבל לא רק בהן אלא גם במכוניות חדשות לגמרי. כן, לא רק הלקוח הישראלי חושק במודל 2023 אלא גם השכנים הפלסטיניים. לפי נתוני חברת האיתור פוינטר, ברבעון השלישי של השנה ניסיונות גניבה של מכוניות משנת 2023 היו 7% מסך המקרים, לעומת 2.5% שהיו מוכרים עד היום.

זאת כחלק מגידול של 115% בניסיונות הגניבה ברבעון השלישי השנה לעומת הרבעון השני. "אנחנו במלחמה" אומר אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר, "הגנבים כבר לא מנתקים מגע כאשר עולים עליהם, הם פורצים מחסומים, נוסעים 180 קמ"ש בנתיב הנגדי, מנגחים מכוניות, התרעתי ואני אומר את זה שוב, לא יירחק היום שייכנסו כלי נשק למשחק הזה", הוא מזהיר.

ובתוך ההתדרדרות הזו, יש גם מגמות ושינויים בתוך המגמה המחמירה. נתחיל עם התמונה הגדולה - "אם לפני כמה שנים היינו מטפלים בכ-300 ניסיונות גניבה בשנה, היום אנחנו מגיעים גם ל-300 בחודש", אומר גולדשטיין.

רבעון השלישי של 2023 נרשמה עלייה של 162% באירועי הגניבה ביחס לשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 ו-115% ביחס לרבעון הקודם. ההעדפות של הגנבים לגבי סוגי כלי הרכב שומרות על עקביות - 41% מהגניבות הן של קרוסאוברים ורכבי שטח, 18% הן מכוניות היברידיות וחשמליות ומכוניות פרטיות לא היברידיות ה-12% מהגניבות.

ואם נגענו בחשמליות, כבר אפשר לגלות - אחרי זינוק במקרי הגניבות של כלי רכב חשמליים, המגמה השתנתה ונרגעה מעט ברבעון האחרון. ויש לכך כמה סיבות שקשורות זו לזו. "בשלב הראשון המכוניות החשמליות, בעיקר אלו הסיניות לא קיבלו יחס מיוחד ככלי רכב מועד לגניבות וכך היו גם דרישות המיגון שלהן מטעם חברות הביטוח, שהסתפקו באימובילייזר המקורי. המיגון הנמוך הזה, הביא לכך שהן הפכו לטרף קל עבור הגנבים ורק אחר כך נוספו דרישות מיגון מתקדמות יותר. הדבר השני שקרה ואותו גילו חברות האיתור רק כאשר ניסו למצוא פתרונות מיגון, הוא שכלי הרכב האלו, בעיקר הסיניים, אבל לא רק, הם "פרוצים" מאוד ונגישים מרחוק להנעה, להפעלת מיזוג, פתיחת נעילה וכו' - כל פונקציה כזו היא עוד חלון ופתח דרכו ניתן להגיע למצב של הנעת המכונית. ככל שעבר הזמן הבשילו גם פתרונות המיגון לכלי הרכב האלו ומשם מגיעה הירידה.

לאילן יש פרשנות נוספת לסיבה לכך שגניבות הרכב החשמלי שככו וזו קשורה לתשתית החשמל הלא תמיד מהימנה ויציבה ברשות. אם כי בחלק מהמקרים דווקא תשתית החשמל הרעועה הזו היא הסיבה לגניבת הרכב, רק שאז הוא לא משמש לנהיגה, אלא כסוג של מגה-סוללה שניתן להפעיל איתה מכשירי חשמל בבית במידה והרשת לא פעילה.

בחלוקה לאיזורים וערים, בתל אביב ופתח תקווה נרשמו זינוק של 100% בניסיונות הגניבה. 11% לעומת 6% ברבעון הקודם בתל אביב ו-11% לעומת 5.5% ברבעון הקודם בפתח תקווה. מי שדווקא יכלה לנשום לרווחה היא באר שבע ובכלל כל איזור הדרום שם חלה ירידה של 33%.

"הירידה בדרום נובעת ממה שאנחנו מכנים "כלכלת פשע", מסביר גולדשטיין, לבדואים יש ענפי פשיעה שבהם הם עוסקים, וזה עונתי ומשתנה לפי הביקוש והרווחיות שיש בכל אחד מהם. כאשר הברחה של חשיש רווחית יותר הם יעשו את זה, אם יש ביקוש לנשק, הם יתעסקו בהם ואם זה הברחה של נשים לשם תופנה האנרגיה, כנראה שהפעם היה להם פחות רווחי להתעסק במכוניות, אבל לא מדובר בשינוי קבוע".

Support Ukraine