היציאה של UBER מישראל מעידה על גודל הפנצ'ר בענף המוניות

לפני 10 חודשים, שבוע - 20 יוני 2023, Walla!
היציאה של UBER מישראל מעידה על גודל הפנצ'ר בענף המוניות
אפליקציית הנסיעות כבר הסכימה לפעול בארץ רק עם נהגי מוניות, אבל התייאשה מסירוב משרד התחבורה להכניס לתחום טכנולוגיות מתקדמות. המרוויחות: גט ויאנגו, שיוכלו להעלות את תעריפי הסדרנות למוניות

UBER תסיים את פעילותה בישראל בתוך שבוע, כך הודיעה השבוע אפליקציית הנסיעות הפופולרית ל-6,000 נהגי המוניות שעבדו עימה.

"קיבלנו את ההחלטה הלא פשוטה להשהות את שירותי הזמנת המוניות שלנו בישראל במקביל להפסקת שירותי המשלוחים באיטליה, כפי שעשינו בעבר בשווקים נוספים. ההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות של Uber להתמקד בשווקים הגלובליים המרכזיים של החברה. אנו פועלים למזער את הפגיעה בנהגי המוניות הפעילים בפלטפורמה ובצוות שלנו בישראל", נמסר מטעם החברה.

זוהי כבר העזיבה השנייה של אובר את ישראל: בפעם הראשונה היא סגרה את פעילותה ב-2018 אחרי שלא הצליחה לקבל אישור להפעלת שירות אובר X להסעות מוזלות באמצעות נהגים פרטיים. ניסיונות שעשתה כדי למתוח את החבל מול החוק הסתיימו בהסדר טיעון עם משרד התחבורה שכלל מחיקת כתבי האישום נגד בכירי החברה, תשלום קנס בסך 112 אלף שקל והודאה שהפרה את החוק האוסר על מי שלא מחזיקים ברשיון תחבורה ציבורית להסיע נוסעים בתשלום.

לפני שנה בדיוק, ביוני 2022, הודיעה אובר על שובה לארץ, הפעם כאפליקציית מוניות בלבד. למרות שהחברה מוכרת בעולם בזכות שירות אובר X, היא פועלת גם בשווקים שאסרו אותו, כמו טורקיה, יוון, אוסטריה, דרום קוריאה והונג קונג, כספקית שירותי מוניות, כמו גט ויאנגו לפי המותר בחוקים המקומיים וכך גם נערכה הפעם לנהוג גם בישראל.

אובר נהנית מיכולות טכנולוגיות מתקדמות, שמאפשרות לה להציע באותם שווקים שירותים כמו נסיעה במונית במחיר קבוע מראש ונסיעה שיתופית במונית, תוך חלוקת התשלום בין הנוסעים שיכולים להיות זרים גמורים, תוך הוזלה משמעותית של הנסיעה לעומת תעריפי המונית הרגילים לנוסע בודד. אובר גם מסוגלת להפעיל תעריפים דינמיים, לגבות תשלום גבוה יותר בשעות העומס, ונמוך יותר בשעות שפל מעבר לשינוי בתעריפי המונה.

אולם בישראל משרד התחבורה מסרב לאפשר את השירות הראשון, ויאנגו שעשתה זאת מצאה את עצמה מול חקירות של המשרד. תעריפים דינמיים אסורים בישראל ואילו נסיעה שיתופית במונית אפשרית טכנית, אך המתווה שבו בחרו משרדי האוצר והתחבורה לא מבטיח לנהג מראש תוספת הכנסות בתמורה להסכמתו לפעול במתכונת שיתופית הפך אותו ללא פופולרי בקרב נהגים.

כל זאת ביחד עם הסירוב של משרדי התחבורה והאוצר להיענות לדרישת נהגי המוניות לייקר את תעריפי הנסיעה. הנהגים טוענים, במידה רבה של צדק, שמאז הכנסת המונים הדיגיטליים והתעריפים החדשים נפגעו הכנסותיהם, בעיקר בשל ירידה של כ-30% בתעריפי הנסיעה הבין עירוניים. המצב הזה מוביל לתסכול ולמחאות של נהגים, שמנסים יותר מבעבר לעקוף את הצורך בהפעלת מונה, תוך ביטולי נסיעות, ורמת שירות נמוכה לנוסעים. משרד התחבורה מצד אחד מסרב לקדם את המהלך הלא פופולרי של העלאת תעריפים, ומצד שני ממעט בפעילויות אכיפה נגד נהגים שמתבריינים על נוסעים.

הפעם התנהגו באובר כילדים טובים, וכאשר גילו שלא יוכלו לממש בארץ את היכולות הטכנולוגיות שלהם שמהוות עבורם יתרון תחרותי בשווקים אחרים, החליטו לוותר על השוק הישראלי.

המפסידים מהמהלך הם בראש ובראשונה הם התיירים, שניצלו את האפשרות להשתמש בארץ באפליקציה שאליה הם רגילים מחו"ל.

גם נהגי המוניות יפסידו: כעת חוזר השוק להיות דואופול של גט ויאנגו, מה שצפוי להעלות עוד יותר את תעריפי הסדרנות שגובות מהם שתי האפליקציות.

וכמו תמיד, גם הנוסעים הישראלים. גם אם הניסיון שנצבר בעולם מראה שיש היגיון באיסור על נהגים פרטיים להסיע נוסעים בשכר, כי מדובר בשירות שבסוף מתחרה בעיקר בתחבורה ציבורית ומוסיף עומסים בכבישים, אין סיבה שלא להציע גם בארץ שירותים מתקדמים כמו נסיעה במחיר ידוע מראש ובעיקר נסיעה שיתופית במונית.

משרדי התחבורה והאוצר מעדיפים להיכנע לגורמים אינטרסנטים, ולא לפתח ולקדם את הענף המוניות כעוד אחת מכמה אלטרנטיבות לרכב הפרטי, ולהעלים עין מהמשבר החריף בתחום. אז עוד ישראלים שבמצב אחר היו לוקחים יחד מונית במקום לנסוע ברכבם הפרטי, מממשיכים לפקוק את המדינה. ואלה שבכל זאת לוקחים מונית מקבלים שירות של מדינת עולם שלישית, ביחד עם התיירים שנשדדים שוב ושוב מהרגע שהם דורכים באולם הנוסעים היוצאים בנתב"ג.

Support Ukraine