אולמות תצוגה סגורים ושירות מצומצם במוסכים: ענף הרכב בזמן המלחמה

לפני שנה, חודש - 17 אוקטובר 2023, כלכליסט
אולמות תצוגה סגורים ושירות מצומצם במוסכים: ענף הרכב בזמן המלחמה
מלחמת חרבות ברזל נכנסת ליומה השלישי ומה שהיה אמור להיות חודש החגיגה האחרון של יבואני הרכב לפני "תרדמת לקוחות" של נובמבר-דצמבר יהפוך ככל הנראה לחודש השבתה. כיצד ינהגו יבואני הרכב, מה יעשו הלקוחות והאם מחירי הרכבים החדשים יעלו?

מלחמת חרבות ברזל נכנסת ליומה השלישי ומה שהיה אמור להיות חודש החגיגה האחרון של יבואני הרכב לפני "תרדמת לקוחות" של נובמבר-דצמבר יהפוך ככל הנראה לחודש השבתה. 

חלק מיבואני הרכב הודיעו כי הם משביתים את פעילות אולמות התצוגה ברחבי הארץ עקב גיוס עובדים. לדוגמה, צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן שהודיעה כי האולמות סגורים. גם שלמה מוטורס הוצאה הודעה דומה ויבואנים נוספים צפויים לפרסם הודעות דומות בעת הקרובה.

מתקני המסירה של רוב יבואני הרכב פועלים במתכונת מצומצמת בשל גיוס עובדי המסירה וכי חלק ניכר ממתקני המסירה נמצאים באזורי השפלה שבטווח הטילים. ללקוחות שיקבלו מכוניתם בימים הקרובים עדיין שמורה בחלק ניכר מהמקרים הזכות להגיע ולקבלה כדי לא להיכנס למצב חירום ללא רכב.

מוסכי רוב היבואנים פועלים במתכונת מצומצמת בשל גיוס עובדים ואי הגעת עובדים. במידה ולא מדובר בטיפול דחוף לרכב, מומלץ לדחותו. במקרה של טיפול דחוף, מומלץ ליצור קשר עם מרכז השירות הרלוונטי.

בטווח הרחוק יותר נשאלת השאלה: מה יקרה למחירי הרכב? בהיבט זה, שער הדולר אינו מבשר טובות. בשבועות האחרונים הצטיידו יבואני הרכב בעשרות אלפי מכוניות שהגיעו לישראל מבעוד מועד לקראת מה שהיו אמורים להיות חודשי מסירות משמעותיים באוקטובר-נובמבר ולקראת "העברה" של חלקן למסירה בינואר ואילך, לאחר עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי מ-20% ל-35%. 

למעשה, חלק מהמכוניות שאוחסנו בדרום הארץ החלו בשבועיים האחרונים לעלות למרכז בגלל הגעה מואצת של אוניות נושאות רכב לאילת. יבואני הרכב מצידם יודעים היטב שכעת העלאת מחירים לא תתקבל היטב בציבור ולכן ימתינו עם ההעלאה לינואר. העלייה במחירי הרכב של ינואר צפויה להיות יותר משמעותית בגלל שער הדולר.

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב בתשעת חודשי השנה הראשונים נמסרו בישראל 240,606 מכוניות חדשות כולל מוניות. זוהי תוצאה מרשימה ובקצב מסירות כזה, שנת 2023 היתה אמורה להסתיים כנראה כשנת המסירות הטובה ביותר אי פעם משנת 2021. כעת נוכח הלך הרוח והעובדה שהזמנות הרכב החדש נעצרו כמעט לחלוטין, לא ברור אם וכיצד ענף הרכב הישראלי יצליח להשוות את הנתון. סביר להניח שרכבים חשמליים רבים "יזוזו" למסירה בשנת 2024 לאחר שישוחררו ממכס.

למרות שלל שמועות, גם בשבוע שעבר היה קשה להאמין שמישהו במשרד האוצר או ברשות המסים באמת שקל אפילו לבטל את עליית מס הקנייה על המכוניות החדשות – החשמליות ובעלות הנעת הפלאג אין הייבריד שתוכננה לינואר הקרוב, אבל כעת אין ספק שהגולל נסתם על כל יוזמה לבלום את עליית מס הקנייה לנוכח הצורך העתידי לשקם את ישובי הדרום.

Support Ukraine