מנכ"ל סקודה: "אנו מעוניינים לנצל את סצנת הסטארט-אפים הישראלית"

לפני 5 שנים, 7 חודשים - 19 יולי 2018, כלכליסט
ברנארד מאייר, מנכ"ל סקודה
ברנארד מאייר, מנכ"ל סקודה
סקודה תשקיע 1.5 מיליון דולר בחברת ההייטק הישראלית אנגוג. לדברי המנכ"ל ברנארד מאייר שמבקר בימים אלה בארץ, "ישראל חשובה לנו כי נתח השוק של סקודה בישראל גדול מאוד". עוד הוסיף: "אנו מעדיפים להשקיע ברכב החשמלי ובשנת 2020 נציג 5 גגמים חשמליים"

סקודה הצ'כית מצטרפת לרשימת יצרני הרכב המשקיעים באנגוג הישראלית, כך הודיעה אתמול (ד') היצרנית.

קודה תשקיע 1.5 מיליון דולר בחברת ההייטק הישראלית אנגוג (Anagog), העוסקת בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית. בכך מצטרפת סקודה לדיימלר, חברת האם של מרצדס בנץ ולפורשה, שהודיעו בשנה שעברה שישקיעו באנגוג. בדומה לגארדיין ואוטונומו הישראליות, גם אנגוג היא אחת מהשותפויות במיזם סקודה דיג'ילאב ישראל שהוקם בשנת 2017 על ידי צ'מפיון מוטורס וסקודה לאיתור טכנולוגיות ישראליות.

מנכ"ל סקודה העולמית, ברנארד מאייר, שהגיע השבוע לביקור בישראל, אמר כי סקודה מנהלת כיום מגעים עם ארבע חברות ישראליות נוספות העוסקות בין היתר בתחום הסייבר סקיוריטי והבינה המלאכותית.

"מבחינת סקודה, סצנת הסטארט-אפים התל אביבית חשובה מאוד", אמר מאייר, "ביחוד בכל הקשור בסייבר סקיוריטי. הבחירה באנגוג נובעת מעבודתנו המשותפת כיצרנית עם אנגוג, אנו מאמינים ביכולת של הטכנולוגיה של אנגוג לשדרג את רמת המוצר והשירות שסקודה מעניקה ללקוחות. הטכנולוגיה של אנגוג מאפשרת לנו לדעת למשל היכן נמצא הלקוח ולתת לו שירותים, ולסייע לו להבין היכן הוא יוכל למצוא מקומות חניה פנויים.

"אנו מודעים לעובדה שיצרניות רכב נוספות מושקעות באנגוג ואנו שמחים על כך. כי עתידה של תעשיית הרכב העולמית מבוסס על היכולת לייצר שיתופי פעולה. בדומה ליצרנים רבים, סקודה נמצאת בעיצומו של תהליך של מעבר מיצרן רכב מסורתי לספק של פתרונות תחבורה, סקודה מתמודדת עם שינויים כגון מגמת אורבניזציה מואצת, מעבר לרכב חשמלי. אך כל השינויים האלה לא יתרחשו בן לילה, הלקוחות יוכלו לבחור כיצד זה יקרה, כיצד הם ינועו מנקודה A לנקודה B". 

מטבע הדברים, העתיד מבחינת יצרני רכב רבים הוא אוטונומי, אך דווקא סקודה אינה ממהרת להציג פתרונות בתחום, או רכב אוטונומי. לדברי מאייר: "אנו מעדיפים קודם כל להשקיע ברכב החשמלי. בשנת 2020 סקודה תציג חמישה דגמים חשמליים- והרכב הראשון שיצויד במערכת הנעה חשמלית למחצה תהיה גרסת פלאג אין הייבריד של סקודה סופרב, שתוצג כבר בשנה הבאה. הרכבים החשמליים שיוצגו יהיו מסוגלים לבצע נהיגה אוטונומית ברמה שלוש, מתוך חמש הרמות הקיימות. כלומר הם לא יהיו אוטונומיים לחלוטין. אנו מקשיבים ללקוחות שלנו, אנו מבינים מהם על מה הם רוצים להוציא את הכסף ואנו מבינים באמצעות הלקוחות שלנו שיש עוד זמן ושאנחנו צריכים שהטכנולוגיה קודם כל תגיע לבשלות מלאה. אני מאמין שבתרחישים מסוימים יהיה צורך בנהיגה אוטונומית מלאה, אך עד שזה יקרה יש עוד זמן רב. אחת הבעיות היא עלויות – אנחנו מחכים שהטכנולוגיה תהיה זמינה וגם זולה ואני לא סבור שזה יקרה בשנים הקרובות".

סקודה - מקום הרביעי בטבלת המכירות בישראל

סקודה עצמה נמצאת כיום במקום הרביעי בטבלת המכירות בישראל, אחרי יונדאי, קיה וטויוטה, נתון המציב את סקודה כמותג האירופי הנמכר בישראל – עם 12,034 מסירות במחצית השנה הראשונה (מתוך 163,097 מסירות). אך בניגוד ליצרני רכב קוריאניים, שהצהירו בעבר בפומבי על רצון לשלוט בשוק הישראלי, מאייר אינו מעוניין בהכרח בשליטה בשוק.

לדברי מאייר, "ישראל חשובה לנו כי נתח השוק של סקודה בישראל גדול מאוד. אנו במקום הרביעי בטבלה והמותג האירופי הכי נמכר, אך אנו לא מונעי נפח, אין לנו רצון לשלוט בשוק מבחינת היקף, אנו מעדיפים מכירות רווחיות וטובות על פני שליטה מוחלטת". 

סקודה עצמה מהווה חלק מקונצרן פולקסווגן. לטוב ולרע, מכיוון שכאשר קיימת בעיה בקונצרן, כדוגמת פרשת הדיזלגייט, סקודה מושפעת. אך

כאשר החברה מצליחה, היא נדרשת בעצם להתחרות בחברות האחיות שלה - סיאט ופולקסווגן ולעתים גם אאודי.

"סקודה אינה רואה את עצמה כחלק מחברה שמתחרה באחיה", אמר מאייר. "אנחנו מעוניינים דווקא להתחרות במי שנמצא בחוץ. נכון, יש לנו יתרונות שאנו משתמשים בחלקים של פולקסווגן: פלטפורמות ומנועים, אך סקודה פועלת אחרת. אנו עובדים על מכוניות שהן יותר מרווחות מאחרות בקבוצה, לנו חשוב ערך מכירה גבוה בשוק המשומשות, ברכבים חסכוניים ובפתרונות שמותגים אחרים אינם מספקים".

כאמור, להיותה של סקודה חלק מקונצרן פולקסווגן יש גם חסרונות – כפי שאלה התגלו לפני כשלוש שנים, עם חשיפת פרשת דיזלגייט בה זייפה פולקסווגן את תוצאות מבחני הזיהום של מיליוני מכוניות בעלות מנועי דיזל. מנועים אלה הותקנו גם ב-1.2 מיליון מכוניות סקודה. מאייר: "אנחנו משתמשים בדגמים מסוימים במנוע הדיזל של קונצרן פולקסווגן שהוגדר כמזהם ואכן התגלה הזיהום ב-1.2 מיליון מכוניות סקודה. לזיהום יש פתרון והפתרון בר ביצוע ומתקיים במהיות וביעילות. בהיבט זה, סקודה נמצאת במקום טוב. חשוב לציין שאנו כמובן התנצלנו על התקרית – ועודנו מתנצלים. עד כה 85% מהמכוניות תוקנו והיתר יתוקנו בהקדם. הארגון בכללותו, כלומר קבוצת פולקסווגן והמותגים שבתוכה, השתנה באופן משמעותי ואנו חיזקנו את תהליכי קבלת ההחלטות. דבר כזה לא יתרחש שנית".

Support Ukraine