אחרי שבאוקטובר עוד נמסרו כמעט 12 אלף מכוניות חדשות, ירידה של כ-30% לעומת אוקטובר שעבר, נובמבר צפוי להסתיים עם פחות מ-10,000 מסירות. זאת לאחר שמתחילת החודש ועד היום נרשמו במשרד הרישוי רק 7,500 מסירות בהובלת טויוטה (1,600). גם אם חלק מהיבואנים טרם סיימו את רישום המכוניות שמסרו החדש, ספק אם מספרן הכולל יגיע לחמש ספרות, לעומת 22 אלף בנובמבר שעבר.
בענף הרכב פועלים כעת כמה וקטורים מנוגדים. מצד אחד למרות ששערי הדולר ויורו ירדו משיאיהם בתחילת המלחמה, חלק מהיבואנים פירסמו מחירים חדשים המשקפים התייקרויות של 1 עד 3 אחוזים בנימוק של התאמה לעליית שערי המטבעות מוקדם יותר השנה.
כך למשל טויוטה יאריס, קורולה וקורולה קרוס ההיברידיות התייקרו ב-3,000 שקל וראב4 ב-4,000 שקל. ביונדאי התייקרה אלנטרה ההיברידית ב-7,000 שקל, וניו ב-6,000 שקל וחלק מדגמי הקונה החדשה ב-5,000 שקל. במיצובישי ספייס סטאר התייקרה ב-2,000 שקל, אקליפס ב-2,000 עד 4,000 שקל ברוב הדגמים ואאוטלנדר ב-2,000 עד 3,000 שקל ברוב הדגמים. היחידה שהורידה מחירים הייתה מותג החשמליות הסיניות של וולוו, פולסטאר, שהפחיתה 10,000 שקל ממחירי כל רמות הגימור של הדגם היחידי שנמכר כעת, הפולסטר 2.
מנגד הצטברו אצל רוב היבואנים מלאים גדולים, בעיקר של רכבים חשמליים ומחושמלים שיובאו לישראל לקראת העלאת מס הקנייה בינואר מ-20% ל-35%, הקטנת הנחת המס המרבית ל-60 ל-50 אלף שקל וביטול הטבת המס בסך 30 אלף שקל לרכבים היברידיים נטענים מהשקע (פלאג אין). רכבים שיגיעו עד סוף דצמבר אפשר יהיה למכור או לפחות לשחרר ממכס לפי המסים הישנים. קצב המכירות האיטי מאז ה-7 באוקטובר הביא את היבואנים לסוף נובמבר עם מלאים גדולים מהצפוי, למרות שכמעט כולם ביטלו חלק מהמשלוחים המתוכננים, לפחות של מכוניות שטרם יוצרו עבורם.
במקביל הגיע לארץ משלוחים ראשונים של מותגי חשמליות שתיכננו במקור השקה עוד השנה מאותה סיבה, כמו אקספנג, זיקר ו-NIO. התוכניות נדחו, אולם בימים האחרונים הן מתחילות להתקדם מחדש, לאחר שהמשק מתחיל לחזור לתפקוד גבוה יותר, חלק מכוחות המילואים שוחררו, והיבואנים מנסים להתנהל בתוך שגרת המלחמה. אקספנג למשל תכריז על תחילת השיווק מחר.
כבר עכשיו חוזרים מבצעי ההנחות הנדיבים לחברי מועדוני הצרכנות הגדולים. פריסבי מציעה כעת לעמיתי מועדון חבר הנחות של עד 12 אלף שקל על רנו קפצ'ור, עד 9,000 שקל על ארקנה, 11.5 אלף שקל על ניסאן סנטרה, עד 7,500 שקל על ניסאן ג'וק היברידי ועד 10,000 שקל על קשקאי.
מועדון הוט, ביחד עם מועדון אשמורת של הסתדרות המורים וקרנות השוטרים, נמצאים כעת במבצע עם לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן, DS ו-MG, ותתחיל בדצמבר מבצע עם יבואנית קיה טלקאר, לפני שיציעו יחד בינואר הנחה על דגמי סוזוקי.
המבצע כולל הנחה של 30 אלף שקל (15%) על נירו פלוס חשמלית ו-18 אלף שקל על נירו חשמלית החדשה, עד 6,000 שקל על פיקנטו, עד 10,000 שקל על ספורטאז', עד 18 אלף שקל על סורנטו ועד 12 אלף שקל על EV6.
"ליבואנים יש מלאי גדול, ועניין למכור, אפילו שבגלל המצב משרד התחבורה האריך להם מ-12 ל-15 חודש את הזמן שמותר למכור רכב לפני שיירשם כמשומש", מסביר דני בן חיים, מנהל תחום רכב במועדון הצרכנות הוט.
לדבריו, "יש לחץ גדול בעיקר בקרב מי שהביאו מלאי גדול של חשמליות. התקווה שהייתה שהעלאת המיסים תדיחה נגוזה לאור הצרכים התקציביים שיצרה המלחמה, כך שחשמלית שעולה היום כ-160 אלף שקל אמורה להתייקר בכ-15 אלף שקל. יש היום 20 מותגים חשמליים והייבוא של חלקם לא תמיד רווחי, כך שייתכן שנראה בקרוב העברת ידיים לחלק מהזיכיונות".
עוד שינוי בשוק הוא ירידה שוב בכמות מבצעי האפס קילומטר של חברות הליסינג, שצמצמו מאוד רכישות מאז תחילת המלחמה.
גם היבואנים הגדולים יצאו בסדרת מבצעים והטבות כדי לעודד מכירות. הטרנד: דחיית תשלומים. כלמוביל, למשל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ו-ORA מציעה לרכוש אותן כעת ולהתחיל לשלם בעוד שלושה חודשים (בלקיחת מימון ל-85% משווי הרכב מכלמוביל פתרונות מימון), או להחזיר אותן אחרי בין 3 חודשים עד שנה (ויקבלו בחזרה 95% מערך הרכב במחירון לוי יצחק, עם הפחתת מחיר על עודף קילומטראז' ותיקונים, אך ללא העלאה למי שנסע מעט).
סמלת, יבואנית סובארו וג'יפ, מציעה דחיית תשלומים של עד חצי שנה לסכום של עד 300 אלף שקל.
מבצעי יבואנים
יונדאי: הנחות בסך 5,000-7,000 שקל על חלק מדגמי טוסון, 5,000-12,000 שקל על חלק מדגמי איוניק 5 ו-12,000 עד 15,000 אלף שקל על איוניק 6 לקשרי.
ORA: הנחה בסך 5,000 שקל על הפאנקי קאט 300 פלוס החשמלית.
מיצובישי: הקרוסאובר ASX ברמת גימור אינטנס מוצע ב-5,000 שקל הנחה, אקליפס אינטנס ב-7,000 שקל הנחה, אאוטלנדר אקזקיוטיב ואינסטייל ב-5,000 שקל הנחה.
סובארו: הנחה של 20 אלף שקל לכל הדגמים (מלבד BRZ) לכל מי שרכבו נפגע במלחמה ומחזיק באישור על כך ממס רכוש.
סקייוול: קבוצת כדורי, יבואנית מותג החשמליות הסיניות, מציעה לרכוש את הקרוסאובר ET5 (החל מ-210 אלף שקל) ולשלם עבורו רק בעוד שנה. זאת ללא תשלום מקדמה ועם אפשרות לקבל את הרכב בבית הלקוח. שווי ההטבה: כ-12-15 אלף שקל והיא מוצעת רק על רכבים מהמלאי.