השוק רותח: מי נחטפת בשוק המשומשות?

לפני 4 שנים, 4 חודשים - 20 נובמבר 2019, Walla!
Illustration
Illustration
שוק המשומשות מגלגל מאות אלפי מכוניות בשנה, ביקשנו משלוש מרשתות הטרייד אין הגדולות בשוק את הנתונים אודות המכוניות המבוקשות ביותר. על מי רבים במגרשים ובמי לא מוכנים לגעת?

במדינה בה מחירי המכוניות הם מהגבוהים בעולם, עלויות האחזקה הן אסטרונומיות וכל קניית מכונית בכלל מושפעת משיקולי מכירה - אחד הנעלמים הגדולים ביותר בכל התהליך הזה הוא ניסיון להבין מי תגרום ללקוח פחות כאב לב כשיציע אותה למכירה. האם זה שיקול רלוונטי? או כזה שאמור להנחות אותנו בקניית מכונית? כנראה שלא, למכונית שמתאימה לצרכינו, נוחה, בטיחותית ותקינה יש משמעות הרבה יותר גדולה כקניה נבונה, אבל את זה קשה להצמיד למספר שאחריו מופיע ערך מספרי בכסף.

כדי להבין מה קורה בשוק המשומשות, אנחנו פונים אחת לכמה זמן לחברות הטרייד אין הגדולות כדי לקבל נתונים אודות העדפות הלקוחות שלהם. שלוש חברות כאלו, "טרייד מוביל", "אוטו סנטר" ו"אוטודיל" המספקות גם שירותי טרייד אין לכמה מהיבואנים הגדולים ביותר בשוק המקומי (טלקאר, יוניון מוטורס, מכשירי תנועה ועוד במקרה של טרייד מוביל. אוטו סנטר הינה מבית קשר רנט א.קאר זכיינית HERTZ בישראל ומקבוצת "מאיר" יבואנית וולוו והונדה. וכן סיאט, סקודה, פולקסווגן, אודי, סמל"ת, אסטון מרטין ועוד במקרה של אוטודיל)

כל הארץ ג'יפונים ג'יפונים

בהתפלגות של מכוניות חדשות העסק ברור, כל גרף מכירות ופילוח לפי סגמנטים מראה בבירור: בעוד קבוצות המיני, הסופר מיני, המשפחתיות על נגזרותיהן והמשפחתיות הגדולות יורדות בערכים של בין "דשדוש" ל"התרסקות טוטאלית", רק גרף אחד ממשיך להראות עליה מתמשכת הנפרשת על פני שנים - הג'יפונים, הקרוסאוברים וכל מה שמריח כמו "רכב פנאי", אותה הגדרה חמקמקה יותר מרשימת הרכיבים בנקניקיה.

המגמה הזו לא פוסחת על רוכשי המכוניות המשומשות, על פי נתוני רשת טרייד מוביל בשנה החולפת היוו כלי רכב בקבוצת ה"פנאי שטח" 34 אחוזים מהמכירות, המשפחתיות במקום השני עם 31 אחוזים, מכוניות הסופר מיני עם 19 אחוזים, מכוניות המיני 11 אחוזים והמשפחתיות הגדולות עם 5 אחוזים בלבד.

על פי הנתונים של "אוטו סנטר" המשפחתיות עדיין שומרות על כוחן, עם 49 אחוזים מכלל המכירות. רכבי הפנאי-שטח עם 22 אחוזים. מכוניות הסופר מיני עם 18 אחוזים, מכוניות המיני עם 6 אחוזים והמשפחתיות הגדולות עם 3 אחוזים.

בנתוני אוטודיל החלוקה מעט שונה, אבל גם פה המגמה ברורה, עם 27 אחוזים לג'יפונים (שיא של כל הזמנים לדברי החברה), המשפחתיות עם 27 אחוזים (קומפקטיות, סדאן וסטיישן), זה רק נראה כמו שוויון, המגמות של השנים האחרונות מראות תנועה ברורה של צמצום אצל האחרונות וגידול עקבי בג'יפונים. מכוניות הסופר מיני עם 19 אחוזים, מכוניות המיני עם 6 אחוזים והמשפחתיות הגדולות עם 5 אחוזים. מעניין לציין שבאוטודיל, שלה חטיבת יוקרה נפרדת מסתמנת גם כן עלייה בביקוש לפרימיום משומש, כאשר אלו מכסות 11 אחוזים מהמכירות בשנה האחרונה, הכפלה של הנתון מלפני שלוש שנים.

המבוקשות והמיובשות

בצלילה לתוך הדגמים הנמכרים ביותר בכל סגמנט, מתגלים פערים בין נתוני החברות השונות. את חלקם אפשר להסביר בכך ששירותי הטרייד אין שהן מספקות ליבואניות מייצרות לעיתים מלאים של סוג מכוניות מסוים בשכיחות גבוהה יותר משל האחרות. כך למשל בלקוחות שמחליפים טויוטה בטויוטה ואת המכונית המשומשת שלהם ישאירו בטרייד מוביל, וכך גם באוטודיל, שלקוחות פולקסווגן למשל יעשו שימוש בה בבואם להחליף מכונית משומשת בחדשה. השאר הם פשוט כוחות השוק וההעדפות של הלקוח הישראלי.

סגמנט: מיני

בעוד אוטודיל מצהירה על פיאט 500 כדגם הנמכר ביותר בקבוצה זו (29 אחוזים מהמכירות), בטרייד מוביל זו קיה פיקנטו שמובילה את הקטגוריה (28 אחוזים). בהמשך הטבלה אלו פיג'ו 108 במקום השני, יונדאי i10 במקום השלישי ושברולט ספארק ברביעי אצל טרייד מוביל. באוטודיל, זו דווקא ה-i10 שנמכרת הכי מהר (5 ימים בממוצע) בעוד שברולט ספארק מבלה הכי הרבה זמן במגרש עם 67 ימים בממוצע. ימי המלאי הממוצעים לרכב בקטגוריה זו - 25 ימים והמחיר הממוצע הוא 39 אלף שקלים.

סגמנט: משפחתיות

בקטגוריה הזו, שהינה היחידה להוות (עדיין) תחרות לג'יפונים מככבת באוטודיל סקודה אוקטביה עם 34 אחוזים בעוד בטרייד מוביל זו טויוטה קורולה עם 23 אחוזים מהמכירות. פיג'ו במקום השני בטרייד מוביל עם 15 אחוזים, סיטרואן C4 בשלישי ומאזדה 3 במקום הרביעי. על פי אוטודיל, זו דווקא מאזדה 3 שנמכרת הכי מהר עם 9 ימי מלאי בממוצע. פורד פוקוס נמכרת הכי לאט עם 67 ימים. ממוצע ימי מלאי למכוניות בקבוצה זו הוא 49 ימים והמחיר הממוצע בה הוא 54 אלף שקלים.

סגמנט: משפחתיות גדולות

הנפגעת העיקרית מפריחת הג'יפונים היא קבוצת המשפחתיות הגדולות (מה שכונה "מנהלים" בעבר). כאן הנמכרת ביותר באוטודיל היא פולקסווגן פאסאט עם 37 אחוזים, אצל טרייד מוביל היא מגיעה למקום הרביעי עם 7 אחוזים, כאשר לפניה בתור פיג'ו 508 במקום השלישי, טויוטה קאמרי במקום השני וסובארו B4 במקום הראשון עם 26 אחוזים מהמכירות. בולטת בהיעדרה היא יונדאי סונטה, אך יש לזכור שני גורמים בהקשר שלה - ליבואנית כלמוביל זרוע טרייד אין עצמאית משלה, וכן ביקוש ער מאוד למכונית בשוק הפרטי מחוץ למגרשי הטרייד אין. המכונית שנמכרת הכי מהר בקבוצה זו היא סקודה סופרב המצוינת מהדור הנוכחי, שזמן המכירה הממוצע שלה הוא 6 ימים וזו שמחכה הכי הרבה זמן היא באופן מוזר המכונית הכי נמכרת - פאסאט עם 42 ימים בממוצע. ימי המלאי עומדים על 31 בקטגוריה, והמחיר הממוצע הוא 104 אלף שקלים.

סגמנט: ג'יפונים

ניגוד לקטגוריות אחרות, בקבוצה זו, פיזור המותגים עצום החל במכוניות תקציב כמו דאצ'יה וכלה במותגי יוקרה, אבל הכלל אחד הוא - הכל הולך. הדגם הנמכר ביותר באוטודיל בקבוצה זו הוא אודי Q5. המכוניות שנמכרות הכי מהר אצלם בקבוצה זו הן סיאט אטקה וקיה ספורטאז' שתיהן עם ממוצע של שישה ימים. גם בטרייד מוביל, הדגם הנמכר ביותר הוא הספורטאז' עם 31 אחוזים, סובארו פורסטר במקום השני, פיג'ו 3008 במקום השלישי וטויוטה ראב4 במקום הרביעי. הדגם שנמכר הכי לאט בקבוצה זו על פי אוטודיל הוא הונדה CRV עם 62 ימים בממוצע. מחיר המכירה הממוצע למכונית בקבוצה זו הוא 121 אלף שקלים.

מצעד המותגים

עוד חיתוך שביקשנו לבדוק, בדומה לכתבות העבר בנושא זה הוא פרק הזמן הממוצע למכירה של מותג מסוים וכן הפער בין מחיר המחירון למחיר הסגירה בפועל. הצלבה של שני אלו מהווים אינדיקציה חזקה למידת המבוקשות של המכונית בקרב הלקוחות. אבל לפני כן, נתון שנמצא כזהה אצל שלוש החברות - המכוניות הנמכרות ביותר הן בצבע לבן, אחריו שחור ובמקום השלישי כסוף/אפור - מסתבר שאנחנו הרבה פחות מקוריים ממה שנדמה לנו.

על פי נתוני טרייד מוביל, הביקוש לקיה וטויוטה נותר יציב וכמו בבדיקה הקודמת שלנו הן נמכרים בתוך יומיים בממוצע (תולדה של היצע דגמים רחב מאוד, כמות גדולה לכתחילה והעובדה שהם "מותגי הבית" של טרייד מוביל). במקום השני סוזוקי, עם חמישה ימי מלאי (ארבעה בבדיקה הקודמת באפריל). פיג'ו ממשיכה במגמת השיפור, היא במקום השלישי עם שמונה ימי מלאי (10 בעבר). סיטרואן וסובארו עם 11 ימים בממוצע (ללא שינוי). מאזדה ירדה ל-13 ימים (17 בעבר). פירוט נוסף בתמונה למטה.

התנודות הדרמטיות יותר נמצאות אצל היצרניות שבבדיקה הקודמת "כיכבו" בתחתית הטבלה. כך למשל פורד שבאפריל הציגה ממוצע של 39 ימי מלאי חתכה ל-21 ימים, אופל שקיצצה 21 ימים מ-38 בממוצע ל-17 ורנו שירדה מ-22 ל-14. פולקסווגן היא בעלת פרק הזמן הארוך ביותר עם 27 ימים, אחריה (או יותר נכון - לפניה) מיצובישי עם 25 ימים ופיאט עם 23 ימים בממוצע.

לגבי ההפחתה ממחיר המחירון, כמו במהירות המכירה, גם כאן קיה וטויוטה הן בעלות ההפחתה הממוצעת הקטנה ביותר (אחוז ושני אחוזים בהתאמה), סובארו במקום השלישי (4 אחוזים), סוזוקי ברביעי (5 אחוזים) ופיג'ו מפתיעה במקום החמישי (6 אחוזים). פורד הינה בעלת אחוז ההפחתה הגבוה ביותר 28 אחוזים בממוצע פחות מהמחירון, אחריה הונדה עם 21 אחוזים. גם פה רושמת אופל שינוי גדול מאוד, מ-33 אחוזים הפחתה בבדיקה הקודמת ל-12 אחוזים כיום.

על פי נתוני "אוטו סנטר" היצרן הנמכר ביותר בזרוע הטרייד אין הוא הונדה, יונדאי במקום השני, טויוטה שלישית וקיה במקום הרביעי. אצל "טרייד מוביל" את המקום הראשון תופסת קיה, במקום השני נמצאת סובארו, ואת המקום השלישי חולקות שתיים טויוטה ופיג'ו.

נתון אחרון לפעם זו, נוגע לנתח הפעילות של עסקאות הטרייד אין. אלו שבהן מגיע לקוח לחברה עם המכונית שלו ומחליף אותה באחת אחרת. עבור לא מעט אנשים הטרחה וכאב הראש של מכירה עצמאית של הרכב כנראה פשוט לא שווה את הזמן והעצבים, למרות שאלו נחשבות לעסקאות הפחות כדאיות כלכלית, שכן החברה "מרוויחה" על הלקוח פעמיים - בקניית המכונית שלו במחיר נמוך יותר ומכירה של מכונית אחרת ברווח - בשנים האחרונות נמשכת מגמה של גדילה בסוג כזה של עסקאות. על פי אוטודיל, 40 אחוזים מהעסקאות הן מסוג זה, לעומת 37 אחוזים ב-2018 ו-35 אחוזים ב-2017. בטרייד מוביל מהוות עסקאות אלו 46 אחוזים מהמכירות.

Support Ukraine