סוף השנה מתקרב ונראה כי זמני האספקה של BYD ATTO 3, המשפחתית החשמלית הסינית, עודכנו כעת לקראת פסח שנה הבאה. כך עולה מעדכון שביצעה שלמה מוטורס, יבואנית BYD, שלפיו במקום אספקה בדצמבר השנה, המכונית תסופק ללקוחות ב"מועד משוער - מרץ 2023". המשמעות היא שכל המלאי של דגמי ATTO 3 שיועדו לישראל, ככל הנראה מעל 4,000 יחידות, נמכר.
במקרה של המתחרה ג'ילי ג'יאומטרי C, ההזמנות לישראל רק חודשו בחודש שעבר – אך כעת, לפי ג'ילי, אספקת הרכב תיקבע רק עם מתן אישור סופי על ידי היצרן. מחירו הסופי של הרכב צפוי להפוך בקרוב לנקודה בעייתית: בעוד כשבוע, ב-1 בינואר, צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי לעלות מ-10% ל-20%.
לצד עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי צפוי גם גובה ההטבה המרבית על רכב חשמלי לרדת. השבוע צפוי להתקיים דיון בנושא זה בוועדת הכלכלה, אולם לפי הערכות של גורמים המקורבים לאוצר, הסיכוי לבלימת ההתייקרות אינו גבוה. זאת ועוד, במהלך השבועות האחרונים הכניסו יבואני הרכב לישראל כמויות משמעותיות של רכבים, חלקם חשמליים, במטרה "להביס את השיטה" ולשחרר את הרכבים ממכס לפני כניסת מתווה המס החדש לתוקף בעוד שבוע.
בימים כתיקונם יכול מצב כזה, בו בעצם ליבואני הרכב יש מכוניות "במחירי השנה שעברה", לשמש כקלף מיקוח משמעותי במלחמה על הלקוחות. אבל כאשר רוב יבואני הרכב החשמלי סובלים ממחסור במלאי, יבואני הרכב שכן הכניסו מכוניות ארצה ושחררו אותן במחירים הישנים יכולים להעלות את המחיר בן לילה בתחילת השבוע הבא, ולהסביר ללקוחות שיקבלו את הרכב בשנה הבאה שהאשמה תלויה ברשות המסים – ולא ביבואן.