בגלל המלחמה: צניחה חדה בהעברות בעלות על רכבים

לפני 6 חודשים - 25 אוקטובר 2023, כלכליסט
בגלל המלחמה: צניחה חדה בהעברות בעלות על רכבים
עומר להט, סמנכ"ל שיווק בפיקוטו: "אנו רואים ומרגישים כבר עכשיו את ההאטה". על פי הנתונים, בוצעו בישראל 15,860 העברות בעלות לרכבים משומשים מתחילת אוקטובר. זאת לעומת מעל 33 אלף העברות בעלות שבוצעו בספטמבר

כמעט שלושה שבועות מאז פרוץ המלחמה, והיקף הפגיעה בשוק המכוניות המשומשות נחשף. נתוני העברות בעלות, שהושגו על ידי אתר פיקוטו, המתייחסים להעברות בעלות מאז תחילת חודש אוקטובר, מצביעים כי שליש מהעברות הבעלות לרכב משומש בוצעו בשבוע הראשון לפני תחילת הלחימה. 

נתוני פיקוטו מתייחסים גם לרישומים כפולים של העברות בעלות, כלומר למצבים בהם רכבים עברו לשמם של סוחרים. לדברי עומר להט, סמנכ"ל שיווק בפיקוטו: "אנו רואים ומרגישים כבר עכשיו את ההאטה. מלבד הנתונים אנו רואים גם ירידה בכמות דוחות הרכב לפני קנייה שאנו מנפיקים ללקוחות שמעוניינים ברכב משומש, שמעידה על ירידה בשוק הפרטי. מעבר לכך, אני מעריך שאנו נכנסים למצב שבו השוק הופך לשוק של מוכרים בו יש יותר מוכרים מעוניינים מקונים ממתינים".

 על פי הנתונים, בוצעו בישראל 15,860 העברות בעלות לרכבים משומשים. לשם השוואה: בחודש ספטמבר, שבחציו השני חלו ראש השנה ויום כיפור שהשביתו את המסחר במכוניות משומשות בוצעו 33,398 העברות בעלות בעלות למכוניות משומשות. בספטמבר באופן מסורתי מתקיימות פחות עסקאות לסחר ברכב משומש בגלל היערכות של הישראלים להוצאות החגים. ואכן, באוגוסט השנה לפני שלושה חודשים בלבד בוצעו בישראל 40,575 העברות בעלות. למעשה, כל מחציתה השניה של 2023 אופיינה בחודשים בהם בוצעו מעל 30 אלף עסקאות, כשברוב החודשים היקף העברות הבעלות גם עבר 35 אלף העברות בעלות בחודש. זאת ועוד: במונחים של השוואה של שנה מול שנה, באוקטובר אשתקד בוצעו 23,260 העברות בעלות לרכב משומש אך בשנה שעברה גם יום כיפור וגם סוכות חלו באוקטובר.

 בפועל, הסיכוי שבשבוע הקרוב היקף עסקאות המכירה לרכב משומש יזנק נמוך מאוד: רוב מתקני המכירה של גופי הסחר פועלים בהיקף מצומצם והישראלים דוחים תכניות למכירת רכב משומש. גם היקף עסקאות מכירת הרכב החדש ירד בשיעור ניכר כך שמי שתכנן לרכוש או לקבל מכונית חדשה משהה תוכניות. 

Support Ukraine