בוואט אחת החלום התרחק: המעצור החדש של הרכב החשמלי

לפני שנתיים - 21 מרץ 2022, כלכליסט
פולקסווגן 4 ID
פולקסווגן 4 ID
2022 היתה אמורה להיות לפי התחזיות שנת החדירה המסיבית של רכבים חשמליים לישראל. אלא שהמחסור במתכות בעקבות המלחמה באוקראינה, עיכובי האספקה ועליות המחירים שבדרך יותירו את הפריצה לעתיד רחוק יותר

בשלהי השנה שעברה התקיים כנס מטעם ארגון מנהלי תחבורה תחת הכותרת "בוואט אחת". הנוכחים בכנס היו בכירים ממשרד האנרגיה, משרד התחבורה ורשות המסים. אחת השאלות שהוצגו בפניהם נגעה לרכב חשמלי, ולפיה "בשנת 2022 30% מהיצע הרכבים בשוק יהיו חשמליים".

משתתפים בכנס מיהרו להשיב שהשוק כמובן ייערך לכך. מאז חלפו כמה חודשים ובשבוע שעבר הוטלה פצצה קטנה על שוק הרכב הישראלי: טסלה ישראל הודיעה כי היא מעלה את מחירה של המכונית החשמלית הפופולרית שלה בפעם השישית. מחירה של טסלה 3 חשמלית ברמת הגימור הבסיסית עלה מ־209 אלף שקל ל־225 אלף שקל. עבור טסלה 3 ברמת הגימור הבכירה ביותר הלקוחות יצטרכו להיפרד מסכום שקרוב כבר ל־300 אלף שקל.

טסלה ישראל אינה יוצאת דופן: גם טסלה ארה”ב ייקרה את המכוניות שלה. ההסבר שטסלה סיפקה לאמצעי תקשורת בחו"ל הוא שהמלחמה באוקראינה גרמה, בין היתר, לעלייה במחירי חומרי הגלם וכתוצאה מכך המחיר זינק. טסלה אינה יצרנית הרכב היחידה שמעלה מחירים: בשיחות של "כלכליסט" עם יבואני רכב התגלה כי במהלך השבועיים האחרונים שיחות טלפון רבות התקיימו בין סין לבין ישראל, כאשר הסינים על הקו דרשו מיבואני הרכב בישראל להתכונן לצונאמי של עליות מחירים בגלל עלייה של מחירי חומרי הגלם שמגיעים מאוקראינה. 

ושוב סגר בסין 

יתרה מזאת, גם משלוחים של מכוניות שיועדו להגיע מסין במהלך החודשיים הקרובים נדחים בגלל קשיי ייצור של יצרניות הרכב החשמלי הנובעים ממחסור בחומרי גלם, שלא לדבר על העובדה שיצרניות הרכב הסיניות מפנות חלק מקיבולת הייצור שלהם לשוק הרכב הרוסי. זאת מכיוון שבזמן שפורד, יונדאי ויצרניות רכב אחרות מחרימות את רוסיה, הסינים עדיין רואים בה יעד מבוקש למכירת מכוניות, על אחת כמה וכמה כאשר יצרניות הרכב המערביות כבר לא שם. ויש גם בעיות נוספות. לדוגמה, ביום חמישי הודיעה יבואנית MG כי "התקבלה הודעה מהיצרן של MG שבעקבות התפרצות וריאנט חדש של קורונה בסין, תושבי המדינה נכנסים לסגר שיימשך כשלושה שבועות, הייצור במפעלי הרכב בסין ייפגע וייצור דגמי רכב שטרם החלו בייצור סדרתי, עלול להתעכב משמעותית. הסיטואציה משפיעה בעיקר על MG ZS EV שעדיין לא החל בייצור סדרתי. תחילת הייצור הסדרתי תידחה, ככל הנראה לרבעון השלישי של 2022".

במקרים אחרים הבעיה שונה: נגמרו המכוניות. לדוגמה, בשבוע שעבר ציין ארנו אנטליץ, סמנכ"ל הכספים של פולקסווגן, שזמני האספקה של חלק מדגמי החברה החשמליים מתארכים עד 2023 כי הרכבים הם SOLD OUT – כלומר הכל נמכר. פולקסווגן, ראש החץ החשמלי של תעשיית הרכב באירופה, עדיין אינה משווקת בישראל מכוניות חשמליות באופן מסודר, אם כי רכבים הגיעו ארצה לצורך בדיקה על ידי צ'מפיון מוטורס ו"מטפטפים" ארצה ביבוא מקביל. לצד זאת,  גורמים בתחום היבוא המקביל מסרו ל"כלכליסט" כי משלוחי דגמים מסוימים כדוגמת ה־ID 4 לישראל בוטלו בגלל קושי בהשגת מלאים.

כך, האם 2022 היא עדיין השנה שבה 30% מהמכוניות שיוצעו בישראל יהיו חשמליות והפריצה החשמלית הגדולה תתרחש? זה כבר בכלל לא בטוח.
ענף הרכב העולמי סובל ממחסור, בין שמדובר במכוניות חשמליות ובין שמדובר במכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית. המחסור בגז ניאון שמעל 50% מתפוקתו העולמית מגיעים מאוקראינה הופך את מלאכת ייצור השבבים לכל המכוניות באשר הן לבעייתית. אוקראינה היא גם יצרנית ענק של רתמות רכב, כלומר חוטי חשמל. אבל המשבר הזה משפיע בעיקר על יצרני הרכב באירופה. המחסור במתכות היקרות שמגיעות מרוסיה ובראשן ניקל החיוני לייצור של סוללות רכב חשמלי הוא הרבה יותר מורגש. רוב יצרניות הרכב שמייצרות מכוניות חשמליות – פולקסווגן, מרצדס בנץ ויצרניות נוספות – כבר התייחסו לבעיית ייצור הרכב החשמלי והדגישו כי היצור צפוי להיפגע באופן ניכר. טסלה היתה רק הראשונה שהרימה את הדגל. 

חיסול ההנחות בציי הרכב

בהתחשב במצב ששורר בישראל, שבו לפני חמש שנים בלבד לא היה ניתן לרכוש מכונית חשמלית אחת ובשנה שעברה נמכרו בישראל 10,211 מכוניות חשמליות, אפשר לומר שכל עלייה היא מבורכת – ובשנת 2022 סביר להניח שתהיה עלייה. אבל בתרחיש הטוב ביותר, כך מעריכים גורמים בענף הרכב, יהיה מדובר בכ־25-20 אלף מכוניות חשמליות. כששוק הרכב הישראלי מגיע בשנה גרועה לכ־220 אלף מסירות של מכוניות ובשנה מצוינת למעל 280 אלף, מדובר בנתון רחוק מאוד מהחלומות על נתחי שוק של מעל ל־30%.

בחלוקה גסה ניתן לחלק את החשמליות בשוק הרכב הישראלי לשלוש קבוצות: מכוניות יוקרה, מכוניות של יצרניות רכב ותיקות ומכוניות של יצרניות רכב סיניות. משקלן של המכוניות היוקרתיות במשוואה הזאת אינו גבוה, אבל לעומת זאת שתי הקבוצות האחרות חשובות. ראשית, מובילת השוק טסלה: טסלה ביצעה חדירה מרשימה לישראל אשתקד עם מכירות של אלפי מכוניות אבל כעת המחיר של טסלה 3 בסיסית עבר פעמיים את רף אלף השקלים. כדי לרכוש את הלונג ריינג', גרסת הביניים הפופולרית שמבטיחה טווח נסיעה ראוי, יש להיפרד מיותר מרבע מיליון שקל. מאסת המכירות הקריטית של טסלה כבר הושגה, וכעת ללקוחות יהיה קשה "לבלוע" התייקרות כזאת שמשגרת את הטסלה עמוק לתוך עולמות מכוניות היוקרה. 

המתחרות של טסלה, כלומר יונדאי איוניק 5 או סקודה אניאק, טרם התייקרו, אבל הבעיות שמשפיעות על טסלה משפיעות על כולן, כלומר כנראה שהתייקרות היא עניין של זמן. בנוסף לכך המתחרות של טסלה סובלות מזמני אספקה ממושכים וגם מדחיות באספקת מכוניות, משמע על הקטגוריה של היצרניות האלה קשה לבנות שתמלא את כבישי ישראל בחשמליות. במקרה של המכוניות החשמליות הסיניות – חלק מהמסירות הן מראש מוגבלות: החוק בישראל קובע שיצרנית רכב שאין לה תקינה אירופית (למשל SERES) יכולה למכור עד 400 מכוניות בשנה – ואילו מי שכן נהנית מהתקינה האירופית, למשל ג'ילי, סובלת מדחיות באספקה. כמובן שהסיניות הן זולות יותר, אבל גם כאן יש בעיה: הסינים נקלעו לבעיות ייצור וזו שאלה של זמן עד שהסיניות יתייקרו או לסירוגין המחיר שלהן יישמר, אבל ההנחות לציי הרכב יצומצמו משמעותית. ציי הרכב עובדים על בסיס הנחות והכניסה של מכוניות חשמליות לציי הרכב מצומצמת מאוד. חיסול של ההנחות יצמצם משמעותית את הכניסה של הסיניות לציי הרכב, ומלכתחילה כפי שהדברים נראים, האספקות לישראל של מכוניות חשמליות מסין צפויות להידלדל.

זמני הטענה ארוכים מדי

עוד נקודה חשובה נוגעת ל"עייפות חומר" של בעלי מכוניות חשמליות. בחודשים האחרונים ניתן להבחין בלוחות המודעות במודעות מכירה של בעלי מכוניות חשמליות שניתן לחלק לשניים: מכירות ספקולטיביות, כלומר מי שמעוניין להרוויח ולמכור ביוקר בהיעדר אספקה, ומכירות של מי שפשוט נמאס לו. משיחות עם מוכרים עולה כי יש ישראלים שרכשו מכוניות חשמליות כדי לחסוך, להיות חדשניים ולהיות חלק מטרנד מדליק, אבל גילו במהרה שכל עוד הם מטעינים את המכונית בביתם – אין בעיות. אך נסיעה אחת לצפון או לדרום שכרוכה בהגעה לעמדת טעינה מהירה והמתנה בת שעה לבעל הרכב שלפניהם – ואז המתנה בת שעה לטעינת הרכב מסוגלת לגרום לאיחורים לא נעימים ולהרס של יום עבודה. עבור מי שנתקל בסיטואציה כזו כמה פעמים בחודש זהו מצב בלתי נסבל וניתן להבין מדוע.

כל הסיבות שצוינו יגרמו כנראה לכך שהחלום של חשמלית לכל פועל כנראה ימשיך לחמוק השנה. עם זאת, יש גם נחמה: בהתחשב בכך שאשתקד נמסרו כעשרת אלפים מכוניות חשמליות, 20 אלף שצפויות להימסר השנה הן פי שניים, לפחות זה הישג בפני עצמו.

Support Ukraine