מבצעי מלחמה שווים על מכוניות? חשוב שתקראו את האותיות הקטנות

לפני 11 חודשים, שבוע - 12 דצמבר 2023, כלכליסט
מבצעי מלחמה שווים על מכוניות? חשוב שתקראו את האותיות הקטנות
בימים אלה החלו יבואני הרכב לשחרר מכוניות ממכס בגלל שער הדולר הנמוך ולחץ ניכר להוצאת מכוניות מהנמלים, דבר שיצר גל מבצעי מלחמה. חלק מהיבואנים מציעים הטבות, מבצעים והנחות, וחלקן באמת משתלמות - אך חשוב לקרוא את האותיות הקטנות לפני שתרוצו לרכוש רכב

בימים אלה מתרחש בשוק הרכב הישראלי מה שניתן להגדיר כ"התעוררות מלאכותית" בעידוד יבואני הרכב: מדינת ישראל עדיין נמצאת במלחמה, אבל השבוע החלו היבואנים לשחרר מכוניות ממכס בגלל שער הדולר הנמוך ולחץ ניכר של חנ"י (חברת נמלי ישראל) עליהם להוצאת מכוניות מהנמלים. 

הדבר יצר גל השקות דגמים חדשים בישראל וכן גל "מבצעי מלחמה" - כלומר, מהלכי מכירה שמיועדים לנטרל חששות קונים עם מבצעים, הטבות והנחות שמטרתן לייצר אצל הקונים מצב של "חיסול אי ודאות". הדרכים מגוונות: חלק מהיבואנים מציעים פריסת תשלום של החודשים הראשונים על היבואן, חלק מציעים ללקוחות לשלם רק בעוד כמה חודשים, אחרים מציעים ללקוחות להחזיר את הרכב מתי שיבוא להם. 

"על הנייר" שלל המבצעים נראים אטרקטיביים וחלקם אכן כאלה, אך במקרים כאלה חשוב לבדוק את האותיות הקטנות של מבצעי המלחמה ולא להתפתות לכל עסקה. כך, מבדיקת "כלכליסט" של כמה ממבצעי היבואנים שפורסמו לאחרונה עולה כי יש לא מעט מידע שחשוב שהלקוח יבדוק לפני ביצוע עסקה. מידע זה אינו הופך את העסקאות ללא חוקיות או לא מומלצות, כל לקוח יכול לבחור בהתאם ליכולותיו ובהתאם למצבו (לדוגמה כיום יש לקוחות שמכוניתם נהרסה על ידי טילים שחייבים מכונית מידית), אך האותיות הקטנות חשובות ולעתים מה שמצוין בהן יכול להיות לשון מאזניים בין עסקה כדאית לעסקה שמגלים בדיעבד את חוסר האטרקטיביות שלה.

לדוגמה כלמוביל, יבואנית מיצובישי ויונדאי, יצאה השבוע במבצע הכולל הנחות על מספר נאה של דגמים ובמסגרתו "ניתן יהיה לרכוש כל רכב של כלמוביל ממותגי יונדאי,מיצובישי ו-ORA ולהחזירו לחברה מחלוף 3 חודשים מעת ביצוע ההזמנה ועד שנה ממועד עליית הרכב לכביש, במידה ומתחרטים מכל סיבה שהיא". מבדיקת תקנון המבצע של כלמוביל המתפרסם על ידי היבואנית עולה כי ניתן להחזיר את הרכב לכלמוביל רק אם הוא "ללא נזק, תאונה, פגיעה או ליקוי כל שהוא". אם יש ליקוי, כלמוביל תהיה רשאית להפחית את מחירו מה שנחשב הוגן גם בשוק, אך מעבר לכך מצוין בתקנון כי: "כנגד העברת הבעלות תשולם ללקוח תמורה בשיעור של 95% ממחיר הרכב לפי מחירון בסיס של רכב משומש לוי יצחק תקף לאותו חודש בו הוחזר הרכב, ללא תוספות כלשהן -לרבות אי תוספת בשל תחשיב מועד עלייה לכביש, קילומטראז', יד וכו'- אך כפוף להפחתת קילומטראז' לפי טבלת ההפחתות הרלוונטית במחירון לוי יצחק". כלומר, לקוח שנסע מעט לא יקבל תמורה, לקוח שנסע הרבה יקבל קנס והמחיר בו הרכב יימכר חזרה לכלמוביל אינו המחיר המלא. יודגש כי במכירה למגרשי טרייד אין הפחתה ממחיר המחירון היא לגיטימית, אך מדובר במידע שלקוחות צריכים לדעת טרם ביצוע העסקה - כי אם לדוגמה תחול בשוק התעוררות אחרי המלחמה יהיה ניתן להשיג על הרכב מחיר יותר טוב בשוק החופשי.

קבוצת קרסו (כיום נקראת "פריסבי") מציעה ללקוחות מבצעי "שלושה חודשים עלינו". כלומר, לקוחות החברה שיקנו מכונית חדשה בתוכנית תשלומים יזכו לשלושת החודשים הראשונים "מתנה" מהיבואנית. בתקנון החברה מתברר כי גובה התשלום שהיבואנית תכסה על חשבונה מוגבל ל-2,000 שקל. על התשלום הכללי, מדגישה היבואנית בתקנון יתווסף אחוז מגובה ההלוואה, וכן 350 שקל ודמי גביה חודשיים בגובה 2.1 שקל. לאחר חיפוש באתר נחשף כי מדובר בריבית שנתית קבועה של 6.5% צמודה למדד המחירים לצרכן. כלומר, מדובר בריבית שבכל מקרה דורשת מהלקוח להוציא מכיסו בסך הכל הכללי סכום שעולה על "תשלומי המתנה". לא מדובר כאן בפרקטיקה שאינה מקובלת או אינה חוקית, אך במקרים כאלה כדאי לבדוק האם ניתן לקבל הלוואה זולה יותר מהבנק ולהמיר את שלושת חודשי המתנה להנחת מזומן. 

גם בלובינסקי יצאו במבצע המיועד להיטיב עם מי שמכוניתו נהרסה במלחמה ובמסגרתו תאפשר היבואנית ללקוחות שרכבם נפגע להשתמש בהחזר הכספי כמקדמה לרכישת רכב חדש – ואת יתרת הסכום הלקוחות יוכלו לשלם החל משלושה חודשים לאחר המסירה. מתקנון המבצע עולה לדוגמה שההשתתפות מותרת לכל ישראלי שגילו מעל 18, אבל אם הנהג הוא בן פחות מ-24 הוא לא יוכל לקבל הטבות בביטוח. המבצע תקף לכל מי שמחזיק בידו אישור של מס רכוש על השבתת רכבו ולפי התקנון "השלמת עסקת רכישת הרכב כפופה לתשלום מלוא מחיר הרכב במזומן במהלך תקופת המבצע". כלומר, כל מי שעלול להיקלע לבעיות מול מס רכוש מסיבה כלשהי עלול להיתקל בבעיה אחרי ששילם את מחיר הרכב במזומן. עוד מצוין כי: "ככל שלא שולמה מלוא התמורה בתוך התקופה המוגדרת בטופס הזמנת רכב הרי שלחברה שיקול הדעת הבלעדי להחליט כי ההטבות המוענקות במסגרת המבצע תתבטלנה". גם כאן, לא מדובר בפעולה שאינה חוקית או לא הגיונית, אך מדובר במצב בו מן הראוי שהלקוחות יבדקו היטב את האותיות הקטנות.

Support Ukraine