רשות ההגבלים: תחנות הדלק הקטנות זולות במחירי הסולר

לפני 6 שנים, חודשיים - 29 דצמבר 2017, גלובס
רשות ההגבלים: תחנות הדלק הקטנות זולות במחירי הסולר
במסגרת שימוע ציבורי לבחינת הסרת הפיקוח על מחירי הבנזין, ציינה רשות ההגבלים העסקיים כי בשוק הסולר, שאינו מפוקח, 4 תחנות הדלק הגדולות לא נגררות לתחרות . לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי הרשות שוקלת להמליץ על הסרת הפיקוח גם מהבנזין

פערי המחירים בשוק הסולר בין תחנות הדלק השונות גבוהים יותר מאשר בשוק הבנזין, כאשר חברות הדלק הקטנות מציעות מחירים נמוכים משמעותית מארבע הגדולות. כך עולה מפרק בנושא הסולר שמפרסמת היום הרשות להגבלים עסקיים לשימוע ציבורי. פרק הסולר נכלל בדוח הבנזין שפורסם אף הוא לשימוע ציבורי.

ברשות ההגבלים הוחלט להאריך את התקופה לקבלת הערות הציבור על הדוח המלא עד סוף ינואר.

"גלובס" חשף לאחרונה כי ברשות ההגבלים העסקיים שוקלים להמליץ על הסרת הפיקוח על מחיר הבנזין (המדינה קובעת לבנזין מחיר מרבי), זאת מתוך הנחה שהגברת התחרות תביא להוזלת המחיר לצרכן.

מחיר הסולר בישראל אינו מפוקח, בניגוד למחיר הבנזין, ולפי בדיקת הרשות להגבלים בשונה משוק הבנזין, נראה כי קיימת תחרות מסוימת בקרב ארבע חברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול, דור אלון), אך תחרות זו פחותה בעוצמתה מאשר התחרות בינן לבין חברות קטנות. הרשות מצאה כי תחנות של חברות קטנות מציעות בממוצע מחירים נמוכים משמעותיות מארבע החברות הגדולות ובפערים גדולים יותר מאשר בבנזין.

בנוסף, נמצא כי במקומות בהם יש נוכחות של מתחרה קטן מחירי הסולר נמוכים יותר גם בתחנות המשויכות לחברה גדולה. הממצאים מתייחסים לפלח השוק של לקוחות מזדמנים, בשונה מלקוחות שרוכשים סולר על-פי הסכמים ארוכי טווח.

ברשות מעריכים כי הסבר נוסף להבדל בין שוק הסולר לשוק הבנזין, מלבד היעדר הפיקוח, הוא כי "לקוחות מזדמנים של סולר כוללים קהל גדול יותר של נהגים בעל שעות נהיגה ארוכות במיוחד (כגון נהגי מונית ונהגי משאיות פרטיות) וכפועל יוצא בעלי רגישות גבוהה יותר למחיר הסולר, בהשוואה לרגישות לקוחות מזדמנים של בנזין למחיר הבנזין".

Support Ukraine