אחרי שנת שיא בתאונות קטלניות לרוכבי אופנועים וקטנועים, עם עלייה של יותר מ-25% בהרוגים ל-86 בני אדם, ב-2021 יוצאת סוף סוף לפועל התוכנית הממשלתית לקורסי הכשרה לרוכבים.
חברת פרו ריידינג של כפיר לוי זכתה במכרז הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להפעלת הכשרה לרוכבי דו גלגלי, בה ישתתפו למעלה מ-200 רוכבים. במהלך ההכשרה ילמדו הרוכבים להימנע מכניסה למצבי סיכון.
במסגרת ההכשרה ילמדו המשתתפים על סמך מודלים מבוססי מחקר, כיצד להימנע מכניסה למצבי סיכון במהלך הרכיבה. ההשתתפות בהכשרה תעלה 400 שקל, ובנוסף ידרשו הרוכבים להפקיד "דמי רצינות" בגובה 850-1,100 שקל, שיוחזרו להם לאחר סיום הקורס והשתתפות במחקר המלווה. קורסי רכיבה מתקדמת עולים בדרך כלל לציבור כ-1,000-2,000 שקל.
הקורס לא יתמקד בהיחלצות ממצבי סיכון כמו החלקה או חמיקה ממכשול ברגע האחרון, אלא בפיתוח היכולת של הרוכב לנתח את המצב בכביש ולזהות מראש מצבי סיכון שיש להימנע מכניסה אליהם.
הרוכבים שישתתפו בפיילוט שיחל אחרי חג הפסח, ייקחו חלק בהליך ההכשרה באחד משני מסלולים: מסלול פרימיום - מסלול ארוך (20.5 שעות) שיתפרס על פני שני ימי לימוד ותרגול, ומסלול בייסיק - מסלול קצר (13 שעות) שיארך יום לימוד ותרגול מרוכז. בשני המסלולים יחזרו הרוכבים לשני תרגילים נוספים באורך של שעתיים וחצי כל אחד שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי ההכשרה. כדי להתאים את הלמידה לכל רוכב, יידרשו המשתתפים להגיע עם אופנוע או קטנוע.
התוכנית תכלול ניתוח טעויות נפוצות ביישום התגובה לסיכון. הבולטות מבין טעויות אלו הן טעויות בבלימה, שגיאות בהאצה ושגיאות בהיגוי ובהטייה ובסטיות. ימי ההכשרה יכללו בעיקר תרגול מעשי וכן צפיה בסרטונים, למידה עיונית, ניתוח מקרים, הדגמה של מדריך רכיבה.
במסגרת הפיילוט, המשתתפים ידרשו למלא מספר שאלונים, בנקודות זמן שונות בקורס, לטובת מחקר אשר ילווה את הקורס. ממצאי המחקר יסייעו לרלב"ד ולשותפיה במשרד התחבורה בגיבוש המדיניות הממשלתית ביחס ללימודי הרכיבה ולהכשרות תקופתיות לרוכבים. הצלחה של הפיילוט בשיפור כישורי הרוכבים חיונית להצלחת הניסיונות להביא את הממונה על הביטוח לאשר הנחה בביטוח החובה היקר לבוגרי קורסים כאלה, כדי לעודד אותם לעבור אותם.
רוכבי אופנוע מעורבים בתאונות קטלניות פי 11 מחלקם בנסועה, והם בסיכון גבוה פי 15 להיות מעורבים בתאונה חמורה בהשוואה לרכב פרטי", אומר שניר זיידל, מנכ"ל הרלב"ד בפועל. "בשנים האחרונות אנחנו רואים מעורבות הולכת ועולה של רוכבים בתאונות חמורות במקביל לעלייה ניכרת במספר הכלים הדו גלגליים שעולים לכבישי ישראל. למעלה משליש מהתאונות בהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות ולכן אנו רואים בהכשרת הרוכבים לתפיסת הסיכון כלי חשוב לצמצום היפגעות הרוכבים לצד הסברה, שיפור תשתיות, ואכיפה כלפי עברייני תנועה".