תאונות דרכים במגזר הערבי - פי 10 יותר הרוגים לעומת המגזר היהודי

לפני 6 שנים, 10 חודשים - 3 מאי 2017, Walla!
תאונות דרכים במגזר הערבי - פי 10 יותר הרוגים לעומת המגזר היהודי
כך על פי נתונים של הרשות הלאומית במסגרת דיון שעסק בקטל בדרכים בקרב האוכלוסייה הערבית. מוחמד ברכה: "עוני משליך גם על איכות הרכבים. הנהגים במגזר מגיעים מהעבודות השחורות, הקשות, שמעייפות ומקשות על ריכוז בנסיעה"

אחוז ההרוגים בתאונות דרכים בקרב המגזר הערבי גבוה פי 10 בהשוואה לאוכלוסייה היהודית, כך עולה היום (רביעי) על פי נתונים שדיווחה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, במסגרת דיון שנערך בכנסת שעסק בסוגיות בטיחות בדרכים בחברה הערבית. הישיבה התכנסה למציאת פתרונות לצמצום תאונות הדרכים בקרב המגזר הערבי נוכח שיעור הנפגעים הגבוה ביחס לחלקם באוכלוסייה הכללית.

יו"ר, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, גיורא רום: "ממוצע ההרוגים הולכי הרגל מקרב כלל ההרוגים בתאונות דרכים במדינות האיחוד האירופי עומד על 22 אחוזים, אצלנו זה 30 אחוז, מרביתם דווקא במגזר היהודי. בחברה הערבית יש כ-40 עד 50 הרוגים בשנה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסייה... מספר הילדים הערבים מהווה 25 אחוז מכלל הילדים בישראל אך 60 אחוז מסך ההרוגים בקרב ילדים הם ערבים, הסיכוי של ילד ערבי להיהרג בדרכים הוא בין פי 10 לפי 15 מילד יהודי" הוסיף רום וציין כי אחוז חגירות חגורות הבטיחות במגזר היהודי עומד במגזר היהודי על 96.3 אחוז מול כ-60 אחוז בלבד במגזר הערבי".

ח"כ עבד אלחכים חאג` יחיא, העיר כי שמח שהנושא זוכה לטיפול. לדבריו, הישובים הערביים נטולי תכנית תנועה מסודרת ואין יד מונעת בסביבה. "אנחנו גם רוצים אכיפה בכל מקום, כיום על כל מבצע יש הודעות אזהרה בוואטסאפ בקבוצות". לדבריו הוסיף גם זיאד דגש, ראש המועצה המקומית מג'אר: "זו מדינה בתוך מדינה. המגזר מוזנח, מכל הבחינות. הבעיות נובעות משנים של התעלמות מהישובים במגזר, שנים על שנים נסללים כבישים ללא תכנון...אנחנו גם אשמים, גם הפקרנו, ראשי הרשויות לדורותיהם".

במשטרת התנועה ערים לתופעות המסוכנות במגזר הערבי ומצביעים על מספר יוזמות: "אגף התנועה מקיים מיקוד מאוד ספציפי במוקדים מסוכנים. ישנם מבצעים לאכיפה גלויה וסמויה על מנת להדגיש את יכולת ההרתעה שלנו. אנחנו משנים פעילות, נכנסים בצורה אקראית ומשתנה, זזים ממקום למקום בתדירות גבוה בשונה מהעבר. בנוסף בתחנות שמוקמות בישובי המגזר ישנם מראש שוטרי תנועה בתוך רשויות ערביות שזה ייעודם", כך אומר נצ"מ אלברט אסרף מאגף התנועה.

משתתפי הוועדה הסכימו ביניהם כי קיים צורך דחוף בהגדלת התקציב לשיפור המצב במגזר הערבי, אך נראה שזהו תהליך מורכב המחייב טיפול בכמה חזיתות במקביל. "הטיפול לא רק תעבורתי ולא רק בטיחותי אלא הרבה יותר רחב. צריך לשאול מה הקילומטרז' שעושה האזרח הערבי לעומת היהודי – לעבודה, לקבלת שירותים ציבוריים, עוני משליך גם על איכות הרכבים. הנהגים במגזר מגיעים מהעבודות השחורות, הקשות, שמעייפות ומקשות על ריכוז בנסיעה. רב נהגי המשאיות הם ערבים. תאונות החצר של דריסת ילדים הם בשל העדר חניונים מסודרים, מדרכות", כך מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של המגזר הערבי.

אכרם סרור, ראש אגף מעקב ובקרה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "החלטנו לבנות תוכנית לאומית רב מערכתית שתטפל באפיוני האוכלוסייה הערבית, אנחנו מזהים 3 קבוצות בסיכון: גילאי 17 עד 24, שם מול כל נהג יהודי שנהרג נהרגים 10 במגזר הערבי, נוסעי רכב בגילאי 5 עד 19 שם מול כל נוסע במגזר היהודי נהרגים 7 במגזר בשל אי חגירת חגורות, בעיה שהביאה ל-15 אחוז מההרוגים אשתקד. בקרב הולכי רגל בגילאי 0 עד 4, שם על כל פעוט במגזר היהודי נהרגים 20 במגזר הערבי".

Support Ukraine