הטבת משרד התחבורה לרכבים משומשים נמוכה משהבטיח

לפני 6 שנים, 10 חודשים - 20 יוני 2017, כלכליסט
הטבת משרד התחבורה לרכבים משומשים נמוכה משהבטיח
לפי ההוראות שפרסם משרד התחבורה, בחלק מהמקרים גובה ההטבה יעמוד על פחות מ־1,500 שקל, מה שעלול להפוך את התקנת מערכות הבטיחות ללא משתלמת עבור הנהגים. כמו כן המערכות שיותקנו ברכבים משומשים לא יוכלו לעבור מרכב לרכב

מערכות הבטיחות שיותקנו ברכבים משומשים לא יוכלו לעבור מרכב לרכב, לא יהיה ניתן לכבות את המערכות, ההטבה שתתקבל בשל התקנת המערכת תתבטל במידה שהרכב יימכר, ובניגוד למה שנאמר בעבר, גובה ההטבה במקרים מסוימים יהיה נמוך מ־1,500 שקל. כך עולה מתוכנה של הוראת הנוהל שפרסם משרד התחבורה המסדירה את כל היבטי התקנת מערכות בטיחות ברכבים משומשים.

בשנת 2015 הודיע משרד התחבורה על תוכנית שאפתנית להתקנת מערכות בטיחות ברכבים משומשים. לפי עיקרי התוכנית, ברכבים שעלו על הכביש משנת 2000 ומעלה יותקנו מערכות בטיחות הכוללות בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל. ביצוע התוכנית התעכב עד אוגוסט אשתקד, אז נמצא לה מימון וגם הוסרה הדרישה למערכת זיהוי הולכי רגל עקב חשש מעלויות גבוהות של המערכות.

לפי משרד התחבורה, עלות התקנת המערכת תוחזר לאזרחים באמצעות הטבה שתינתן בדמי הרישוי השנתיים בגובה של 1,500 שקל. תקציב התוכנית ל־2016–2018 עומד על 60 מיליון שקל.

מלשון הוראת הנוהל עולה כי קיימים גם לא מעט סייגים ומגבלות שיחולו על מי שיבחר להתקין את המערכות. כך לדוגמה מופיע בהוראת הנוהל סעיף האוסר במפורש על העברה של המערכת מרכב לרכב. עוד עולה מנוסח הוראת הנוהל שההחזר עבור התקנת המערכת לא בהכרח יעמוד על 1,500 שקל שיוחזרו על פני שלוש שנים, כפי שהצהיר בעבר משרד התחבורה. הוראות המשרד מדגישות כי במידה שההטבה שתינתן לרכב משומש תייצר מצב שבו סכום עלות הרישוי השנתי יעמוד על 10 שקלים או פחות, מה שיקרה ברכבים שבהם עלות הטסט השנתי עומדת על 710 שקל או פחות, אזי בעל הרכב לא יהיה זכאי לקבל את ההטבה במלואה — וההטבה גם לא תועבר משנה לשנה.

ממשרד התחבורה נמסר: "לפי הנוהל לא ניתן לכבות את המערכת. בשונה מהנוהל הקיים לגבי כלי רכב חדשים, בכלי רכב ישנים לא נקבע איסור טכני להעברת המערכות מרכב לרכב. אך נקבע כי ההטבה באגרה תינתן פעם אחת בלבד ורק על מערכות חדשות. לאחר שהמערכת נקנתה והרכב הוגדר כזכאי להטבה באגרת הרישוי, ניתן יהיה להעביר את המערכת לרכב אחר אך לא תינתן על אותה מערכת הטבה נוספת באגרת הרישוי לרכב הבא שבו תותקן המערכת. כדי להימנע מכפל הטבה. באשר למתן ההטבה, ההחזר החלקי של עלות המערכת יבוצע באמצעות הפחתת אגרת הרישוי השנתית ויתפרס על פני שלוש שנים. זאת כדי להימנע מפריסת ביצוע ההחזר על פני שנים רבות יותר. לגבי כלי רכב הזכאים גם היום לאגרת רישוי נמוכה מ־710 שקל, יינתן החזר שנתי בגובה נמוך יותר, כך שהאגרה המינימלית שתשולם על ידם לא תפחת מ־10 שקלים".

Support Ukraine