החורף מגיע: אלו התקלות הנפוצות ביותר במכוניות

לפני 5 שנים, 5 חודשים - 27 נובמבר 2018, Walla!
החורף מגיע: אלו התקלות הנפוצות ביותר במכוניות
התנעות בוקר קשות, מים שחודרים לפנסים, אתגר האחיזה של הצמיגים - אלו ואחרים הם חלק מהתופעות עמן מתמודדות המכוניות שלנו בחורף. בדקנו את שכיחות התקלות שבהם אתם עלולים להיתקל

החורף לא משפיע רק עלינו האנשים, אלא גם על המכוניות שלנו והמערכות שלהן. בין אם אלו גשמים חזקים, כבישים רטובים, טמפרטורה נמוכה ועוד. אנחנו נעזרים ביוסי בן שפרוט, מרשת מוסכי "בוש קאר סרוויס" כדי להבין מהם הרכיבים המועדים ביותר לתקלות בחורף. כמו גם איך להתמודד עמם. את התקלות השונות דירגנו בסולם של 1 עד 5 כאשר 1 הוא רמת שכיחות נמוכה מאוד ו-5 היא רמת שכיחות או חשיבות גבוהה.

מצברים

בחורף סובלים מצברי הרכב מטמפרטורות סביבה נמוכות וככל שהטמפרטורה נמוכה יותר כך השפעתה השלילית על המצבר גדולה יותר. בטמפרטורה של מתחת ל-10 מעלות צלזיוס עלולים מצברים חלשים להיכשל בהתנעת מנוע הרכב. הוסיפו לכך את העובדה שלשמן המנוע יש צמיגות גבוהה יותר בטמפרטורה נמוכה וקיבלתם עוד גורם עומס המקשה על סיבוב גל הארכובה וההנעה בחורף. זו תופעה העלולה להתרחש כהרף עין עם ירידה משמעותית של הטמפרטורות. לעיתים ניתן להבחין במצבר חלש בעת התנעת המנוע, סיבוב המנוע יהיה ארוך יותר, לא רציף ולעיתים ילווה בעמעום של האורות בלוח המחוונים. במידה ותבחינו בתופעה זו או ברעש התנעה שונה מהרגיל מומלץ להיכנס למוסך לבדיקת המצבר.

מדד: 5 - נפוץ מאוד

מתזי מים לשמשה קדמית נחשבים כאביזר בטיחותי המסייע לשדה הראיה דרך השמשה הקדמית. חשיבותם גבוהה עוד יותר בייחוד בחורף כאשר הדרכים מוצפות ומלאות במשקעי חול ולכלוך וכלי הרכב מתיזים בוץ ורסיסים מים על השמשה הקדמית. ניגוב השמשה הקדמית מצריך שטיפתה במים נקיים בעזרת מתזי המים. מתזים סתומים או חוסר מים במיכל המתזים יגרום להקטנת שדה הראיה וירידה בבטיחות הנסיעה. כמו כן שחיקה מהירה ולא רצויה של להבי המגבים.


המלצה: לפני תחילת החורף חשוב לבדוק את תקינות המתזים ותיקונם במקרה של סתימה. ניתן לפתוח אותם באמצעות סיכה, או למטיבי לכת. פירוק שלהם והשרייה ללילה בחומץ שיסיר גם אבנית המצטברת בפיות.

מדד: 4 - די נפוץ

ניקוז מים

במכונית שלנו, ממש כמו בבית יש מרזבים, שתפקידים לנקז את המים ולא לאפשר להם להיאגר במכונית. במהלך חודשי הקיץ, חתיכות עלים, או אפילו אבק ולכלוך אחר עלול להצטבר באותם פתחי מרזבים ולסתום אותם. התוצאה במקרים קיצוניים עלולה להיות יצירת "בריכות" של מים שעלולות לגרום לחלודות באותם מקומות.

המלצה: בדקו בספר הרכב או עם מרכז שירות היכן המרזבים של המכונית שלכם ובדקו את התקינות שלהם.

מדד: 2 - לא נפוץ

מגבים

בחודשי הקיץ השימוש במגבים מועט חום וקרינת שמש עלולים לייבש את להבי המגבים ולגרום לעיוות המגב עד כדי הקטנת איבוד שטח המגע עם השמשה. בתקופת הקיץ כאשר משתמשים במגבים על שמשה מלוכלכת באבק וחלקיקי חול נשחקים להבי המגבים ומשאירים סימנים על שמשת הרכב. לאור זאת חשוב לציין כי המגבים הם אביזר בטיחותי ולפני תחילת העונה הגשומה רצוי להחליף את המגבים לקבלת שדה ראייה נקי.

המלצה: לפני תחילת החורף חשוב לבדוק את תקינות המגבים.

מדד: 4 - די נפוץ

בלמים

בתקופת החורף נוצרות שלוליות ומתנקזים מים למקומות נמוכים בכביש. נסיעה בתוך שלוליות גורמת להרטבת רפידות הבלמים וכל מכלולי הבלמים העלולה להקטין את יכולת הבלימה של הרכב. יש לצפות שכניסה לתוך שלולית תוך כדי נסיעה עלולה להסיט את הרכב מכוון נסיעתו. במידה ונדרשת נסיעה ממושכת בשלוליות רצוי מדי פעם ליבש את הבלמים על ידי לחיצה עדינה על דוושת הבלם המצמידה מעט את רפידות הבלם מייבשת את צלחות הבלם ומשפרת את בטיחות הנסיעה.

מדד: 3 נפוץ יחסי

עדשות פנסים קדמיים/אחוריים

בחודשי החורף עלולים פנסי הרכב להתמלא במים או אדים עקב הגשמים העזים והלחות הגבוהה. נוכחות של מים בפנס עלולה לגרום לשריפת נורת הפנס ואף לגרום קצר חשמלי.
את המים מומלץ לנקז ולבדוק את סיבת חדירת המים לפנס כנראה עקב אטימה לקויה או גומייה חסרה בכיסוי הנורה. רצוי גם לבדוק את מידת שקיפות וניקיון עדשות הפנסים הראשיים. בתקופת הקיץ קרינת השמש גורמת לעדשות הפלסטיק המכסות את חלקו הקדמי של הפנס לדהות ולהפחית את יעילות הפנס בהארת הכביש בחודשי החורף החשוכים, דבר העלול להקטין את בטיחות הנסיעה ברכב.

מדד: 5 - נפוץ מאוד

צמיגים

צמיגים שחוקים עלולים לגרום לסכנה בטיחותית בעת בלימה על כביש רטוב או בתוך שלולית. כתוצאה מכך הרכב עלול להחליק עד לכדי אובדן השליטה של הנהג/ת . מערכות הבטיחות האקטיביות לדוגמה ABS ו-ESP מונעות איבוד שליטה על ההיגוי ועל נתיב הנסיעה של הרכב אך בעת פעולתן מורגשות רעידות ונשמעים רעשים חריגים המונעים את החלקת הרכב על משטחים חלקים. את תקינות הצמיגים מומלץ לבדוק כל השנה ובמיוחד לפני עונת הגשמים.

המלצה:
לבדוק את תקינות הצמיגים לפני תחילת החורף ולבצע בדיקת אוויר בצמיג בכל חודש.

מדד: 5 - נפוץ מאוד

מערכת המיזוג

הפשרת אדים מהשמשה הקדמית היא מרכיב בטיחותי של מערכת מיזוג האוויר ברכב. תקלה במערכת המיזוג והחימום תקשה על הפשרת האדים בשמשה הקדמית. כאשר טמפרטורת הסביבה נמוכה והרכב מחומם נוצרים אדים על השמשה המשבשים את שדה הראיה ועלולים לגרום לבעיה בטיחותית.

הפשרת האדים יעילה יותר כאשר מזרימים אוויר חם או קר ביחד עם פעולת מיזוג האוויר, שכן זו סופחת את הלחות באוויר ובכך מעלימה את האדים. במידה והמזגן אינו פועל כשורה מומלץ לפנות למרכז השרות לטיפול בתקלה במיזוג האוויר.

מלבד נקודה זו, כדאי להפעיל את מערכת המיזוג גם בחורף מדי פעם כדי למנוע היווצרות בקטריות בצינורות, אלו גורמות לריח רע מפתחי המיזוג.

הפשרת האדים בשמשה האחורית חשובה גם היא לבטיחות, תקלה חשמלי עלולה להפסיק את פעולתו של גוף החימום המותקן בתוך השמשה האחורית ומומלץ לטפל גם בנושא זה.

מדד: 4 - די נפוץ

Support Ukraine