עליית מס הקנייה תידחה או שהיבואנים ישלמו ביוקר?

לפני 5 חודשים, 3 שבועות - 30 אוקטובר 2023, כלכליסט
עליית מס הקנייה תידחה או שהיבואנים ישלמו ביוקר?
המלחמה יצרה דילמה חדשה בקרב יבואני הרכב: מצד אחד, לא משתלם להם כרגע לשחרר את רכביהן ממכס בשל שער החליפין הגבוה ובשל עליית מס הקנייה, אך מצד שני שטחי האחסנה שלהם הולכים ואוזלים. המדינה צריכה כסף, ועכשיו נותר רק לראות מי ימצמץ ראשון

אתמול (ש') דווח בתקשורת העולמית כי שש אוניות סיניות נמצאות בדרכן למזרח התיכון, אולם אלה לא נשאו עליהן מכוניות: לפי פרסומים זרים, מדובר ב"כוח המשימה ה-44" של הצי הסיני שמגיע כדי לפקח על הנעשה במזרח התיכון. 

זו כנראה הבעיה הכי קטנה של ענף הרכב הישראלי בימים אלה: בפועל, נותרו חודשיים ושבוע כדי להחליט מה לעשות עם עשרות אלפי מכוניות שצריך לשחרר ממכס, להחליט כמה מהן יידחו אם בכלל לשנה הבאה, לחשב את היקף השטחים שיש כדי לאחסן את המכוניות וגם להתמודד עם שערי המטבע. 

ב-1 בינואר ייכנס לתוקף מתווה חדש שבמסגרתו יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-20% ל-35%, והמס על רכב פלאג אין הייבריד מ-55% ל-83%. יבואני הרכב מייבאים ארצה בשלושת חודשי השנה האחרונים עשרות אלפי מכוניות, משחררים אותן בשבוע האחרון של השנה באמצעות תשלום מס הקנייה ומוכרים בשנה שלאחר מכן לציבור במחיר מס הקנייה החדש והיקר יותר.

בהסתמך על עליית מס הקנייה, בענף הרכב נשמעות הערכות לפיהן בארבעת חודשי השנה האחרונים יש צפי לייבוא של מעל 70 אלף מכוניות חשמליות ופלאג אין הייבריד - חלק גדול מהן מסין. לפי אותן הערכות, משלוחים עתידיים לישראל כבר בוטלו, אבל ליבואנים יש כעת בידיהם עשרות אלפי מכוניות שהן לא רק בלתי מכורות, אלא גם לא משוחררות ממכס כדי שניתן יהיה למכור אותן ביוקר בשנה הבאה, כשעליית מס הקנייה תיכנס לתוקף.

אולם, מכוניות תופסות מקום. הן תופסות את המקום הזה בנמלים, בשטחי אחסון ענקיים בשדות תעופה וגם בשטחי הערובה של יבואני הרכב. כדי להזיז מכוניות ממקום למקום צריך אנשי צוות ומוביליות, שהן משאיות שינוע רכבים. שני אלה אינם בנמצא כעת.

מכוניות שאינן משוחררות ממכס יכולות להמתין ב"שטחי ערובה" ("בונדד" בלשון הענף). לפי נתוני חברת נמלי ישראל (חנ"י), עד סוף החודש יגיעו לנמל חיפה שלוש ספינות רורו (נושאות רכב). זה לא מספר גבוה בכלל, ואילת, המשפך שאליו זורמות רוב הסיניות החשמליות, כלל לא מופיעה בתכנון לחודש זה. היקף שטחי האחסנה בנמל חיפה מוגבל, שטחי הערובה של יבואני הרכב נמצאים במרכז ויבואני הרכב תלויים במוביליות, שאין להן נהגים. לעת עתה לא ברור כמה רכבים יגיעו לישראל בנובמבר-דצמבר, אך דבר אחד ברור: הזמנות שהוקצו לישראל בוטלו.

ליבואני הרכב יש דרך להעביר מכוניות משטחי ערובה לכל שטח אחסנה אחר: לשלם את המסים. בשחרור שביצעו היבואנית בדצמבר אשתקד שווי המכוניות היה 5.1 מיליארד שקל. הכנסות המדינה ממיסוי היו 2.2 מיליארד שקל. השנה לפי הערכות יש יותר מכוניות ויותר הכנסות למדינה.

השאלה כעת היא מי ימצמץ ראשון. מדינת ישראל צריכה כסף. היבואנים יכולים לשלם עכשיו את מס הקנייה על המכוניות כדי להוציא אותן משטחי הבונדד, אבל רק אם ייכנסו למצוקה של שטחי אחסנה. בהתחשב בשערי המטבע הנוכחיים - שחרור רכבים כעת יהיה מאוד לא רווחי. מבחינת רשות המסים קיימות שתי אופציות: לקבוע שמס הקנייה על הרכב החשמלי יעלה ב-1 בינואר ולגרום ליבואנים לשלם מיליארדי שקלים בדצמבר, או לדחות את מועד הכניסה של הצעד החדש של המס הירוק בכמה חודשים – אבל גם לקחת סיכון כי לא ברור כמה מכוניות חשמליות ייובאו לישראל בשנה הבאה.

הסינים לא סתם שלחו לישראל אוניות מלחמה. יש להם אינטרסים למכביר במזה"ת ולשוק הרכב הישראלי יש מה להפסיד אם הסינים יחליטו שאנחנו לא בצד הנכון של חיבוקים עם ג'ו ביידן. מדובר כבר בשיקולים פוליטיים נרחבים שיחלחלו מתישהו לשוק, למשל בחתימה על הסכם סחר עם סין או אפילו בפגיעה ב"שמה הטוב" של ישראל בעיני הסינים כמדינה רבת יכולת ש"יודעת להעריך" את הטכנולוגיה של המכוניות הסיניות ולכן ראויה להנחות ותקציבי חדירה משמעותיים.

Support Ukraine