האם בעלי מכוניות חדישות יידרשו להשאירן מחוץ לבסיסי צה"ל?

לפני 3 שנים - 30 מרץ 2021, כלכליסט
האם בעלי מכוניות חדישות יידרשו להשאירן מחוץ לבסיסי צה"ל?
בצה"ל בוחנים את נושא פריצות הסייבר למכוניות; בצבא מוטרדים מהמצלמות ומתקני האיכון המותקנים בכלי הרכב, ומהאפשרות של שידור מידע מסווג מהבסיסים

בצה"ל החלו לאחרונה לבחון את ההשלכות של פריצות סייבר למערכות של כלי רכב חדישים. כך נודע ל"כלכליסט".

בדרך כלל, האקרים הפורצים למערכות של כלי רכב יכולים לקבל גישה למאגרי מידע השייכים לבעל הרכב או לגרום לתאונות דרכים; ההאקרים גם יכולים לגבות כופר מבעלי חברות השכרה או מבעל הרכב עצמו. ואולם בצה"ל מוטרדים מהעבודה שכלי רכב מודרניים מצוידים במצלמות ובמתקני איכון (כלומר GPS) וניתן לשדר באמצעותם מידע מהבסיסים.

האפשרות של פריצת סייבר לכלי רכב בישראל אינה דימיונית: בשנה שעברה הוכרז לראשונה בארץ ריקול לרכבים מתוצרת ג'יפ האמריקאית מחשש לפריצת סייבר העלולה להתבצע דרך מערכת המולטימדיה.

בכמה מדינות כבר ננקטו צעדים בתחום - ממשלת סין, למשל, אסרה על כניסת מכוניות טסלה לבסיסי צבא. 

יצוין כי בדומה לכל ציי הרכב הגדולים המצוידים במכוניות מודרניות, גם צי הרכב הצה"לי מצויד במכוניות חדישות, הן בליסינג והן ברכישה, העשויות להיות מצוידות במערכות שיפלו קורבן להאקרים. בעתיד הלא רחוק, עם חדירה מאסיבית יותר של רכבים בעלי יכולות אוטונומיות המסתמכים על יכולות צילום, הבעיה עלולה להחמיר.

מדובר צה"ל נמסר: "השיפור המתמשך במערכות בטיחות לרכב, ובהן צילום דרך, דיווח מיקום וקישוריות קבועה לאינטרנט, חיוני לשיפור הבטיחות בדרכים, ולצד זאת אכן חושף את הרכב וסביבתו לאיומים בתחום הסייבר ואבטחת המידע. צה"ל מבצע הערכת מצב מתמשכת לתיקוף האיומים המתפתחים ומגבש בהתאם מענים לשימור חופש הפעולה של צה״ל ושמירה על סודות המדינה".

Support Ukraine