שלושה ימי מירוץ, 100 מיליון שקל: הג'ירו מגיע לישראל

לפני 5 שנים, 10 חודשים - 4 מאי 2018, כלכליסט
שלושה ימי מירוץ, 100 מיליון שקל: הג'ירו מגיע לישראל
מירוץ הג'ירו ד'איטליה יוזנק בישראל במאי, לראשונה מחוץ לגבולות אירופה. פירוט נדיר של הוצאות ההפקה חושף את המנגנון המשומן של אירועי ספורט בינלאומיים, שהם מפגן ראווה גרנדיוזי יקר ומתוקשר, לא פחות משהם תחרות ספורטיבית קשוחה

ביום שישי, 4 במאי, מנקודה שטרם נחשפה בסמוך לעיר העתיקה בירושלים, יזנקו כ־80 רוכבי אופניים מהטובים בעולם לקטע הראשון במירוץ הג'ירו ד'איטליה (Giro d'Italia‏). זה יהיה קטע קצר, מירוץ נגד השעון שאורכו 10 ק"מ. למחרת יוזנק הקטע השני, שאורכו 167 ק"מ, מהגנים הבהאיים בחיפה, צפונה לעכו ומשם דרומה, דרך קיסריה, לכיוון תל אביב. הקטע השלישי והאחרון בישראל יתחיל ביום ראשון בבאר שבע, והרוכבים ינועו דרומה, דרך מצפה רמון עד אילת, לאורך 226 ק"מ. בתום שלושת ימי התחרות הראשונים של המירוץ (ה־Gran Partenza, "ההתחלה הגדולה") יחזרו הרוכבים והקבוצות שמלוות אותם לאיטליה להמשך המירוץ, שקו הסיום שלו ברומא.

הג'ירו ד'איטליה, "הג'ירו", הוא מירוץ אופני הכביש השני בחשיבותו בעולם אחרי הטור דה פראנס. זה אירוע הספורט היוקרתי ביותר שהגיע לישראל מאז ומעולם. בכל 100 שנות הג'ירו עד היום, מעולם לא יצא המירוץ את גבולות אירופה. מלבד איטליה, הוא התארח רק בהולנד, בלגיה, צפון אירלנד ודנמרק.

ההגעה שלו לארץ היא בראש ובראשונה בזכות השיגעון לדבר של סילבן אדמס, איש עסקים ופילנתרופ יהודי־קנדי בן 58, בנם של ניצולי שואה מרומניה, שב־2016 עלה לישראל. אדמס, רוכב אופניים חובב, זכה בין היתר בשתי אליפויות עולם לחובבים, בארבע מדליות זהב במשחקים הפאן־אמריקאיים ובעוד חמש כאלה במשחקי המכבייה. החלום שלו היה להביא לכאן את הג'ירו. "הכל מתאפשר בזכות סילבן", אומר דניאל בנעים, שקבוצת קומטק שלו מפיקה את האירוע. "את המשא ומתן עם הבעלים של הג'ירו התחלנו ב־18 מיליון יורו. בהמשך המחיר עלה, אבל סילבן אמר שהוא יממן. והיה צריך אותו גם כדי לשכנע את האיטלקים להוציא את הג'ירו מחוץ לאירופה, ועוד לישראל. הוא התעקש, והצליח. הכל בזכותו, ובזכות שיתוף הפעולה של הממשלה. הוא רוצה שהענף הזה יראה לעולם את ישראל המודרנית, הנורמלית".

לאן הולך הכסף?

מרגע שהתקבלה ההחלטה, היה צריך להתחיל לנהל פרויקט חסר תקדים בהיקפו בישראל. התקציב לשלושת ימי המירוץ הוא 23.4 מיליון יורו, וההערכות הן שיצמח ל־25 מיליון יורו. קצת יותר מ־100 מיליון שקל. למה דרושים 100 מיליון שקל לשלושה ימי מירוץ? לידי "מוסף כלכליסט" הגיע פירוט ההוצאות המדויק, והוא מספר את הסיפור של אירועי הספורט הבינלאומיים כיום, שהם מפגן ראווה גרנדיוזי מתוקשר לעילא, לא פחות משהם תחרות ספורטיבית קשוחה.

10.75 מיליון יורו הם התשלום הבסיסי ל־RCS Media Group, שמחזיקה בזכויות הג'ירו, עבור הבאתו לישראל. 7.5 מיליון יורו מתוכם הם תמורת הרישיון עצמו, וכ־3 מיליון נוספים מתחלקים בין קבוצות הרכיבה לרוכבים עצמם. 

2 מיליון יורו הם עלות ההפקה של צילומי הטלוויזיה. לדברי בנעים, "באירופה עלות ההפקה נמוכה ב־30%ֹ–40%, אבל בישראל, בעיקר בגלל ענייני שינוע של ציוד ודרישות שלנו, ההפקה יקרה בהרבה". אילו דרישות? למשל מסוק נוסף, מעבר לתקן של מסוק יחיד להפקה טלוויזיונית של מירוץ שגרתי. למה? "כדי שיטוס לצלם יותר נופים מישראל, מעבר לנופים שנראים בזמן המעקב אחר הרוכבים במירוץ".

1.2 מיליון יורו תעלה האבטחה, שבה יטלו חלק יותר מעשרת אלפים מאבטחים. הם יצטרפו לכ־3,000 שוטרים שאת עלותם תממן המדינה.

מיליון יורו הוא התקציב לקמפיין הג'ירו בישראל, ועוד חצי מיליון יורו ליחסי הציבור. "אנחנו נסגור את כביש החוף ביום שבת, וחלקים גדולים מערים ליום אחד", אומר בנעים. "ברור שיהיו אנשים שזה לא יתאים להם, ולכן המשימה שלנו היא להראות שהאירוע הוא אדיר עבור המדינה, ופתח לאירועים בינלאומיים נוספים".

אחת ההוצאות הכבדות ביותר היא הקמת נקודות הזינוק ונקודות הגמר של כל יום מירוץ. עלות הקמה של נקודת זינוק מוערכת ב־400 אלף יורו, ונקודת סיום בחצי מיליון יורו. בסך הכל 900 אלף יורו למירוץ. ומכיוון שיש שלושה ימים, ונקודות נפרדות כאלה יוקמו בירושלים, חיפה, תל אביב, באר שבע ואילת, עלותן הכוללת היא 2.7 מיליון יורו.

העלויות מכסות הקמת במות, אוהלים לספורטאים, סככות הצללה, מתחמי VIP, הופעות אמנים, אספקת חשמל ומים, הגברה ותאורה, מחסומים, קייטרינג ועוד, ממש כמו בהופעה של אמן בינלאומי בישראל. "באיטליה, כל עיר וכפר שעובר בהם המירוץ מתלבשים בוורוד, שהוא הצבע של הג'ירו", אומר בנעים. "בתי הקפה בוורוד, המפיות בהם ורודות, הכל בוורוד. אנשים יושבים ארבע שעות על גבעה רק כדי לנופף לשלום לרוכבים. כאן התרבות הזאת לא קיימת, אבל יהיו אירועים ממותגים מאוד, ובוורוד: מסיבות ענק איטלקיות־ישראליות, מתנות, פינוקים, והכל בנקודות הזינוק והסיום".

300 אלף יורו יושקעו במסלול המירוץ, בשיפוץ הכבישים, בניית כיכר באילת, מחסומים, גדרות, קשתות וגשרי מסלול מיוחדים.

800 אלף יורו יעלה אכסון הרוכבים והמשלחות ב־760 חדרי מלון במשך שמונה לילות, וגם שכירת חדרי מדיה, מרכזי שליטה ואירוח מסיבות עיתונאים.

השינוע מאירופה לישראל יעלה 780 אלף יורו, לרבות ארבעה מטוסי מטען לציוד ולאופניים וארבעה מטוסים להחזרת הצוותים לסיציליה, יעד ההמשך של הג'ירו.

270 אלף יורו יעלו כלי הרכב, בהם משאיות לקבוצות, מיניבוסים, משאיות שפים לבישול ומזון, רכבי תפעול והפקה, רכבי הנהלה, אופנועים לליווי במסלול המירוץ ומסוק כשירות VIP. "תזונה היא עניין רציני מאוד עבור הרוכבים", אומר בנעים. "הם מוציאים המון קלוריות, אוכלים המון לפני ואחרי המירוץ, והם רוצים את הפסטה שלהם עם הבשר שלהם והחזיר שלהם. זה לא תמיד מסתדר עם חוקי הכשרות במלונות בארץ. לכן השפים שלהם מגיעים לפה, ונפגיש אותם עם שפים ישראלים שיעזרו להם לבשל במלונות כשרים". 

650 אלף יורו יעלו המיתוג והשילוט הוורוד לאורך המסלולים, בערים ובכבישים הבין־עירוניים: יותר מ־270 ק"מ של שלטים, שחברות דפוס וגרפיקה ישראליות יפיקו.

חצי מיליון יורו יעלה אירוע הגאלה במגדל דוד בירושלים עם הנהלת הג'ירו ובכירי ממשלת ישראל, והוא יתווסף לעלות של 250 אלף יורו, שתכסה את ביקורי ההכנה של הצוות המנהל של הג'ירו.

וזהו, כמעט. עוד כמיליון יורו יעלו עובדי ההפקה עצמם, רישיונות שונים שיידרשו, מינהלות מול העיריות ורשויות התנועה, הביטחון, נמלי התעופה, המכס וכיוצ"ב. ועוד מיליון יורו הושארו "בצד" לכיסוי הוצאות בלתי צפויות. אדמס עצמו יממן 20 מיליון יורו מהתקציב הכולל, וממשלת ישראל תישא בעלויות של 5 מיליון יורו נוספים.

מה יוצא לנו מכל זה?

כדי לכמת את התועלת דרושים חישובי "אימפקט כלכלי" מורכבים, תיאורטיים בחלקם, שמבוססים על ההכנסות הצפויות למדינה ולעסקים, יחד עם הרווח שטמון בעצם החשיפה ובעלייה במספר התיירים. לפי חישובי חברת הייעוץ דלויט, צפויים להגיע לישראל כדי לצפות באירוע 10–12 אלף תיירים. האפקט הכלכלי שלהם הוא כ־14.5 מיליון יורו (9.1 מיליון יורו מתיירות פנים, והיתר מתיירות חוץ). "כמעט כל התשלומים שלנו הם לנותני שירות מקומיים", אומר בנעים. "רק המלונות כבר מקבלים 2.4 מיליון יורו, ונותני שירותים סביב התיירות עוד 1.2 מיליון. ומבחינת חשיפה, מדובר בחשיפה אדירה למאות מיליוני אנשים. משהו שלא היה בעבר. שעות על גבי שעות של ישראל בערוץ יורוספורט. המדינה הוציאה סכומים גבוהים מאוד על פרסום שלה כיעד תיירותי, וכעת היא מרוויחה חשיפה גבוהה בעשרות מונים באמצעות אירוח הג'ירו".

לפי דלויט, מספר הצופים הפוטנציאלים בשידורים הוא 350 מיליון איש, ושווי החשיפה לכ־16 שעות שידור מוערך ב־11 מיליון יורו. אליו יתווספו כ־2.7 מיליון יורו — שווי החשיפה בתקשורת הכתובה. בסך הכל מדובר על אימפקט של כמעט 30 מיליון יורו. "וחשוב לזכור שלא מדובר באירוע אחד וזהו", אומר בנעים. "עבור סילבן אדמס הג'ירו הוא רק חלק ממכלול השקעות שלו בחברה ובספורט. בחזון שלו יגיעו רוכבים ישראלים לג'ירו ולטור דה פראנס. הוא משקיע ב'סייקלינג אקדמי', קבוצת האופניים הישראלית, הוא מקים ולודרום (אולם מותאם לרכיבה) בהדר יוסף, שיהיה הראשון מסוגו במזרח התיכון. הוא משקיע במכון לחקר ספורט. אחרי שסגרנו את החוזה עם RCS נכנסנו לפגישה עם טור דה פראנס, ששמעו שהג'ירו יגיע לישראל והתחילו גם לרחרח. פתחנו חריץ קטן לטור דה פראנס בישראל ב־2020".

Support Ukraine