מדבקת הטסט מתבטלת - אך החתמת הנייר נשארת

לפני שנתיים, 5 חודשים - 22 יוני 2022, כלכליסט
מדבקת טסט
מדבקת טסט
על אף שמשרד התחבורה יוותר בקרוב על מדבקת הטסט השנתי, מתברר כעת כי חותמות הכשירות של בוחני הרכב עדיין יצטרכו להופיע ברישיון הנייר, זאת למרות שבעלי מכוניות אינם מחויבים לשאת את רישיון הנהיגה או רישיון הרכב עמם. משרד התחבורה מסביר: "הדפסת הרישיון והחתימה של מכון הרישוי משמשת כגיבוי למקרה של תקלה במערכת המחשוב"

בתחילת החודש דווח כי משרד התחבורה יוותר בקרוב על מדבקת הטסט השנתי אשר מעידה על כשירות הרכב. אולם כעת מתברר כי חותמות הכשירות של בוחני הרכב, שהמדבקה היא תוצר ויזואלי שלהן, עדיין יצטרכו להופיע ברישיון הנייר הפיזי - כך עולה ממסמכים של המשרד.  

כיום על פי חוק, כל מכונית שנוסעת בכבישי ישראל שגילה הוא מעל שלוש שנים חייבת להגיע פעם בשנה לבצע מבחן רישוי, כלומר טסט. מכוניות חדשות יותר לא מחויבות לבצע את מבחן הרישוי הפיזי, אבל בעליהן צריכים לשלם מדי שנה את אגרת הרישוי. כיום, עם תום מבחן רישוי תקין, מונפקת לבעל הרכב חותמת כשירות ברישיון הרכב, ואליה מוצמדת מדבקת הטסט הצבעונית. כאשר הרכב עובר את מבחן הרישוי, הנהג מצמיד את ספח המדבקה (אשר נושא מספר סידורי) לרישיון בצמוד לחותמת הכשירות - ואת המדבקה עצמה מצמיד הנהג לחלון.

לביטול החובה להדביק את המדבקה יש סיבה הגיונית: לפי מסמכי משרד התחבורה, "כיום נתוני כלי הרכב, לרבות המידע אודות מעבר מבחן רישוי בהצלחה ותוקף רישיון הרכב, זמינים באופן מקוון ובזמן אמת לגורמים הממשלתיים הנדרשים, ולכן מתייתרת חובת הדבקת תווית בחלון הקדמי של הרכב שבה יצוין החודש לחידוש רישיון הרכב". 

אבל כאמור, דווקא החובה להחתים את הניירת נותרה, וזאת אף על פי שמאז 2018 בעלי מכוניות בישראל כלל לא מחויבים לשאת את רישיון הנהיגה או רישיון הרכב עמם.

העובדה שבמשרד התחבורה מורים להמשיך בנוהל ההחתמה הפיזי עשויה אולי לרמוז על כך שאין דרך להעביר את המידע שמתקבל ממכוני הרישוי למאגרים הדיגיטליים של מדינת ישראל, אך לא כך הדבר: לפי אותם מסמכים של משרד התחבורה, במקביל להחתמת הניירת הפיזית הבוחן במכון הרישוי "יחתים את רישיון הרכב בחותמת כשירות לתנועה וידווח באמצעים המקוונים לרשות הרישוי על מעבר מבחן הרישוי התקופתי".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מערכת המחשוב של מכוני הרישוי משדרת נתונים למשרד התחבורה אודות מעבר כלי רכב את מבחני הרישוי השנתיים. הדפסת הרישיון והחתימה של מכון הרישוי, המעידה כי הרכב עבר את הטסט בהצלחה, משמשת כגיבוי למקרה של תקלה במערכת המחשוב של מכוני הרישוי. בנוסף, נמצא כי רישיון הרכב, החתום על ידי מכון הרישוי, משמש לצרכים שאינם תעבורתיים, כדוגמת צורכי שכר. הותרת דרישת החתימה של מכון הרישוי על רישיון הרכב אינה מהווה נטל רגולטורי כבד, אולם יש לה תועלת רבה, ולכן היא נותרה בעינה. הנטל הרגולטורי העיקרי בטסט היה מדבקת הרישוי, שמתבטלת בתיקון החקיקה".

Support Ukraine