כרית האוויר של טאקטה הרגה עוד נהג. האם גם אתם בסכנה?

לפני שנה, 4 חודשים - 14 דצמבר 2022, Walla!
כרית האוויר של טאקטה הרגה עוד נהג. האם גם אתם בסכנה?
משרד התחבורה האמריקאי קבע שנהג הונדה אקורד הוא הקורבן ה-30 בעולם לכשל שגורם לחלקיקי מתכת לעוף לעבר נוסעים ב-300 קמ"ש. 100 מיליון מכוניות בעולם כבר זומנו למוסך: כך תדעו אם גם הרכב שלכם עלול לסכן אתכם

נהג הונדה אקורד הוא הקורבן הרביעי המאומת השנה בארה"ב לכריות האוויר הכושלות של טקאטה היפנית.

האיש נהרג עוד בפברואר בתאונת דרכים בבאולינג גרין, קנטאקי, אולם רק בשבוע האחרון קבע מנהלת הבטיחות בדרכים המהירות בארה"ב, ה-NHTSA, חלק ממשרד התחבורה האמריקאי, כי המוות נגרם מחלקי מתכת שפגעו בנהג בזמן פתיחת כרית האוויר בתאונה, בגלל תקלה מוכרת במערכת ההפעלה שלהן.

עד כה יש תיעוד ל-17 הרוגים בארה"ב, ול-30 ברחבי העולם, של נהגים ונוסעים שכרית האוויר שאמורה להציל את חייהם בתאונה, ולמנוע מגע מסוכן של ראשיהם וגופם בחלקי הרכב, גרמה דווקא למותם.

הבעיה בכריות האוויר שייצרה החברה היפנית, נחשפה רשמית ב-2015, והביאה כבר לקריאות למוסך (ריקולים) לכ-100 מיליון מכוניות ברחבי העולם, ולפשיטת רגל של החברה, שסיפקה לתעשיית הרכב גם חגורות בטיחות ורכיבים נוספים.

אנשי טאקטה ידעו מספר שנים לפני כן על סכנה של חדירת לחות אל מנגנון הפיצוץ המבוקר של הכריות, שנועד להבטיח שיפתחו בתוך כמה עשיריות בזמן, ויפגשו את גוף הנוסע לפני שייחבט בחלקי הרכב בעקבות מכת התאונה. חדירת הלחות גורמת לפיצוץ חזק מדי שמפרק את מנגנון הפתיחה וגורם כך שחלקי מתכת יעופו לעבר הנוסע או הנהג, במהירות של יותר מ-300 קמ"ש.

ברוב התאונות שומר מבנה הרכב על שלמותו, כך שפעולה תקינה של הכריות יכולה להפחית את עוצמת הפגיעה ביושבי ברכב, ולהצילם מפגיעות פנימיות וחיצוניות קשות. בארה"ב מעריכים כי כריות אוויר מצילות את חייהם של אלפי בני אדם בשנה. כריות צד, למשל, מפחיתות את סכנת המוות של נהגי רכב פרטי בתאונת צד ב-37%, ונהגי רכבי כביש שטח ב-52%.

גם למכונית ההונדה של הנהג שנהרג פורסמה קריאה לתיקון ב-2011, אולם הנהג לא הגיע למוסך לבצע אותה, למרות שקיבל 300 התרעות לפי אנשי מנהלת הבטיחות האמריקאית.

בישראל: מאות אלפי מכוניות כבר זומנו למוסך בגלל טקאטה

גם בישראל פורסמה קריאה לתיקון לאקורד מדגמי 2001-2002 לפני 11 שנה. בארץ, בניגוד לארה"ב, נהג שלא מבצע את הריקול שישה חודשים מהרגע שנשלח אליו, רכבו נחסם במחשבי משרד הרישוי לביצוע מבחן רישוי שנתי (טסט) ולהעברת בעלות.

בישראל פורסמו עד היום קריאות לתיקון מאות אלפי מכוניות בגלל כריות האוויר של טקאטה, כאשר לצד יצרנים יפניים, נמצאים ברשימה גם מכוניות של חברות אירופיות שרכשו ממנה כריות אוויר, כמו ב-מ-וו, פורד, פולקסווגן ופרארי.

למרות שפרשה נחשפה כבר לפני שבע שנים עוד, קצב תיקון המכוניות התקולות תלוי בקצב הייצור של מנגנוני ניפוח חליפיים עבורן, ויצרני הרכב ממשיכים לפרסם מעת לעת ריקולים לדגמים השונים בגללן.

רק בימים האחרונים זימנה פרארי למוסך דגמי 458, 488 ואף-12 להחלפת מנגנוני כריות האוויר בכיסא הנוסע שלהן. בחודש שעבר פירסמה יבואנית טויוטה קריאה לבעלי 965 דגמי אוונסיס שיוצרו בין פברואר 2003 לפברואר 2006 להגיע למוסך להחלפת מגנוני הניפוח בכריות האוויר שלהן מתוצרת טקאטה. ואילו באפריל נקראו בארץ למוסך דגמי קיה סול שיוצרו ב-2014, מאותה סיבה.

עד כה גרמו הכריות לכמה מקריאות התיקון הגדולות בישראל 48 אלף דגמי טויוטה ו-40 אלף דגמי מאזדה ב-2016, 40 אלף דגמי שברולט ב-2021 ו-31 אלף דגמי הונדה ב-2019.

אם אתם רוצים לוודא שלמכונית שלכם, או לאחת משומשת שאתם מבקשים לרכוש, פורסמה קריאה לתיקון, אפשר לעשות זאת באתר משרד התחבורה.

Support Ukraine