מכת גניבות הממירים: האם נמצא הפתרון?

לפני שנה, 6 חודשים - 15 אוקטובר 2022, Walla!
מכת גניבות הממירים: האם נמצא הפתרון?
חקיקה פשוטה ואכיפה נוקשה - האם נמצא הפתרון במלחמה בגנבי הממירים? הרכיב שאמור להפחית פליטת מזהמים ומכיל מתכות נדירות הפך ללהיט אצל גנבים וסוחרים

מסור דיסק נייד וכמה דקות של חוסר תשומת לב, זה כל מה שגנב מיומן צריך כדי להעלים לכם מהרכב את הממיר הקטליטי. כאשר המכוניות שסובלות בעיקר מנחת ידם של הגנבים הן בעיקר מתוצרת סובארו או טויוטה היברידית, אבל גם תוצרים אחרים לא חומקים מידם הארוכה והארורה.

הסיבה לביקוש האדיר? החומרים הנדירים והיקרים מאוד שיש בתוך הממיר הקטליטי. ושכאשר מחוממים לטמפרטורות גבוהות מנטרלים חלק מהחומרים המזהמים כתוצאה משריפת הבנזין של המנוע. בין השאר רודיום, פלטיניום ופלדיום - שמחירם יכול לנוע בין כמה עשרות שקלים לאלפי שקלים לכל ממיר בתלוי באיכות וכמות החומר בו.

יוזמה חדשה של מושל קליפורניה מבקשת להילחם במכת הגניבות הזו באמצעות קטיעה של שרשת המסחר בממירים ובחומרים האלו. על פי החקיקה החדשה במדינה קניה או סחר בממיר קטליטי שלא מבעליו החוקיים או סוחר מורשה תהייה עבירה על החוק.

המטרה היא להקשות על הגנבים למצוא "שוק" לאותם ממירים גנובים. על פי החקיקה, על העסקים שממחזרים מתכות ועוסקים בפירוק הממירים יהיה לתעד כיצד וממי נקנה הממיר או מהיכן הוצאו החומרים. בהיעדר רישום כזה ייחשב מקור החומר או החלק כגנוב, דבר בעל השלכות כבדות מאוד על בעל העסק.

"אנחנו הולכים לרדת לשורש הבעיה, או לפחות לאחד מהשורשים של הפשע הזה, ואלו הסוחרים והמתווכים שמשלמים הרבה מאוד כסף עבור החלקים האלו" אומר גאווין ניוסום, מושל קליפורניה, "כעת יהיה לא חוקי לקנות ממיר קטליטי ממי שאינו מפרק מורשה כל כלי רכב או סוחר. ברגע שמעלימים את השוק לסחורה גנובה, זה מצמצם את הגניבות עצמן".

ההתמודדות הזו שבה בוחרת קליפורניה היא דרך אחת להיאבק במה שהפך למכת גניבות לא רק שם, לא רק בארצות הברית, אלא בכל העולם. ההתייקרות בשווקי המתכות הנדירות שמשמשות גם בתעשיית האלקטרוניקה והשבבים הביאה לזינוקים אדירים במחירי החומרים אותם מפיקים הגנבים מהממירים הקטליטיים.

ויחד עם העלייה במחירים נרשמת גם פעילות מוגברת של הגנבים. על פי נתוני חברות הביטוח האמריקניות בשנת 2018 הוגשו 1,298 תביעות בשל גניבת ממירים קטליטיים, ב-2019 עלה המספר ל-3,389 תלונות, אבל שנת 2020 הביאה לקפיצה המשמעותית ביותר - 14,433 תביעות. הסיבות, כך הם מסבירים נובעות מהמשך הביקוש לחומרים מחד ומההזדמנות ל"כסף קל" מאידך שזיהו הגנבים.

בישראל, למרות פעילות מוגברת של המשטרה בתחום של גניבת הממירים, ההישגים בטלים בשישים לעומת כמות הגניבות בפועל. הן אלו המדווחות והן אלו שבעלי המכוניות הנפגעים לא טורחים להגיש תלונה בשל הסיכוי הנמוך לאתר את הגנבים. אולם יש מחיר נוסף אותו כולנו משלמים כאשר המחירים הגבוהים מביאים את אלו שנפגעים ממכת הגניבות להתקין ממירים פחות יעילים או לעיתים אך להסתפק בפתרון של ריתוך צינור פשוט במקום הממיר - מה שמביא לפליטת מזהמים גבוהה מהמכונית.

בהיעדר מענה ממוקד של אכיפה וגם אם זו נעשית של טיפול רציני של מערכת המשפט בגנבים, האחריות לצמצום הסיכוי לגניבת הממירים "נופלת" למרבה הצער שוב על האזרחים. והטיפים עליהם אנחנו חוזרים שוב ושוב רלוונטיים גם פה - אם אתם הבעלים של אחת המכוניות המועדות לפורענות, הקפידו לחנות במקום הומה ככל האפשר, בחניה סגורה ואם אלו אינם מתאפשרים ובאופן כללי בהחלט מומלץ להשקיע את כמה מאות השקלים במיגון הרכיב היקר.

Support Ukraine