הסיבה לזינוק במסירות כלי הרכב: המכוניות ה"חצי-חדשות" שמאיימות על היבואנים

לפני חודש, שבוע - 18 מרץ 2024, כלכליסט
הסיבה לזינוק במסירות כלי הרכב: המכוניות ה"חצי-חדשות" שמאיימות על היבואנים
קצב מסירות כלי הרכב החדשים בפברואר היה איטי למדי, אך ביומיים האחרונים התרחש מאורע חריג ונרשמו לפתע אלפי מסירות. למה זה קרה? בגלל "מכוניות הגיול" - מכוניות שחלפה שנה ממועד הגעתן לישראל, אך בגלל המלחמה הן עדיין נחשבות "חדשות", ולוחצות על המלאי של היבואנים

מי שבחן את מערכת הרישומים של משרד התחבורה בפברואר גילה שבמשך שלושת השבועות הראשונים שלו קצב מסירות המכוניות החדשות היה איטי למדי, אבל מיום ראשון של השבוע שעבר התרחש מאורע חריג: קצב המסירה של המכוניות החדשות, בעיקר החשמליות, עלה לפתע וביומיים האחרונים של החודש נרשמו במערכת אלפי מסירות. 

האם הישראלים התעשתו והחלו לרכוש מכוניות בגלל הטבה כלכלית? האם נרשם שחרור המוני ממילואים שגרם למשוחררים הטריים להתפנק במכונית אחרי הלחימה? התשובה שלילית. יבואני הרכב לא ממהרים לבצע רישומים בהיקף ניכר ביומיים האחרונים של חודש, אלא אם יש להם גוף גדול שמעביר כסף במהירות על כמות גדולה מאוד של מכוניות, קרי חברות סחר או חברות ליסינג. 

תופעה זו, של רישום מכוניות בשבוע האחרון של החודש התרחשה גם בחודש ינואר ויש לה הסבר: באוקטובר בשנה שעברה, לאחר פרוץ המלחמה, משרד התחבורה הודיע שהוא מעניק ליבואנים ארכה מיוחדת של שלושה חודשים לרישום מכוניות. החוק הישראלי קובע שמכונית חדשה שנמכרת לציבור חייבת להיות "טרייה". כלומר, אסור למכור אותה כחדשה אם חלפה מעל שנה מהמועד בו יוצרה. הסיבה לכך טכנית: מכונית שעומדת במדבר שנה כבר אינה חדשה. כלומר, אם עברה שנה ממועד הייצור -  היבואן חייב למכור את המכונית כיד שנייה. 

עם זאת, עקב המלחמה היבואנים קיבלו עוד שלושה חודשים לרישום. כלומר, ניתן למכור מכוניות שגילן הוא 15 חודשים כחדשות. ההארכה שעליה הכריז משרד התחבורה תקפה למכוניות שיובאו לישראל עד דצמבר אשתקד. זאת אומרת שכל מי שיש לו מכונית שחגגה שנה ליצורה במהלך השנה שעברה יוכל למכור אותה עד סוף החודש הנוכחי (מרץ). 

כל חודש השנה (2024) מתרחש אותו תהליך: היבואנים מציעים ללקוחות הפרטיים מבצעים והנחות על המכוניות במשך שלושה שבועות – ואם הם לא מצליחים למכור אותן לפרטיים שמשלמים ביד רחבה, הם עוברים לגופי הסחר שקונים בכמויות ובמחירים נמוכים. ובמקום הכי בעייתי נמצאות "מכוניות גיול", מכוניות שחלפה שנה ממועד הגעתן לישראל וגם אחרי ההארכה הן עדיין לוחצות על המלאי. 

במקרה של השנה הנוכחית למכוניות החשמליות יש משקל חשוב: בשנה שעברה מס הקנייה על החשמליות היה 20%, השנה הוא עומד על 35%. היבואנים שחררו את המכוניות ממכס אשתקד במיסוי הישן אך ביצעו את הרישום השנה. כלומר, המכוניות "מודל 2024" (למרות שעמדו זמן רב) אבל גופי הסחר שרוכשים אותן מקבלים הנחה.

ה"בעיה" היא שכל המכוניות האלה לא נעלמות, הן צריכות להימכר למישהו - והתוצאות כבר ניכרות בשטח. אם נבחן את נתוני המסירות של איגוד יבואני הרכב נגלה שיש מותגים שינואר, "חודש ההתנפלות" של הצרכנים בישראל, היה עבורם חלש, אבל בפברואר מכירותיהם זינקו. 

בחלק מהמקרים, הזינוק במכירות מוסבר בקלות מעיון בלוחות המודעות של הרכב המשומש. לדוגמה: JAC, המיובאת לישראל על ידי EV MOTORS מסרה בינואר רק 13 מכוניות, זאת בזמן שבפברואר זינקו המסירות ל-103 יחידות. במקביל, בשבועות האחרונים הופיעו עשרות מכוניות JAC חדשות לחלוטין למכירה בלוחות המכוניות המשומשות - כולן לאחר הליך רישוי, כולן מודל 2024 וכולן חדשות מהניילון. 

גם MG רשמה השנה הישגים נאים: בינואר נמסרו 704 מכוניות של היצרנית הסינית; כשבפברואר כבר נרשם זינוק משמעותי ל-1,376 מכוניות. במקביל,  נרשמו בלוחות המודעות כמויות גדולות של מכירת מכוניות MG חדשות על ידי סוכנויות רכב. 

במקרה של SERES, בינואר נמסרו 406 מכוניות, ובפברואר המספר זינק ל-641. במקביל בחודש האחרון הופיעו בלוחות המקוונים עשרות מודעות של גופי סחר למכירת מכוניות SERES 3 חדשות מודל 2024 אחרי רישוי. 

במקרה של מקסוס, השנה נרשמו שני חודשי מסירות נאים כשבינואר מסר המותג 46 מכוניות, ובפברואר עלו המסירות ל–79 יחידות. במקביל, הופיעו בינואר-פברואר מודעות למכירת עשרות מכוניות מקסוס חדשות מסוכנויות רכב שאינן היבואנית, חלקן הגדול עדיין מוצע למכירה. 

בבואנו לבדוק את נתוני המסירות של השנה שעברה אנו מגלים עובדה מעניינת: בחלק מהמותגים היקף המסירות בחודשיים הראשונים של 2024 משמעותי מאוד ביחס לכל נתוני 2023. לדוגמה, במקרה של JAC שעד סוף החודש שעבר מסרה 103 מכוניות השנה - בכל שנה שעברה המותג מסר 170 מכוניות, במקרה של MG שמסרה 1,376 מכוניות השנה בחודשיים בלבד - בכל 2023 נמסרו 2,760 מכוניות. 

האם הזינוק נובע מכך שדווקא ב-2024 בעת מלחמה הישראלים החליטו להצטייד במכוניות מותגים שאינם מובילי טבלת המכירות? ייתכן בהחלט, לפחות בחלק מהמקרים, שהסיבה להצלחה נמצאת במגרשי סוחרים וחוגגת מעל שנה ממועד הייצור.

Support Ukraine