הגזירה הבאה: מכוניות המיני יתייקרו בינואר באלפי שקלים

לפני שנה, 10 חודשים - 14 דצמבר 2022, Walla!
הגזירה הבאה: מכוניות המיני יתייקרו בינואר באלפי שקלים
איך הוכפלו מחירי המיני ולמה הן מתייקרות שוב: לפני חמש שנים עוד יכולנו לרכוש סיטרואן C1 ושברולט ספארק מהניילונים ב-49.9 אלף שקל, כעת אפילו מחירי המכוניות הכי זולות בארץ שועטים לאזור ה-100 אלף שקל

לפני חמש שנים עוד אפשר היה לקבל עודף מ-50 אלף שקל ברכישת מכונית מיני חדשה. סיטרואן C1 נמכרה ב-2017 במחיר מחירון של 49.9 אלף שקל לדגם הבסיסי. שברולט ספארק הגיעה למחיר זהה במכירות האפס ק"מ.

נכון, היה מדובר בדגמים ידניים באבזור בסיסי, אבל עדיין מכונית חדשה מהניילונים במחיר שהיה נחשב מציאה אפילו עשר שנים לפני כן. מכוניות מיני כמעט שלא יובאו לארץ בעשור הראשון של המאה ה-21, ונחשבו סוג רכב נטול ביקוש מקומי, בשוק שמרן שהעדיף את המכוניות שלו עם "ישבן", משפחתיות - ואוטומטיות.

שוק המיני בארץ התבסס על פיאט פנדה שהייתה המכונית הכי זולה בארץ, עם 80 אלף שקל לאחת ידנית. ב-2009 הגיעו יונדאי i10 (92 אלף שקל לאוטומטית), פיג'ו 107 (87 אלף שקל לרובוטית) וסוזוקי אלטו (79 אלף שקל לאוטומטית).

רק שמעבר לפינה המתינה רפורמת המיסוי הירוק שהוביל מי שהיה אז סגן מנהל רשות המיסים בועז סופר, שצ'יפרה מכוניות חסכוניות בהטבת מס, אחת שהפכה משמעותית מאוד במקרה של מכוניות זולות בבסיסן.

עם כניסת הרפורמה לתוקף ב-2010 נחתה כאן סוזוקי אלטו ידנית במחיר דמיוני עד לאותו רגע, של 59,900 שקל. גם מחירי המתחרות האוטומטיות הוזלו, ושוק המיני נולד מחדש.

מכמה מאות מכוניות בשנה זינק השוק ל-2,400 מכוניות ב-2009, ל-8,000 יחידות ב-2010, ל-21 אלף ב-2011 ול-27 אלף ב-2014. הישראלים הסתערו על המכוניות הזולות, והרבה נהגים רכשו לראשונה מכונית מהניילונים. קיה פיקנטו הפכה ב-2015 למכונית הנמכרת ביותר בישראל, בפעם הראשונה שבה מכונית מיני מטפסת אל ראש פודיום המכירות. היצע הדגמים בשוק התרחב עם שלישיית דגמי המיני של קבוצת פולקסווגן, אפ!, סקודה סיטיגו וסיאט מי.

השוק נשאר בערך באותה רמת מכירות עד לקראת סוף העשור, כאשר החל להצטמצם. חלק מהיבואנים והיצרנים החלו לנטוש את השוק שהרווחיות בו ממילא מוגבלת בגלל המחירים הנמוכים. הייבוא של שלישיית המיני של קבוצת פולקסווגן ושל צמד המיני של פיג'ו-סיטרואן הופסק ב-2018, והשנה נעצר הייצור של שברולט ספארק. דגמים ידניים מוזלים נעלמו כמעט לגמרי, בטענה לא תמיד מוצדקת שאין להם ביקוש.

עלייה במכירות למרות ההתייקרות

דווקא 2022 ראתה זינוק מחודש של השוק הזה, למרות עליה נוספת במחירים. הסירוב של ישראלים רבים לחזור מאז הקורונה לתחבורה הציבורית, שסובלת מחוסר אמינות, וההתייקרות הגדולה עוד יותר של המכוניות הגדולות והיקרות יותר, הפכו השנה את הפיקנטו שוב למכונית הנמכרת ביותר בארץ, יותר מכל ההיברידיות והחשמליות.

זאת למרות שנכון להיום מחירי המיני האוטומטיות כבר מתחילים סביב 85 אלף שקל, והמיני הידנית הזולה ביותר, הגרסה הבסיסית של i10, כבר עולה 77 אלף שקל, עלייה של 10% מאז השקתה לפני כשנתיים. ועדיין עד סוף נובמבר 2022 נמסרו כבר 26 אלף מכוניות מיני, עלייה של 5% לעומת המסירות בכל 2021. זאת בשוק שירד ב-11%.

למה התייקרו מכוניות המיני?

המדינה העלתה את המס: עדכונים חוזרים ונשנים בנוסחת המיסוי הירוק הפחיתו את ההנחה במס הקנייה לרוב דגמי המיני מ-15 אלף שקל לכ-10,000 שקל כיום. הפחתת הטבות המס על אביזרי בטיחות הפחיתה עוד כ-1,000 שקל.

היצרנים העלו את המחיר: משבר השבבים וחומרי הגלם, הקטינו את היקפי הייצור, והביאו את יצרני הרכב לגל העלאות מחירים עולמי. מתחילת השנה עלו מחירי המחירון של מכוניות המיני בכ-5%-6% בממוצע.

המבצעים נעלמו: עד לפני שנתיים נמכר חלק גדול ממכוניות המיני במכירות אפס ק"מ, מכוניות חדשות לגמרי שעברו דרך חברות הליסינג, קיבלו "יד" נוספת, אבל הוצעו בהנחה של קרוב ל-10,000 שקל לעומת המחירים באולמות התצוגה של היבואנים. משבר המלאים חיסל את הערוץ הזה.

אז כמה נשלם יותר ב-2023?

בינואר שוב תכניס המדינה את ידה לכיסנו ותפעיל עדכון נוסף של המיסוי הירוק. זאת לפני גל נוסף של העלאות מחירים בידי יצרני הרכב. המהלך של ביטול המכס על מכוניות מתוצרת דרום קוריאה רלוונטי כרגע רק לקיה פיקנטו, שכן יונדאי i10 מיוצרת בטורקיה.

יונדאי i10: תספוג העלאת מס בסך 3,000 שקל, עוד לפני העלאת מחירים אפשרית מצד היצרן.

קיה פיקנטו: אחרי שהמחיר כבר עלה ל-89-90 אלף שקל, חוטפת בינואר עליית מיסים של כ-5,000 שקל, שלא תקוזז כולה בביטול המכס, המהווה רק 7% מס, לעומת 83% מס קנייה (לפני הטבת מיסוי ירוק) ו-17% מע"מ.

סוזוקי איגניס: לפני שנה בדיוק הושקה כאן האיגניס ההיברידית הקלה ב-85 אלף שקל לידנית ו-95 אלף לאוטומטית. היום הן עולות כבר 10,000 שקל יותר. בינואר חוטפת האיגניס עליית מס של 3,000-4,000 שקל, תלוי בגרסה, ואפילו הגרסה הידנית צפויה לעלות קרוב ל-100 אלף שקל.

טויוטה אייגו X: המיני הג'יפונית שומרת בינתיים על מחיר ההשקה מתחילת השנה, 94-99 אלף שקל. בינואר היא חוטפת תוספת מס של כ-2,000 שקל, ומחיר הגרסה היקרה צפוי לחצות את רף ה-100 אלף שקל מחיר שבו אפשר היה לרכוש עד לפני כשלוש שנים טויוטה יאריס חדשה.

מיצובישי ספייס סטאר: הקטנה הוותיקה שנחתה אצלנו ב-2013 כסופר מיני קטנה, אבל היום קרובה יותר למכוניות המיני, היא דוגמא טובה למה שקרה למחירי המכוניות הזולות, למרות שאצלה ההתייקרות הייתה צנועה יותר. בהשקה היא עוד הוצעה בגרסה ידנית ב-70 אלף שקל, שנעלמה מהיצע. כיום היא עולה 84-92 אלף שקל לאוטומטית. בינואר היא תחטוף תוספת של כ-4,000 שקל בנטל במס, בעיקר בגלל הקטנת הטבות המס הירוק, אבל גם בגלל הקטנת ההטבות על אביזרי בטיחות.

מה יקרה לשוק המיני ב-2023?

מכונית מיני עולה בישראל כמו קומפקטית חדשה באירופה וג'יפון משפחתי בארה"ב, אבל לזה אנחנו כבר רגילים. למרות שאווירת המיתון כבר כאן, כרגע הביקושים למכוניות חדשות עדיין גבוהים מההיצע. דווקא מחנק כלכלי יהפוך את המכוניות הזולות בשוק, יקרות ככל שיהיו לעומת העבר, למבוקשות.

Support Ukraine