יצרנית רכב השטח הישראלית תומקאר השיקה גרסה חשמלית, שמיוצרת לצד גרסת הבנזין. הגרסה החדשה מצוידת בסוללות 38 קוט"ש ומציעה טווח של כ-150 ק"מ. אפשר להוסיף מנוע עזר שמשמש כמאריך טווח וטוען את הסוללה בשטח, ויכול להכפיל את הטווח. קהל היעד הוא מטיילים שמחפשים כלי שקט וחסכוני, וכוחות ביטחוניים שזקוקים לכלי חשאי שעובר כמעט בכל מקום.
החברה שהוקמה באמצע שנות ה-80 בידי יורם זרחי, עברה מאז מספר גלגולים, נמכרה למהינדרה ההודית ואז לקרן מרקסטון, כיום נמצאת שוב בשליטת משפחת זרחי. המחקר והפיתוח והייצור ללקוחות ביטחוניים מתבצע במפעל המקורי בגבעת השלושה, ובסוף השנה שעברה החל ייצור בארה"ב, הפעם תוך שיתוף פעולה עם פרינס מניופקצ'רינג, שמתחה בייצור עבור לקוחות חיצוניים, במתקנים שלה בצפון קרוליינה שבארה"ב ובאל פאסו שבמקסיקו. קצב הייצור מגיע ל-100 יחידות בחודש.
ארה"ב היא השוק העיקרי, ה-TM הקלאסי נמכר בכ-20 אלף דולר, ה-TX בכ-40 אלף דולר, והדגם החשמלי כבר מגיע לכ-60 אלף דולר, כשאפשר לבחור בין גרסאות 2 או 4 מקומות וטנדר, ואפשר לשנות את התצורה של הרכב בסוכנויות המכירה גם לאחר הרכישה.
"חתמנו על חוזה עם חברה מובילה בתעשיית המכרות, שרכשה מאיתנו בעבר כלים עם מנוע דיזל ועוברת כעת לחשמל כדי להפחית זיהום. יש לנו חוזים משמעותיים באמירויות, וחלק לא קטן מהייצור מיועד למפרץ, כשאנחנו ממשיכים להיערך לקראת הרכבה מקומית שם לתומקאר", אומר רם זרחי, בנו של יורם, שמנהל את הפעילות בארה"ב.
גרסת הבנזין מצוידת כיום במנוע טורבו מתוצרת ג'נרל מוטורס, בהספק של 165 כ"ס, שנמכר בארץ בעבר בשברולט מאליבו. "ההסכם שלנו עם ג'נרל מוטורס מבטיח לנו אספקה של המנוע עד 2028. הטורבו מאוד מסייע ללקוחות שמפעילים את הכלי באזורים גבוהים".
דווקא בישראל, למרות הביקוש הגובר בשנתיים האחרונות לרכבי 4x4 לצרכי טיולים, אין כרגע מכירה של תומקארים אזרחיים. "אם נראה שיש ביקוש, נדאג להיענות לו, בינתיים אנחנו מתרכזים בצפון אמריקה ובאמירויות", אומר רם.
במקביל פיתחה תומקאר פלטפורמה לרכבים אוטומטיים לשוק הביטחוני, בגרסאות חשמליות והיברידיות. התעשייה האווירית כבר בנתה סביבה כלי אוטונומי שמתמודד במכרז ענק של צבא בריטניה לכאלף כלים, וצלח כבר את השלב הראשון. "יש הרבה ביקוש בשוק הצבאי לכלים אוטונומיים, כדי לחסוך חיי אדם ולהתמודד עם מחסור במתגייסים, וגם כדי לספק תגובה ראשונה לאזורים מוכי אסון. היציבות הבסיסית הגבוהה של התומקאר, שמאפשרת לו לפעול גם בשיפועי צד גבוהים, ומקלה על נהגים חסרי ניסיון להגיע איתו רחוק מאוד, מקלה גם על רכב עם נהג ממוחשב".
חדשות קשורות