מבחן דרך: קיה ריו 1.0 ליטר טורבו

לפני 5 שנים - 31 מרץ 2019, Walla!
מבחן דרך: קיה ריו 1.0 ליטר טורבו
עם מנוע 1.0 ליטר טורבו שלושה צילינדרים, תיבת הילוכים כפולת מצמד ומערכות בטיחות מתקדמות, קיה ריו בשלה להתמודדות על ראש הקטגוריה. אבל עכשיו מתחילה העבודה הקשה באמת

קיה ריו הנוכחית איתנו כבר כבר שנה וחצי, אבל תחילת הדרך שלה לא הייתה קלה בכלל. זה התחיל עם השקתה בצירוף מנוע 1.4 ליטר אטמוספרי בהספק 100 כ"ס שכבר אז לא היה המילה האחרונה. אבל בשל ההגעה שלה בתחילת הדרך מהמפעל במקסיקו היה עוד פער משמעותי יותר - היעדר מערכות בטיחות מתקדמות, אותן התרגלנו לראות בדגמים אחרים של היבואנית הזו.

כשנה לאחר מכן מגיעה אלינו המכונית מקוריאה ואז היא גם מצטיידת במערכות התרעה על אי שמירת מרחק וסטייה מנתיב כולל תיקון, בלימה אוטומטית, זיהוי הולכי רגל ושליטה על עוצמת התאורה.

לפני כחודש היא השלימה את תהליך המודרניזציה שלה כאשר החלה להימכר בישראל גם עם מנוע 1.0 ליטר טורבו, שלושה צילינדרים בהספק 120 כ"ס ותיבת הילוכים כפולת מצמד. בכך היא מיישרת קו לא רק עם אחותה התאומה יונדאי i20 אלא גם עם המתחרות האירופיות.

השינוי מתחיל בתוכי

בהופעה החיצונית של קיה ריו האצ'בק לא חל כל שינוי. היא עדיין סופר מיני נאה, עם החזית של דגמי קיה העדכניים. נאה אבל שגרתית. גם תא הנוסעים נותר זהה, המראה שלו נקי ופשוט, איכות החומרים גם היא על הצד הפשוט והעמיד של הסקאלה. התפעול פה פשוט וברור, אין התחכמויות או תקלות. אתה נכנס פנימה וברור מאוד מה עושה איזה כפתור.

הביקורת המרכזית נותרה כשהייתה ונוגעת למיקום פתחי המיזוג בקונסולה המרכזית שנדחקים הצידה בשל מסך המגע הגדול ופולטים קור לפרקי הידיים של הנהג. ברשימת האבזור בקרת אקלים ושיוט, מסך מגע 7 אינץ' ומצלמת רוורס. מערך הבטיחות הינו כפי שפורט בפתיח - בהחלט מהטובים שיש בקבוצת המחיר והגודל שלה.

המרווח טוב מלפני וכן מאחור עבור מכונית סופר מיני שמתאימה למשפחה צעירה או זוג מבוגר. ליושבים שם יש תאורה אישית ושקע טעינה. תא המטען עם 300 ליטר במבנה רחב ונוח לשימוש למעט פתח הטענה מעט גבוה.

השינוי העיקרי מתחיל עם סיבוב המפתח. אז מתעורר מנוע 998 הסמ"'ק שלה בתצורת שלושה צילינדרים מוגדשי טורבו לחיים. לצליל הזה התרגלנו כבר מהמתחרות ואפשר לומר שזו העדות היחידה. אין רעידות או ויברציות. רק שמץ רעד קליל כאשר מערכת דימום המנוע בעמידה מעירה אותו.

ההספק ששופר משמעותית ועלה מ-100 כ"ס ל-120 כ"ס עדיין מושג ב-6,000 סל"ד וזה מורגש גם בזריזות שלה וגם בחלקות בה מגיעים הסוסים האלו לידי ביטוי מבחינת המומנט - מה שקובע בפועל את היכולת לנצל אותם בתנאי נהיגה. הנתון הזה טיפס מ-13.6 ל-17.5 שמגיעים נמוך יותר משמעותית ב-1,500 סל"ד. לריו הקטנה אין שום בעיה עם כבישים הררים, גם כאשר היא מועמסת ומתבקשת לנוע בקצב מהיר.

מכיוון שלמנוע הטוב הזה בבסיסו מוצמדת גם תיבת הילוכים כפולת מצמד מאוד מהירה עם שבעה יחסי העברה היא גם יעילה מאוד בהתאמת ההילוך המתאים לכל צורך. מדפדוף מהיר של הילוך או שניים וגם שלושה בהאצה וגם בשמירה על סל"ד נמוך במהירות שיוט גבוהה.

ההתנהגות מאוד צפויה ובטוחה, מגבלות האחיזה גבוהות ולמרות שאין פה חיוכים של הנאה גדולה, אין פה גם דרמות במקרה שצריך פתאום לחמוק ולשנות כיוון באופן מפתיע. נוחות הנסיעה טובה בכל המהירויות, עם ספיגה ראויה של שיבושים קטנים ומהמורות במהירות איטית. על שברים לרוחב הנתיב או בור גדול למשל הבולם מעביר זעזוע קל לתא הנוסעים, זה משהו שמצטמצם כמעט לחלוטין כאשר המכונית מועמסת.

יחד עם ביצועי המנוע, שופרה גם צריכת הדלק שנעה בין 15.7 ק"מ לליטר בסגנון נהיגה ששילב נהיגה מהירה ותובענית עם שיוט נינוח, והגיעה גם ל-17 ק"מ לליטר בנהיגה חסכונית ונטולת פקקים.

עכשיו מתחילה העבודה הקשה

קיה ריו, שהתקשתה להביא איתה לשולחן המשא ומתן מול המתחרות נקודות זכות משמעותיות בעבר, חוזרת הפעם עם הצעה מגובשת ומשופרת משמעותית.

העניין הוא שכעת, עם תג מחיר שמשתווה ליקרות יותר בקבוצה ועומד על 103 אלף שקלים, הסמל ושבע שנות האחריות לא בהכרח יספיקו לבדן. כאן היא דווקא צריכה להתחיל להזיע באמת, כי היא כבר מתחילה להישפט על הדקויות של איכות חומרים, בידוד רעשים, התחושה בתא הנוסעים וגם ההתנהגות.

לא בכל התחומים האלו היא מפגינה עליונות על המתחרות. אבל למי שמכונית סופר מיני עונה על הצרכים התחבורתיים שלו, ואחרי שטיפלה בשתי נקודות התורפה המרכזיות שלה - קיה ריו כבר בהחלט מתייצבת בקו הראשון של מכוניות הסופר מיני הטובות בקבוצה לצד סיאט איביזה, יונדאי i20 וסיטרואן C3.

על הצד הטכני: קיה ריו 1.0 ליטר

מנוע, הנעה: בנזין, 3 צילינדרים, טורבו, קדמית
נפח: 998 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 120/6,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 17.5/1,500
תיבת הילוכים: כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 407
רוחב (ס"מ): 173
גובה (ס"מ): 145
בסיס גלגלים (ס"מ): 258
תא מטען: 300

ביצועים:
תאוצה 0-100: 10.5
מהירות מירבית: 190

מתחרות:
סיטרואן C3, סיאט איביזה, יונדאי i20

מחיר:
103 אלף שקלים

Support Ukraine