"סך העלויות החיצוניות הנגרמות מהשימוש ברכב, ובכלל זה עלויות הגודש, התאונות, זיהום האוויר, הבלאי, התשתיות, הרעש וכדומה, מוערכות ב-6%-7% מהתוצר - כך שסך המיסוי על כלי הרכב (מסי יבוא, דלק, אגרות רישוי, ושאר התשלומים) לא מתקרב לכיסוי מלוא העלויות החיצוניות"; כך כותבים ברשות המסים בסקירה של ענף הרכב והמיסוי עליו בשנת 2020.
ברשות מצרים על כך שחלקם של מסי הקנייה על הרכב מסך ההכנסות המדינה ממסים נמצא בירידה, ועומד כעת על 3.4% מכלל ההכנסות לעומת 4.5% בשנת 2010.
מהסקירה עולה כי בשנת 2020 – שנת הקורונה – יובאו לארץ כלי רכב בשווי של 17 מיליארד שקל, המשקפים ירידה של 21.2% לעומת היבוא בשנת 2019, שעמד על 22.3 מיליארד שקל. כמות הרכבים המיובאים בשנת 2020 ירדה רק ב-17%, ועמדה על כ-238 אלף כלי רכב חדשים. היבוא בשנת 2019 עמד על כ-286 אלף רכבים ונבע מכך שעד סוף 2019 זכו רוכשי רכב חשמלי והיבירדי בהקלת מס גדולה יותר. המדינה הכניסה לכיסה מזרם הרכבים הנכנס כ-11.3 מיליארד שקל ב-2019 וכ-10.3 מיליארד ב-2020, ירידה של 10% בלבד.
הרכב החשמלי צובר תאוצה
לפני כשנתיים, כך לפי הסקירה, הרכבים החשמליים היוו כ-0.1% מכלל הרכבים בישראל; במחצית הראשונה של 2021, כבר 2.6% מסך הרכבים הם חשמליים. גם שיעור הרכבים ההיברידים הנטענים (פלאג-אין) עלה, מ-1.6% בשנת 2019, ל-4.3% כעת. ברשות המסים משתמשים בנתונים הללו כדי לטעון שעל אף ששיעורי מס הקנייה של רכב היבירדי נטען הועלו והטבת המס לרכבים חשמליים הוגבלה, הרי שמגמת המעבר לרכבים ידידותיים ממשיכה לצבור תאוצה.
מגמה ירוקה נוספת משתקפת בירידה הקלה שנרשמה בשיעור הרכבים שנרכשו על ידי תאגידים, ונובעת מכך שתאגידים וארגונים החלו לקמץ בהענקת ההטבה לרכב צמוד. נקודה חיובית נוספת היא רמת הבטיחות של הרכבים המיובאים לישראל: כבר בשנת 2018 הסטנדרטים המחייבים בכניסה לישראל עלו וכללו חובת התקנת מערכת לניטור מרחק והתרעה מפני סטייה מנתיב; ב-2020 מוענק ניקוד בטיחותי רק למערכות מקוריות בהתקנת יצרן, עם דגש על מערכות אקטיביות למניעת תאונה. משנת 2021 הורחב הניקוד והוא כולל ניקוד גם למערכת בטיחות נוספות, דוגמת זיהוי עייפות נהג והיסח דעת, בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור ומערכת למניעת שכחת ילדים ברכב.
רוצים חלון בגג
בשנת 2021 נשמרת המגמה לפיה למעלה מ-90% מהרכבים הם בצבעים לבן-אפור-שחור. בנוסף נרשמה עלייה עקבית בביקוש לרכב עם חלון בגג: אם בין השנים 2005-2007 שיעור כלי הרכב עם חלון בגג עמד על 9%, כיום הוא עומד על27%.
בשוק היד השנייה בעולם הרכב המצב קצת שונה: בשנת 2019, ובמיוחד בשנת 2020, מחירי הרכבים המשומשים עלו בקצב מהיר יותר, וברשות מעריכים כי מדובר בתוצאה של עודף ביקוש בשל שיבושים בתחבורה הציבורית, חשש מהידבקות בקורונה ופגיעה בייצור העולמי עקב המגפה. במקביל, מספר הרכבים שהופנו לגריטה גם הוא נמצא בירידה, וניתן להניח שאנשים המחזיקים ברכב ישן החליטו להמשיך ולהשתמש בו, בעוד שבזמנים "רגילים" רכב זה היה יורד מהכביש.
חדשות קשורות