2023 היתה אמורה להיות שנה מוצלחת מאוד מבחינת מכירות, אך הדבר השתנה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. נתוני איגוד יבואני הרכב מסכמים את השנה ומתייחסים למסירות יבואני הרכב הישירים. כלומר, הנתונים אינם כוללים את נתוני הייבוא העקיף והאישי.
לפי עיקרי הדברים, בשוק הרכב הישראלי נמסרו 270,023 מכוניות (כולל מסחריות ומוניות), שמהוות עלייה קלה מ-268,131 המכוניות שנמסרו אשתקד. לפי ההערכות בענף, אלמלא המלחמה היקף המסירות היה עובר את רף 280 אלף המכוניות. שיא המסירות היה מעל 289 אלף - בשנת 2021.
מבחינת מאזן המותגים דו"ח המסירות אינו טומן הפתעות רבות: יונדאי מובילת השוק עם 41,790 מסירות, קיה נמצאת במקום השני עם 32,873 מסירות ובמקום השלישי נמצאת טויוטה עם 31,865 מסירות. שלושת המקומות הללו לא השתנו זה שנים – אבל במקום הרביעי נמצאת לראשונה יצרנית רכב סיני – BYD עם 15,145 מסירות. לשם השוואה, אשתקד נמסרו בישראל 3,710 מכוניות BYD בלבד, מה שהותיר את היצרנית הרבה מאחורי מובילי השוק.
יתרה מזאת, אטו 3 של BYD היא לא רק המכונית החשמלית הנמכרת בישראל עם 14,236 מסירות - אלא גם המכונית הנמכרת ביותר בישראל אשתקד. מדובר בהישג היסטורי: הרכב הנמכר ביותר בישראל במשך שנה שלמה הוא חשמלי - וגם סיני. את המקום החמישי בטבלה לוקחת סקודה עם 14,543 מסירות.
המדינה ממנה יוצאו הכי הרבה מכוניות לישראל בשנה שעברה היתה דרום קוריאה עם 53,150 מכוניות, ובמקום השני נמצאת סין עם 47,154 מכוניות. במקום השלישי יפן עם 35,242 מכוניות, טורקיה מחזיקה במקום הרביעי עם 23,615 מכוניות ובמקום החמישי נמצאת צ'כיה עם 23,303 מכוניות. לשם השוואה: ב-2022 קוריאה הובילה עם 60,838 מכוניות, יפן היתה במקום השני עם 38,567 מכוניות ואילו סין היתה במקום השלישי עם 25,238 מכוניות.
מבחינת הפיתוח לפי סוג מערכת ההנעה, מתוך המכוניות שנמסרו אשתקד – 48,219 היו חשמליות, כלומר כמעט 18% מהיקף השוק. מדובר בזינוק משמעותי ביחס לנתוני 2022 אז החשמליות היוו כ-10% מהיקף השוק. 45,972 מכוניות שנמכרו אשתקד היו היברידיות ו-15,069 היו פלאג אין הייבריד.
בחלוקת מסירות לפי מכירות של רכב חשמלי בלבד, BYD מובילה את השוק עם 15,145 רכבים, ג'ילי במקום השני עם 7,129 מכוניות, טסלה במקום השלישי עם 6,767 מכוניות, יונדאי במקום הרביעי עם 4,424 מסירות ואילו במקום החמישי בפער ניכר נמצאת MG עם 2,670 מסירות של מכוניות חשמליות אשתקד.
חדשות קשורות