שוק הרכב הישראלי יציין היום (ב') את מחציתה הראשונה של אחת השנים הסוערות ביותר שעברו על ענף הרכב הישראלי, חצי שנה של חוסר יציבות שנגרמה בעקבות התערבות של רגולטורים שגרמו לגלי הדף שהשפעתם תורגש היטב בשנים הקרובות.
לפי נתונים ראשוניים של איגוד יבואני הרכב, המחצית הראשונה של 2019 צפויה להסתיים עם מסירת כ־161 אלף מכוניות חדשות, ירידה של 1.2% לעומת 163 אלף מכוניות חדשות שנמסרו בתקופה המקבילה אשתקד. על פניו, שוק בריא ויציב שמציג ירידה קלה מאוד ביחס לאשתקד.
במקום הראשון בטבלת המסירות צפויה להתייצב יונדאי, מובילת השוק זה כמה שנים. אך בניגד למגמה הרווחת זה שנים, ב־2019 המותג השני בישראל אינו צפוי להיות קוריאני: ככל הנראה, במקום השני בטבלה תתייצב טויוטה, שבדרך כלל תפסה את המקום השלישי – ואילו קיה צפויה לתפוס את מקומה של טויוטה, כלומר המקום השלישי בטבלה. סקודה הצ'כית צפויה להיות המוצג האירופי הנמכר ביותר, כלומר במקום הרביעי ואילו מיצובישי צפויה לתפוס את המקום החמישי.
מתווה המס החדש פגע ברכבים היברדיים
מתווה מס חדש טרף השנה את הקלפים בשוק הרכב המקומי ויצר שינוי שבפועל צפוי להיות בעייתי ליבואני הרכב ולצרכנים. כך, בשלהי 2018 הודיעה רשות המסים על שינוי של שיטת החישוב של מיסוי הרכב אשר מוטל על מכוניות חדשות בישראל. המשמעות, כפי שקורה תמיד, היא שהטבות המס על המכוניות החדשות מצטמצמות, כלומר המכוניות מתייקרות. כדי לאפשר ליבואני הרכב להיערך מראש, השינוי נכנס לתוקף ב־1 באפריל.
המכוניות שהושפעו מהמהלך באופן המובהק ביותר היו מכוניות היברידיות גדולות כדוגמת טויוטה ראב 4 ויונדאי סונטה. הלקוחות הסתערו על אולמות התצוגה כדי להזמין רכבים כאלה ולקבל אותם לפני 1 באפריל, אבל לא רק: גם בחברות הליסינג, המסתמכות על ההנחה שהן מקבלות מיבואני הרכב, מיהרו להסתער על המלאים כדי לקבל מכוניות לפני תאריך זה. כך נוצר מצב שבו מ־1 באפריל צנחו מכירותיהם של רכבים היברידיים גדולים – ומעבר לכך נוצר פקק בעייתי של רכבים נוספים ששוחררו מהמכס, פקק שיורגש בקרוב. כיום כדי לשחרר מכונית מהמכס, יבואן הרכב אינו מחויב למסור אותה ללקוח. היבואן יכול לשלם את מס הקנייה על מכונית ולהמשיך ולהחזיק בה במשך כמעט שנה.
ואכן, יבואני הרכב מכרו במרץ מכוניות רבות על הנייר, כלומר המכוניות נמסרו לידיהן של חברות ליסינג אך אלה טרם שחררו אותן לשוק. נתוני רשות המסים ממחישים זאת היטב: במרץ 2019 יובאו לארץ 69,839 מכוניות חדשות – זינוק של לא פחות מ־157.7% לעומת מרץ 2018. באפריל היבוא קרס ל־7,735 מכוניות בלבד. המשמעות: חלק ניכר מהמכוניות שמשווקות כעת הן מכוניות שהגיעו כבר ארצה, שוחררו מהמכס ולמעשה נמכרו במחירים גבוהים יותר מערך היבוא האמיתי שלהן, בגלל כניסת המס הירוק לתוקף.
מדובר בתרחיש בעייתי: חלק ניכר ממכוניות אלה מוחזק בידי חברות הליסינג ש"מטפטפות" את המכוניות הללו שנרכשו בזול לפני אפריל לשוק הרכב ובכך פוגעות הן בבעלי מכוניות חדשות שמקבלים את המכונית, והן בשוק המשומשות. מכיוון שכך, גורמים בענף מעריכים שמחציתה השנייה של 2019 תהיה קשה במיוחד בשוק המשומשות.
תקנות הזיהום החדשות פגעו בפלח היוקרה
בניגוד לפלח השוק העממי, שמאופיין בכאוס מוחלט אך גם בירידה מתונה במספר המסירות בהשוואה לשנה שעברה, מחציתה הראשונה של 2019 הוכיחה ליבואני הרכב הפעילים בשוק היוקרה שלא לעולם חוסן. פרט למותגים ספציפיים כדוגמת וולוו ולקסוס, כל יבואני רכבי היוקרה נאלצו להתמודד במחציתה הראשונה של השנה עם ירידות ניכרות במסירות, בהן מרצדס, אאודי, ב.מ.וו. אך מדוע? הסיבה העיקרית לכך היא דווקא גלובלית, כלומר תקנות זיהום חדשות שנכנסו לתוקף באירופה. התקנות, הקרויות WLTP, שנכנסו לתוקף בשלהי השנה שעברה גוזרות על יצרני הרכב שורה של מגבלות מחמירות שהקשה שבה היא החובה לעמוד בצריכת הדלק המוצהרת של הרכב וגם כמובן לפלוט מעט מזהמים.
בעוד שעבור יצרני הרכב העממיים, הגזרות של ה־WLTP לא היו כה נוראות, בין היתר מכיוון שחלקם התכוננו להן מראש ומכיוון שרובם מייצרים כיום רכבים יחסית חסכוניים – עבור יצרני היוקרה היה מדובר בקטסטרופה, בין היתר לנוכח העובדה שחלק גדול מיצרני רכבי היוקרה מייצרים רכבים מזהמים למדי. מחציתה הראשונה של 2019 אופיינה בדו"חות קודרים במיוחד בדיימלר, בב.מ.וו וגם באאודי, שהצהירו כולן על מחסור ברכבים, הפסקות ייצור כדי להתאים את המנועים לתקן החדש, וכמובן גם חוסרים במלאים.
שוק רכבי היוקרה בישראל, המתבסס באופן ניכר על הנחות, לא היה מוכן לתרחישים בהם יצרני רכבי היוקרה העלו מחיר, הודיעו על זמני אספקה ארוכים במיוחד וגם סירבו לתת הנחות. מעבר לכך, יצרני רכבי היוקרה, בעיקר הגרמנים, מתמודדים בימים אלה עם שפע של ריקושטים שנגררים עוד מאז ימי הדיזלגייט של 2015. רק בשבוע שעבר פרסמה דיימלר, החברה האם של מרצדס בנץ, אזהרת רווח הנוגעת בין היתר לחשד לפרשות זיהום הקשורות ברכבי דיזל. יצרני רכבי היוקרה חייבים להגיב ולכסות הפסדים – הן באמצעות ייקור של המוצר והן באמצעות הצגה של דגמים בעלי טכנולוגיות חדשות. וטכנולוגיות חדשות עולות כסף. לקוחות היוקרה הגרמנית לא נעלמו – הם פשוט נדדו אל מותגים אחרים, כפי שניתן לראות בעליות במכירותיהן של וולוו ולקסוס.
הרכב ההיברידי הקפיץ את המכירות של טויוטה
השנה התרחש אירוע משמעותי: לראשונה טויוטה עקפה את קיה והתברגה במקום השני בדירוג המסירות שוק הרכב הישראלי. המהלך התאפשר בעיקר הודות לתמהיל של דגמים היברידיים, לנהירה של עם ישראל לקבל מכוניות לפני 1 באפריל – וגם להקצאה של מכוניות לאחר מכן.
כיום טויוטה היא המותג בעל מגוון הדגמים ההיברידיים הגדול בישראל – החל ביאריס וכלה בראב 4. ראב 4 הוא אחד מקומץ של דגמים שב־1 באפריל הוסרה הטבת המס ההיברידית שלהם. כלומר מס הקנייה עליו זינק בעשרות אחוזים. הלקוחות התנפלו על הסוכנויות והמסירות זינקו.
מעבר לכך, ליבואנית טויוטה יש קורולות: הדגם המשפחתי האמיתי היחיד שמשווק כיום בישראל עם מערכת היברידית. כמובן, יונדאי איוניק, קיה נירו ודומותיהן משווקות בארץ, אך לא מדובר במכוניות משפחתיות שזכו לגרסה היברידית, אלא בהיברידיות מלכתחילה.
כפי שנחשף ב"כלכליסט", יבואנית טויוטה נאלצה לאחרונה להודיע לחברות הליסינג הגדולות שהיא לא תוכל לספק להן עד להודעה חדשה דגמים חדשים של מכוניות היברידיות, זאת לנוכח ההתנפלות על דגמים אלה. מכאן, לא בטוח שהחברה תשמור על המקום השני גם במחצית השנייה של 2019, אף שגם מתחרותיה מתמודדות עם בעיה דומה.
חדשות קשורות