שטייניץ: "אשקול הסרה חלקית של הפיקוח על מחיר הבנזין"

לפני 6 שנים, 4 חודשים - 27 נובמבר 2017, Walla!
שטייניץ: "אשקול הסרה חלקית של הפיקוח על מחיר הבנזין"
בהמשך לחשיפת "גלובס": במשרד האנרגיה מחכים כעת לדוח של רשות ההגבלים העסקיים בנושא השפעת הסרת הפיקוח על מחיר הסולר, שצפוי להתפרסם בתוך כשבוע, ואז תתקבל החלטה בנושא

בהמשך לחשיפת "גלובס", לפיה רשות ההגבלים בוחנת את הסרת הפיקוח על מחיר הבנזין, אומר היום (א') שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ כי הוא "מוכן לשקול הסרה חלקית ומדורגת של הפיקוח על מחיר הבנזין. אנחנו ממתינים לדוח של הממונה על ההגבלים העסקיים בנושא, והעניין ייבחן ברצינות ובזהירות הנדרשת".

הרקע לדברים - מחקר המתבצע בימים אלה על ידי הרשות להגבלים עסקיים בנושא התחרות בשוק הסולר, והארכת השימוע בנושא התחרות הגאוגרפית בתחנות הדלק ומחיר הבנזין. ברשות מעוניינים לבדוק כיצד הסרת הפיקוח ממחיר הסולר הובילה להגברת התחרות בין תחנות הדלק על מחירו, ואם תהיה הצדקה לכך, להמליץ בנושא זה למשרד האנרגיה גם בהקשר של שוק הבנזין. תוצאות המחקר על הסולר יתקבלו לדברי הרשות תוך כשבוע.

ברוב המכריע של מדינות OECD, חוץ מבלגיה וישראל, מחיר הבנזין לא נמצא תחת פיקוח. זאת ועוד: העיקרון הכלכלי הבסיסי אומר שכאשר בשוק מסוים קיים פיקוח מחירים, קיימת נטייה "להיצמד" למחיר העליון, ואז המחיר המרבי שמותר לגבות הופך למחיר השוק. ניתן להסיק מכך שהסרת הפיקוח עשויה להוביל להגברת התחרות בין תחנות הדלק על מחיר הבנזין, בדומה לשוק הסולר.

שוק הסולר לא נמצא בפיקוח מאז 1993, והוא מאופיין בתחרות גבוהה יותר משוק הבנזין, כלומר ישנה שונות גבוהה יותר של המחירים בין התחנות. אחת הסיבות לכך, פרט להיעדר הפיקוח, היא רגישות גבוהה יותר למחיר. סולר משמש בעיקר לכלי רכב כבדים ובעלי נסועה גבוהה - כמו משאיות, אוטובוסים, מוניות ורכבים צבאיים. לכן, עבור צרכני הסולר, מחירו משפיע באופן ניכר על שורת הרווח.

גובה מרווח השיווק יתייתר"

היום יסתיים שימוע אחר לציבור, של משרד האנרגיה והאוצר, גם הוא בנושא מחיר הדלק, שעוסק בהורדת מרווח השיווק לחברות דלק. במסגרתו, ועדת המחירים המשותפת לשני המשרדים המליצה על הורדת מרווח השיווק לתחנות הדלק ב-8 אגורות, ל-52 אגורות לליטר. לדברי השר שטייניץ, אם תתקבל ההחלטה על הסרת הפיקוח ממחיר הבנזין, נושא גובה מרווח השיווק יתייתר.

נושא הורדת מרווח השיווק בישר לכאורה טובות לציבור המתדלקים, ואולם גורמים רבים בענף סבורים שבמקום הורדת מחיר הדלק המהלך יגרום לתוצאה הפוכה. זאת, מפני שחברות הדלק, בעיקר הקטנות שבהן, מלינות על כך שהפחתת מרווח השיווק תשחק את רווחיותן עד כדי חשש להמשך פעילותן והן מאיימות לבטל את ההנחות למתדלקים.

לדברי גורם בכיר בענף התדלוק, הורדת מרווח השיווק לא מתיישבת, לכאורה, עם מסקנות רשות ההגבלים לגבי הריכוזיות בענף התדלוק. דוח הרשות הצביע על חשיבותן של חברות דלק קטנות לתחרות בענף - קיומן תורם להורדת מחירים בתחנות התדלוק באותו אזור גיאוגרפי. הסיבה לכך היא שחברות הדלק הקטנות מציעות הנחות גבוהות יותר ללקוחות.

בנוסף, הרשות מצאה אז כי 84% מענף התדלוק מוחזק בידי 4 חברות דלק גדולות, כמעט ללא תחרות ביניהן. הרגולציה והסכמים ארוכי טווח עם חברות תדלוק מקשים על התרחבות של תחנות דלק קטנות בענף זה.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל אמר: "השר שטייניץ ויו"ר הרשות אסף אילת מובילים מהפכת גגות סולאריים, ואלפי אזרחים צפויים להרוויח ממנה - צרכנים פרטיים, צרכנים עסקיים ורשויות מקומיות. התעשייה בתחום המתינה שנים לבשורה שכבר משנה מזה עשור את משקי החשמל בעולם ועכשיו זה יקרה גם בישראל."

Support Ukraine