תתי אלופים יסעו בסקודה סופרב, שמחירה יעמוד על פחות מ-170 אלף שקל

לפני 4 שנים, 6 חודשים - 10 אוקטובר 2019, כלכליסט
תתי אלופים יסעו בסקודה סופרב, שמחירה יעמוד על פחות מ-170 אלף שקל
המכוניות החדשות יחליפו בין היתר את היונדאי ההיברידיות של התא"לים. למרות שמדובר ברכבים צבאיים, הקצינים יוכלו לבחור את צבע הרכב, לאחר שהמכרז הגדיר מראש היצע מגוון, ורק דרש שלא יכלול מכוניות בצבע אדום או צהוב

קבוצת שלמה תספק לתתי אלופים בקרוב סקודה סופרב חדשות, כך נודע לכלכליסט. כפי שנחשף לאחרונה בכלכליסט,  מכרז הליסינג האחרון של משרד הביטחון לרכבי תא"לים שיחליפו בין היתר את היונדאי ההיברידיות של התא"לים, לא כלל לראשונה, אופציה לרכב היברידי, בין היתר מכיוון שמכוניות מנהלים היברידיות התייקרו ברובן באופן ניכר באופן שמייקר אותן מעבר לטווח מחירי המכרז שהוגבל לכ-170 אלף שקל.

מחירה של הסקודה סופרב מתחיל ברמת הבסיס "אמבישן" ב-174,500 שקל - 4,500 שקל מעל הרף שקבע משרד הביטחון - ואולם לכלכליסט נודע כי צ'מפיון מוטורס יצרה בפועל רמת אבזור חדשה של סופרב - שנקראת "ביזנס" - במחיר של 169,900 שקל. הסופרב ביזנס לדוגמה אינה מצוידת בכיוון חשמלי למושב הנהג. אין זו הפעם הראשונה שיבואן רכב "מרכיב" רמת אבזור שבאורח פלא עונה על מפרט צבאי - גם כלמוביל יבואנית יונדאי סיפקה למשהב"ט איוניק ללא משטח טעינה אלחוטי לטלפון סלולארי לדוגמה. 

למרות שמדובר ברכבים צבאיים, הקצינים יוכלו לבחור את צבע הרכב, לאחר שהמכרז הגדיר מראש היצע מגוון, ורק דרש שלא יכלול מכוניות בצבע אדום או צהוב. המכרז הוא לשלוש שנים, שבהן צפויות המכוניות לעבור 150 אלף ק"מ, פי 2.5 מהממוצע לרכב חדש.

צריכת הדלק תעלה

למרות שהסופרב היא מכונית המנהלים החסכונית ביותר עם מנוע בנזין, צריכת הדלק שלה גבוהה ביותר מ-20% משל הסונטה ההיברידית, מה שיעלה למשרד הביטחון בעלות נוספת של מיליוני שקלים לאורך תקופת המכרז. כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" תנאי המכרז לא אפשרו הפעם התמודדות של מכוניות היברידיות או דיזל חסכוניות. במשרד הביטחון הסבירו אז כי את המגבלה קבע מנהל הרכב הממשלתי. ממנהל הרכב לא נמסרה תגובה. 

ראשי מיזם פיוצ'ר מוביליטי, אורי יוגב ומיכל גלברט כתבו לחשב הכללי באוצר ומי שמנהל הרכב הממשלתי נמצא תחת אחריותו ולמנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם: "נדהמנו לקרוא השבוע כי מכרז משרד הביטחון לבחירת רכבים, אשר פורסם לאחרונה, יכלול רכבי בנזין רגילים ואילו הרכבים ההיברדיים שהיו פופולריים מאוד בקרב

הקצינים לא ייכללו באפשרויות שמאפשר המכרז. המשמעות המידית של צעד זה היא כי במקום רכבים היברידיים ידידותיים לסביבה, יירכשו רכבים נוספים אשר מזהמים הרבה יותר. זאת בניגוד להצהרות הממשלה ולמדיניות המתבקשת לעידוד הפחתת זיהומי האוויר בישראל ובעולם".

לא כל יבואני הרכב ממהרים "לתפור" עבור צה"ל רמות אבזור. כפי שנחשף לאחרונה בכלכליסט, המכרז להחלפת מיצובישי אטראז' לרבי סרן ורנ"גים נכשל לאחרונה לאחר שמשרד הביטחון דרש מיבואני הרכב מכוניות, כולל דגמים היברידיים, שיעלו לכל היותר 105 אלף שקל - רף מחיר שאף אחד מיבואני הרכב לא עמד בו. להערכת גורמים המקורבים למשרד, בקרוב יפורסם מכרז חדש שיהיה זהה לקיים אך יציב רף מחיר של 115 אלף שקל. "מזל שכשצריך מכונית לתתי אלופים אז הכל זורם מהר ויש תקציבים וישר יש דגמים זמינים, בעוד שאלפי רבי סרנים נוסעים שמכוניות מיצובישי בנות חמש עם רמת בטיחות לא גבוהה כמו של הסקודה ומאות אלפי קילומטרים", ציין גורם בצה"ל עם היוודע תוצאות מכרז תתי האלופים: "כנראה שכשמדובר בתתי אלופים אז יד רוחצת יד".

Support Ukraine