התוצאה היא רכב שמתאים לכולם, בתנאי שהם מוותרים על מתקן לגירוד קרח ותושבת נשלפת למטריות
ש באלסקה עיירה ששמה קודיאק. קר שם. קודיאק נמצאת על אי שנושא את השם קודיאק, כמו העיר. קודיאק הוא שם של דוב, כמו העיר. וכמו האי. סקודה, יצירתית שכמותה, פנתה לתושבי קודיאק בעבר כדי שייתנו שם לרכב הכביש־שטח הגדול שלה, שנקרא קודיאק (כמו העיר, האי והדוב), וביקשה מהם שייתנו שם חדש. תושבי האי המסכנים, שמעולם לא ראו בחייהם סקודה, אדם צ'כי או אולי גם דוב קודיאק, נרתמו למשימה בשמחה השמורה למי שמקבל כנראה כסף מיצרני רכב עבור המצאת שמות והגו את השם "קארוק". מהו קארוק? סוג של חץ שהאינדיאנים, אותם תושבים מסכנים מקוריים של האי, נהגו להעניק לחצי המלחמה שלהם, שאגב לא עבדו כל כך בהתחשב בעובדה שלאדם הלבן היו רובים שכן עבדו. והסמל של סקודה הוא חץ עם כנפיים. אז הנה, כך הגו את השם "קארוק" אנשי קודיאק האמיצים.
סקודה החזיקה מעצמה מאז ומתמיד חברה מאוד יצירתית. סקודה ייטי, רכב כביש־שטח מוצלח במיוחד שהקארוק מחליף, היה באמת אחד מרכבי הכביש־שטח הראשונים שלא היו רק יפים, אלא גם מאוד שימושיים. רוב הלקוחות אגב יטענו שהייטי גם לא היה יפה, אבל היתה לו יכולת שטח, והוא היה שימושי ומוצלח בהחלט. סורי, קארוק כבר לא יצירתי כמו ייטי. ב־2017, השנה שבה כולם רוצים רכבי כביש־שטח, לא שווה להיות יצירתי כשערכי המותג של סקודה משדרים בעיקר חוסן כזה, כמו של סקודה אוקטביה וסקודה קודיאק.
הפרדה בין קודש לחול
קארוק מבוסס על פלטפורמה שבקונצרן פולקסוגן מכנים MQB, פלטפורמה שאם ממש בודקים, מגלים שהניבה את פורשה מקאן וגם כמובן את סיאט אטקה, רכב כביש־שטח שדמיונו הניכר לקארוק אינו מקרי.
בשונה מייטי, שהקפיד להיראות מוזר, קארוק מקפיד להיראות מכובד. בדומה לקודיאק, יש כאן גריל מודגש, גלגלים גדולים מאוד בקוטר 18 אינץ', פסי הגנה לגג, שלעולם לא יבואו כנראה לידי שימוש, וקו מפוסל בירכתיים, שמפריד בין קודש של חלונות לחול של הכבישים האיומים של סיציליה. קארוק נאה מאוד, עם זאת, הוא לא מוזר כמו ייטי, מוזר טוב, מוזר שימושי. קארוק הוא מעט אנונימי.
סקודה נחשבת כיום למותג הצומח ביותר בפורטפוליו המותגים של קבוצת פולקסווגן. סיבה לגאווה, אך אף אחד בסקודה לא ממהר לציין זאת, כי לא רצוי לעצבן מישהו בחברה־האם, אך זו האמת: בעוד בפולקסווגן מייצרים מכוניות איכותיות עם מיתוג גבוה, בסקודה מייצרים מכוניות איכותיות בדיוק באותה מידה עם מיתוג אי שם באמצע. כלומר אי אפשר להשליך מפתח של סקודה על השולחן בגאווה, אך אפשר בהחלט לדעת שהיא לא פחות טובה מפולקסווגן, אפילו מאאודי.
תא הנוסעים של קארוק ממחיש זאת היטב. איכות החומרים של קארוק מרשימה, כמו שיודעים לעשות בסקודה כבר לא מעט שנים. יש קארוק עם לוח מחוונים דיגיטלי, כזה שעובר בין מצבים שונים ויודע להציג מפות, מהירות נסיעה וכדומה. ממש כמו באאודי. לנו אין כזה, אולי בגלל שזה ממש כמו באאודי. לנו יש לוח מחוונים פשוט, קריא, קודר וברור. במרכז יש צג מידע גדול מידמים שעובד היטב. אין תסבוכות ואין קושי תפעולי, פשוט ללחוץ על מתג מדע ולקבל מידע. יתר תא הנוסעים מצוין. הוא מרווח להפליא, נוח לתפעול ויש גם כמה נקודות נחמדות: מחזיק הכוסות משמש כפותחן בקבוקים, והמושבים האחוריים מתקפלים באופן חכם. זה נחמד, אך בדרך כלל סקודה היא שמתגאה בפתרונות אחסון על גבול המוזרות התכנונית, כזו שעובדת: מתקני מטריות שנשלפים מהדלת, מתקנים לעיגון ילדים בניגוד לרצונם. לקארוק, ראש חץ שמכוון למיינסטרים, אין פתרונות גאוניים ממש, כמו מתקנים לגירוד קרח שיש בחלק מדגמי סקודה. חבל, רצינו לגרד קרח.
בסיציליה יש כבישים גרועים, גרועים ברמה ישראלית. אולי אפילו יותר, אם יש יותר. לזכות הסיציליאנים ייאמר שהם למדו להתמודד עם הכבישים האיומים באמצעות התעלמות בולטת וחמורה מחוקי התנועה כאמצעי להצלת חיים. בור בכביש הוא סיבה לכניסה לנתיב הנגדי וכיוצא בזאת. למרבה המזל, האשפה התוחמת את צדי הכבישים מוכנה כדי לספוג מכוניות שעפות לשוליים מאימת המקומיים.
לקארוק יש מנוע בנפח 1.5 ליטרים. מנוע מוכר של קונצרן פולקסווגן שקיים גם בגולף החדשה. התיבה אוטומטית, כפולת מצמדים. כך גם פולקסווגן. בדרך כלל המנוע החדש מחוספס מעט. בסקודה הצליחו לעשות קסם: מנוע ה־1.5 שבדרך כלל סובל ממעט ויברציות חלק לחלוטין בקארוק. בנוסף לכך הוא שקט להפליא, אך הקטע הוא ההתנהגות. סקודה קארוק הוא אחד מרכבי הכביש־שטח בעלי ההתנהגות הטובה ביותר בקבוצה. כבישי סיציליה כוללים מתקנים מובנים לבדיקת ערנות נהג. לדוגמה: בורות בעומק מספר סנטימטרים, שורשי עצים החודרים דרך האספלט וגם נהגים מקומיים המוכנים למות למען ארצם בכל רגע נתון בתאונה חזיתית. קארוק מתגבר על כולם במשיכת כתף. המתלים הדוקים להפליא אך לא קופצניים. האחיזה גבוהה ואפילו ההיגוי, נקודה חלשה מסורתית של דגמי מכוניות חדישים רבים, מרגיש חי למדי. קארוק הוא רכב שנוסך ביטחון בנוהג, תכונה נדירה למדי בקרב רכבי כביש שטח רבים.
ללא שיוך מעמדי
בשורה התחתונה סקודה הצליחה לפצח סוד שיווקי: היא מוכרת מכוניות נטולות שיוך מעמדי. שרים נוסעים בסקודות, חברי כנסת נוסעים בסקודות, נהגי מוניות נוסעים בסקודות. הסיבה היא האיכויות שספק מושאלות ספק נלקחות בכוח מארגז הכלים של החברה־האם פולקסווגן. מבחינה זו סקודה קארוק אינו שונה מכל סקודה אחרת.
עם זאת, הוא נעדר את הייחודיות שיש לדגמי סקודה אחרים. כדי להיות סקודה מוצלחת, הדגם של החברה צריך להתבלט, להיות גדוש בפתרונות חכמים שיגרמו לבעליו להשתייך למועדון כלל לא מצומצם וכלל לא אקסקלוסיבי של בעלי סקודות שממתיקים סוד: להם יש מכונית מיוחדת, עם מטריות סודיות בדלתות ופטנטים מיוחדים שאין לאחרים.
הייחוד הזה חסק בקארוק. למרות זאת, מדובר ברכב כביש־שטח שהישראלים אוהבים, וסקודה היא המותג האירופי הנמכר ביותר בישראל. נתונים אלה לבדם מבטיחים שקארוק יהפוך במהרה לרכב מבוקש במיוחד בשוק הישראלי.
חדשות קשורות