גן עדן לרמאים: הכירו את רישיון הרכב

לפני 4 שנים, 7 חודשים - 28 אוגוסט 2019, Walla!
גן עדן לרמאים: הכירו את רישיון הרכב
הנייר הזה שקבור לכם בתא הכפפות הוא אחד המסמכים החשובים שיש לכם ברכב. חוסר ההבנה של אנשים בו הופך אותו לגן עדן לרמאים. כך תתגוננו

נכון שברגע הראשון זה נשמע קצת 'דבילי', מי לא יודע לקרוא רישיון רכב? אבל מסתבר שהתשובה היא "הרבה מאוד". גם אם אתם חושבים שאתם מכירים אותו, לכל אחד מהסעיפים בו יש משמעויות שאנשים לא ישרים ישמחו לנצל את חוסר הידע שלכם בו.

יואב פולס מזמין אתכם לעבור עליו יחד, בואו נעשה 'חיים קשים' לסוחרי רכב שמנסים להערים עלינו. זיכרו שרישיון הרכב הוא המסמך הרשמי הבלעדי המתאר את הרכב. אי התאמה בין הרכב שעומד לפניכם לבין הרישיון המוצג לכם עלולות להצביע על בעיה בהעברת טסט במקרה הקל ועד הונאה וזיוף מסמכים במקרה החמור.

לפניכם צילום של רישיון רכב. הסתכלו בתמונה, על גבי הרישיון סומנו הסעיפים ולידם ספרה. נעבור יחד על הסימונים.

1. מספר רכב

עומד לפניכם רכב. מוצג לכם רישיון. לא להתבייש לבדוק שהמספר על לוחיות הרישוי תואם את המספר המופיע על גבי הרישיון.

2. בתוקף עד

סעיף זה מציין עד מתי יש לרכב אישור חוקי לנסוע על הכביש. סיפרו לכם בטלפון שיש טסט עד אוגוסט 2020? זה חייב להיות תואם את התאריך המצויין בסעיף. אם זה לא תואם - יואיל בעל הרכב להציג לכם את הרישיון שמתאים למה שתיאר בטלפון.

שימו לב שיכולים להציג לכם רישיון משולם עד תאריך מסוים, אבל אם הרכב לא עבר מכון רישוי, ואין עליו חותמת ממכון רישוי - הרי שרק האגרה שולמה ולרכב אין רישוי לכביש. כיום משרד התחבורה מאפשר לשלם בדואר את אגרת הרישוי, ולגשת לטסט ללא הרישיון המשולם. רישיון משולם עם אישור תנועה יגיע אל בעל הרכב בדואר ועליו יצויין בתחתית הרישיון "ת. תשלום ___ סך ___ ₪ ; ת.מבחן ____ " זה מצביע על כך שהרישיון שולם, והרכב עבר מבחן בתאריך הרשום. האם אפשר לזייף את הרישום הזה? כן. בקלות. כמו את כל יתר רישיון הרכב.

3. בעלים

סעיף זה מציין מי הבעלים הרשום של הרכב. במידה ויש יותר מבעלים אחד, שאר הבעלים יופיעו באמצע הרישיון תחת הסעיף 'בעלים נוספים'. כאן אנחנו מחפשים התאמה בין מי שמציג את הרכב למי שרשום שהוא הבעלים.

4. מספר זהות

מספר הזהות של הבעלים. אם וכאשר תרצו לרכוש את הרכב, הבעלים יצטרך להציג לפקיד הדואר תעודת זהות עם התאמה מלאה ומדוייקת למספר הזהות הרשום. ללא התאמה מלאה - לא תוכלו להעביר בעלות על הרכב.

5. תאריך בעלות ובעלים קודמים

תאריך הבעלות מציין את התאריך המדוייק בו עברה הבעלות על הרכב לבעלים הרשום בסעיפים 3 ו-4. אם מתחילים סיפורים, תתחילו לגלות חשדנות. סעיף הבעלים הקודמים הוא הסעיף בו הרבה נוכלויות מתגלות. בסעיף רשום כמה בעלים קודמים היו לרכב. כלומר על מנת לדעת איזה יד הרכב יש להוסיף למספר הרשום 1. במקרה האמור - רשום בסעיף בעלויות קודמות 02, זה אומר שהרכב כיום הוא יד שלישית. ברכב שהוא יד ראשונה יופיע בסעיף 00.

6. שנת ייצור

סעיף זה מצביע על 'מודל הרכב'. הרכב בדוגמא הוא מודל 2007 לצרכי חישוב שווי במחירונים השונים.

7. מספר שלדה

רובנו מתעלמים ממספר השלדה של הרכב. אבל בגלל שכמעט אף אחד לא בודק את זה, ישנם זיופים בסעיף זה. בידקו התאמה בין מספר השלדה לבין מה שרשום ברישיון הרכב. חוסר התאמה עלול להביא לפסילת הרכב במבחן הרישוי הקרוב, במקרה הטוב להרבה התרוצצויות שלכם, ובמקרה הרע לפסילה מוחלטת של הרכב.

8. צמיגים

צמיג קדמי וצמיג אחורי - סעיף זה מתאר במדויק איזו מידת צמיגים מותרת להרכיב על הרכב. סעיף זה נבדק בעת הטסט השנתי, ובמידה ויש חוסר התאמה - הרכב ייפסל לתנועה, עד שתרכיבו צמיגים מתאימים. כל הסיפורים שמותר להעלות במידה, מותר להוסיף 5% או 10% וזה 'בסדר' - הם שקר. לרכב הספציפי ומכוני הרישוי יש טבלת רישום מדוייקת ויחידה, שמציינת אילו מידות צמיגים מותרות להתקנה על הרכב. רק מה שרשום שם מותר. אם בעל הרכב אומר שהמידה אמנם שונה מהרשום, אבל מידה מורשית לרכב - שיואיל בטובו לרשום את המידה ברישיון הרכב. קחו בחשבון שרכישת רכב עם צמיגים שאינה במידה הרשומה, עלולה להביא אתכם להוצאה כספית ברכישת הצמיגים המתאימים.

9. ק"מ בטסט קודם

הקילומטרים שהרכב נסע נרשמים מדי מבחן רישוי. מכיוון שגם היום ניתן בקלות יחסית לזייף את הק"מ של הרכב, אם ברישיון רשום שבתאריך X הרכב היה עם Y ק"מ, ומציגים לכם היום רכב עם ק"מ נמוך יותר - תתחילו לחשוד. אציין כי גם במכוני הרישוי יש טעויות רישום והקלדה, ולעיתים עלולה להתרחש טעות כזו. בכזה מקרה בקשו לראות היסטוריית טיפולים ובידקו רציפות הקילומטראז' הרשום.

10. תנאים והגבלות

סעיף זה מצביע על הערות נוספות חשובות ומהותיות לכשירות הרכב ולמצבו המשפטי. קיראו סעיף זה היטב. בדוגמא המוצגת ניתן לראות כי אושרה כחוק ערכת הגבהה, דבר שהוא רלוונטי רק לרכבי שטח, וכי מותקן ברכב תפוח גרירה. אם הרכב משועבד - השיעבוד יופיע תחת סעיף זה תוך ציון מי הגוף אליו הרכב משועבד. עד שהשיעבוד לא יוסר, לא ניתן להעביר בעלות על הרכב.

לסיכומו של דבר - רישיון הרכב הוא מסמך המתאר את מצבו של הרכב. צריכה להיות התאמה מלאה בין הרכב שמראים לכם, לבין רישיון המוצג. אם קיימים פערים - הדבר צריך להדליק לכם את כל נורות האזהרה.

בפרק הבא - שיעבוד הרכב ומישכון הרכב.

Support Ukraine